تداوم نوسانات بورس/ پالایشگاه‌های لاوان و تهران بیشترین افت قیمت گروه نفتی را رقم زدند

با سرخ‌پوش شدن بخش عمده نمادها در بازار امروز، شاخص‌های بورس امروز بار دیگر به روند نزولی بازگشتند.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛ معاملات بازار سهام در چهارمین روز هفته نیز در دامنه نوسان مثبت و منفی یک درصد انجام شد اما بر خلاف روز گذشته، بورس امروز با افت شاخص‌ها به پایان رسید. همچنین شاخص صنایع پتروپالایشی نیز در معاملات امروز نزولی شد.

نماگر اصلی بازار سهام با افت پنج هزار واحدی معادل ۰.۲۳ درصد، در پایان معاملات روز جاری در سطح دو میلیون و ۲۰۱ هزار واحدی ایستاد. شاخص کل هم‌وزن نیز ۰.۳۹ درصد از ارتفاع خود را از دست داد.

همچنین ارزش معاملات خرد پس از جابجایی ۷.۳ میلیارد برگه سهم و حق تقدم، در سطح دو هزار و ۷۳۴ میلیارد تومانی قرار گرفت. حقیقی‌های بازار نیز خالص خروج پول ۵۷۴ میلیارد تومانی را رقم زدند.

پیشتازی پتروشیمی فارابی در بورس

بررسی معاملات صنعت پتروشیمی نشان می‌دهد که در بازار امروز تنها پنج نماد این گروه بازدهی مثبت داشتند و ۲۳ نماد با افت قیمت پایانی مواجه شدند. در این میان، نمادهای پتروشیمی ممسنی، داراب و گلستان بدون تغییر قیمت و روی صفر تابلو به معاملات خود پایان دادند.

نمادهای پتروشیمی فارابی (شفارا) با ۰.۹۲ درصد، صنایع پتروشیمی تخت جمشید (شجم) با ۰.۵۸ درصد و پتروشیمی کازرون (کازرو) با ۰.۳۲ درصد، سه نمادی بودند که بیشترین بازدهی مثبت را در گروه خود به ثبت رساندند و در بین نمادهای نزولی نیز پتروشیمی زاگرس (زاگرس)، پتروشیمی آبادان (شپترو) و پتروشیمی غدیر (شغدیر) نیز با افت قیمت به ترتیب ۰.۹۹ درصد، ۰.۹۶ درصد و ۰.۹۵ درصدی مواجه شدند و بیشترین کاهش قیمت را ثبت کردند.

بررسی معاملات اشخاص حقیقی و حقوقی در گروه پتروشیمی حاکی از آن است که نماد پتروشیمی نوری در بازار امروز، بیشترین خروج پول حقیقی این گروه را شاهد بوده است؛ طوری که حقیقی‌های نوری حدود ۱۰ میلیارد تومان از معاملات این نماد خارج کردند. همچنین سهام پتروشیمی فارابی (فارابی) بیشترین جذب پول حقیقی معادل ۲.۴ میلیارد تومان را ثبت کرد.

افت دسته جمعی پالایشی‌ها

معاملات بورس امروز در شرایطی به پایان رسید که حتی یک نماد پالایشی نیز نتوانست در مدار صعود قرار بگیرد و همه نمادهای این صنعت، یک‌دست سرخ‌پوش شدند. در این میان، سهامداران نمادهای پالایش نفت لاوان (شاوان) با ۰.۹۹ درصد، پالایش نفت تهران (شتران) با ۰.۷۴ درصد و نفت پاسارگاد (شپاس) با ۰.۶۹ درصد افت، بیشترین افت ارزش دارایی‌های خود را تجربه کردند.

به این ترتیب، شاخص گروه فرآورده‌های نفتی در پایان بازار ۰.۳۸ درصد افت کرد. همچنین طی معاملاتی به ارزش تنها ۱۵۱ میلیارد تومان، سهامداران حقیقی بیش از ۳۲ میلیارد تومان از این گروه خارج کردند.

امروز سه پرچمدار گروه پالایشی، بیشترین خروج پول حقیقی از این صنعت را به خود اختصاص دادند. به نحوی که خالص خروج پول حقیقی از سهام پالایش نفت اصفهان (شپنا) ۱۰.۱ میلیارد تومان بود این مبلغ برای پالایشگاه‌های بندرعباس و تهران نیز به ترتیب معادل ۸.۸ میلیارد تومان و ۶.۳ میلیارد تومان بود.

معامله ۲۶۰ میلیارد تومان نماد شیمیایی در بازار امروز

در بازار امروز نمادهای گروه محصولات شیمیایی، در مجموع ۲۶۰ میلیارد تومان برگه سهم رد و بدل شد و خالص خروج پول حقیقی از این صنعت به حدود ۷۶ میلیارد تومان رسید. در نتیجه، در معاملات امروز ۰.۲۸ درصد از ارتفاع شاخص گروه محصولات شیمیایی کاسته شد.

در بازار امروز، ۱۱ نماد شیمیایی در سمت مثبت بازار قرار گرفتند و ۴۸ نماد با کاهش قیمت به استقبال روز معاملاتی آینده رفتند. بیشترین بازدهی در این صنعت متعلق به سهام شرکت‌های صنعتی دوده فام (شصدف) با ۰.۹۴ درصد، شیمیایی رنگین (شرنگی) با ۰.۸۱ درصد و بین‌المللی محصولات پارس (شپارس) با ۰.۷۴ درصد رشد قیمت بود.

از سوی دیگر نیز سه سهام صنایع کشاورزی و کود زنجان (زنجان)، نیروکلر (شکلر) و صنایع شیمیایی کیمیاگران امروز (شکام) با قرار گرفتن در کف بازه قیمتی مجاز، شدیدترین کاهش قیمت در میان نمادهای شیمیایی را به نام خود زدند.

لازم به ذکر است که شرکت‌های پلی پروپیلن جم (جم پیلن) شاهد بیشترین استقبال حقیقی‌ها به مبلغ ۳.۲ میلیارد تومانی بود و بیشترین خروج پول حقیقی نیز از سهام گسترش سوخت سبز زاگرس (شگستر) و با رقم ۵.۶ میلیارد تومانی رقم خورد.