پترول بیشترین بازدهی گروه پتروشیمی را تصاحب کرد؛

فارابی، گلستان و اصفهان بیشترین افت قیمت سهام گروه پتروشیمی‌ها

بازار سهام هفته جدید را صعودی آغاز کرد و در بازار امروز، بخش عمده نمادهای پتروپالایشی در مسیر رشد قرار گرفتند.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛ بورس تهران معاملات خود در آخرین هفته دی ماه را روی مدار صعود آغاز کرد و بخش عمده صنایع بورسی، از جمله پتروشیمی‌ها، پالایشی‌ها و شیمیایی‌ها، در بازار امروز صعودی بودند.

شاخص کل بورس معاملات بورس امروز را با رشد ۹ هزار و ۵۵۲ واحدی معادل ۰.۴۴ درصد سپری کرده و در سطح دو میلیون و ۱۸۰ هزار واحدی به پایان رساند. شاخص هم‌وزن نیز در بازار امروز سبزپوش بود و ۰.۱۲ درصد به ارتفاع خود اضافه کرد.

در معاملات نخستین روز هفته جاری، معامله‌گران بیش از ۹.۲ میلیارد برگه سهم و حق تقدم رد و بدل کردند تا ارزش معاملات خرد از چهار هزار و ۸۳۰ میلیارد تومان عبور کند. با این وجود، خالص ورود و خروچ پول باز هم به سود حقوقی‌ها بود و حقیقی‌های بازار بیش از ۱۲۰ میلیارد تومان از معاملات خارج کردند.

خروج پول ۱۰.۳ میلیاردی از سهام پتروشیمی پردیس

در معاملات بیست و سومین روز از دی ماه ۱۴۰۲ اغلب نمادهای پتروشیمی صعودی بودند و به روند رو به بالای خود ادامه دادند. به نحوی که از میان ۳۲ نماد معامله شده این گروه در بازار امروز، ۲۱ نماد افزایش قیمت داشتند، دو نماد روی صفر تابلو معامله شدند و ۹ نماد نیز منفی خوردند.

در میان نمادهای صعودی، سه نماد گروه سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع تکمیلی  پتروشیمی خلیج فارس (پترول) با ۱.۸۳ درصد، پتروشیمی بوعلی سینا (بوعلی) با ۱.۳۷ درصد و پتروشیمی امیرکبیر (شکبیر) با ۰.۸۷ درصد بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

از سوی دیگر نیز نمادهای پتروشیمی فارابی (شفارا) با ۲.۸۹ درصد، پتروشیمی گلستان (شستان) با ۲.۱۵ درصد و پتروشیمی اصفهان (شصفها) با ۱.۱ درصد شاهد بیشترین افت قیمت بودند.

به علاوه، سهام شرکت پتروشیمی پردیس با نماد شپدیس شاهد بیشترین خروج پول حقیقی در این صنعت به مبلغ ۱۰.۳ میلیارد تومان بود و پتروشیمی جم (جم) بیشترین ورود پول را به مبلغ هشت میلیارد تومان رقم زد.

بهبود معاملات در گروه پالایشی

معاملات امروز پالایشی‌ها همچون بخش عمده صنایع بورسی، بهبودی نسبی را تجربه کرد؛ به نحوی که ۹ نماد این گروه شاهد افزایش قیمت پایانی بودند و تنها سه نماد نفت ایرانول (شرانل) با ۱.۲۷ درصد و تولید نیروی زنگان (شزنگ) با ۰.۳۲ درصد و نفت پارس (شنفت) با ۰.۲۳ درصد افت، متحمل کاهش قیمت پایانی شدند.

بیشتر بخوانید:  درآمد کدام روانکارها نسبت به شهریور ۱۴۰۱ بیشتر بوده است؟

از میان نمادهای صعودی نیز سهام شرکت‌های نفت پاسارگاد (شپاس) با ۳.۳۴ درصد، پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با ۱.۹۵درصد و پالایش نفت اصفهان (شپنا) با ۱.۵۴ درصد، بیشترین شیب صعودی را داشتند.

به این ترتیب، در پایان معاملات امروز، شاخص گروه فرآورده‌های نفتی ۱.۲۸ درصد افزایش یافت. به علاوه در بازار امروز ۱۸۸.۵ میلیارد تومان نماد پالایشی مبادله شد و خالص خروج پول حقیقی از این صنعت به ۶.۴ میلیارد تومان رسید.

سهامداران حقیقی در بازار امروز روی خوشی به نمادهای پالایش نفت بندرعباس و پالایش نفت اصفهان نشان دادند و به ترتیب ۵.۵ میلیارد تومان و ۴.۸ میلیارد تومان وارد معاملات این نمادها کردند. از سوی دیگر اما بیشترین خروج پول با مبلغ ۳.۱ میلیارد تومانی به نفت سپاهان (شسپا) رسید.

تداوم ورود پول حقیقی به سهام گسترش نفت و گاز پارسیان

در بورس امروز سهام‌ شرکت‌های شیمیایی نیز وضعیت قابل قبولی داشتند و شاخص این گروه با رشد ۰.۴۷ درصدی معاملات را به پایان برد. به علاوه، ارزش معاملات شیمیایی‌ها در بازار امروز از ۴۸۰ میلیارد تومان گذر کرد. حقیقی‌های بورس نیز حدود ۵۷۲ میلیون تومان از این صنعت خارج کردند.

در بازار امروز، ۳۲ نماد شیمیایی در سمت مثبت بازار ایستادند و ۲۹ نماد سرخ‌پوش شدند. بیشترین بازدهی مثبت به نماد بین‌المللی محصولات پارس (شپارس) با رشد ۴.۷ درصدی قیمت رسید و نمادهای شیمیایی رنگین (شرنگی) با ۲.۹۶ درصد و کلر پارس (شکلر) با ۲.۲۵ درصد نیز به دنبال آن قرار گرفتند.

بیشترین کاهش قیمت اما از آن سه نماد صنایع شیمیایی فارس (شفارس) با ۴.۲۶ درصد، پلی اکریل ایران (شپلی) با ۱.۷۲ درصد و صنایع بهداشتی ساینا (ساینا) با ۱.۴۲ درصد افت بود.

بیشترین ورود پول حقیقی در صنعت شیمیایی، بار دیگر به نماد گسترش نفت و گاز پارسیان (پارسان) رسید که میزبان ۱۵.۲ میلیارد تومان پول تازه حقیقی بود. بیشترین خروج پول حقیقی نیز در سهام گسترش سوخت سبز زاگرس به مبلغ ۲۰.۳ میلیارد تومانی رخ داد.