درخشش پتروشیمی‌های بوعلی سینا، ارومیه و نوری در بورس امروز

با آرام‌گرفتن تنش‌های خاورمیانه و بازگشت دامنه نوسان به حالت عادی، بورس امروز جهش قابل توجهی را تجربه کرد و نمادهای پتروپالایشی نیز سبزپوش شدند.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛ محدودیت دامنه نوسان بورس با آغاز معاملات امروز به حالت عادی برگشت و با کاهش نااطمینانی‌ها نسبت به تنش‌های خاورمیانه، سهامداران استقبال قابل توجهی از بورس امروز کردند. طوری که حدود ۹۰ درصد از نمادهای کل بازار در مدار صعودی قرار گرفتند و رشد قابل توجه شاخص‌ها را رقم زدند. در این میان، وضعیت در صنایع پتروپالایشی نیز مطلوب بود و عمده نمادهای این صنایع سبزپوش شدند.

با رشدی ۷۷ هزار و ۶۴۲ واحدی معادل ۳.۵۲ درصد، شاخص کل بورس تهران، بازار نخستین روز هفته را روی سطح دو میلیون و ۲۸۵ هزار واحدی به پایان رساند. همچنین شاخص کل هم‌وزن بورس نیز افزایش ارتفاع ۲.۹۷ درصدی را رقم زد.

با جابجایی ۱۱.۶ میلیارد سهام و حق تقدم، ارزش معاملات خرد در بازار روز جاری رشدی قابل توجه را تجربه کرد و به چهار هزار و ۷۶۵ میلیارد تومان رسید. همچنین حقیقی‌ها نزدیک به ۷۷۰ میلیارد تومان در بازار امروز تزریق کردند.

پتروشیمی‌ها در مسیر صعود

نمادهای گروه پتروشیمی، همچون دیگر صنایع بورسی، در بازار امروز عملکرد مثبتی داشتند و بخش عمده نمادهای این گروه رشد قیمت را تجربه کردند. بررسی وضعیت امروز این گروه حاکی از آن است که ۲۸ نماد پتروشیمی شاهد رشد قیمت پایانی بودند و تنها چهار نماد متحمل افت قیمت شدند.

در این میان، نمادهای پتروشیمی ارومیه (شاروم) با ۶.۴۷ درصد، پتروشیمی بوعلی سینا (بوعلی) با ۴.۹۸ درصد و پتروشیمی نوری (نوری) با ۴.۹۶ درصد رشد، بیشترین بازدهی مثبت را ثبت کردند. در مقابل اما نمادهای پتروشیمی گلستان (شستان)، پتروشیمی فسا (فسا) و پتروشیمی داراب (داراب)، بیشترین افت قیمت را معادل به ترتیب ۱.۷۳ درصد، ۰.۶ درصد و ۰.۲۳ درصد شاهد بودند.

تابلوی پتروشیمی‌ها نشان می‌دهد که سهامداران حقیقی پتروشیمی زاگرس در بازار امروز بیشترین ورود پول در گروه پتروشیمی‌ها را رقم زدند. به نحوی که نماد زاگرس در بازار امروز خالص ورود پول ۹.۲ میلیارد تومانی بود. در مقابل اما بیشترین خروج پول در سهام پتروشیمی جم و با مبلغ ۴.۳ میلیارد تومانی رخ داد.

پالایشگاه اصفهان، ۵۷ میلیارد تومان پول حقیقی جذب کرد

نمادهای گروه فرآورده‌های نفتی هم امروز روندی رو به بالا داشتند و شاخص این گروه در پایان معاملات با رشدی ۵.۸۵ درصدی همراه شد. همچنین ارزش معاملات نمادهای پالایشی به ۳۲۷ میلیارد تومان رسید و ۹۰ میلیارد تومان پول حقیقی وارد این گروه شد.

در معاملات امروز پالایشی‌ها، تنها نماد تجهیز نیروی زنگان (شزنگ) با افت ۱.۴۱ درصدی مواجه شد و سهامداران باقی ۱۲ نماد این گروه شاهد بازدهی مثبت این نمادها بودند. در میان نمادهای پالایشی، سهام شرکت‌های پالایش نفت اصفهان (شپنا) با ۶.۷۹ درصد، پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با ۶.۷۸ درصد و سرمایه‌گذاری صنعت نفت (ونفت) با ۶.۷۳ درصد بیشترین رشد قیمت را تجربه کردند.

لازم به ذکر است که شپنا علاوه بر بیشترین رشد قیمت، بیشترین ورود پول حقیقی را نیز به نام خود زد. چرا که امروز سهامداران حقیقی حدود ۵۷ میلیارد تومان پول وارد معاملات این نماد کردند. این در حالیست که شبندر شاهد بیشترین خروج پول حقیقی به مبلغ دو میلیارد تومان بود.

رشد ۲.۴۱ درصدی شاخص گروه شیمیایی

امروز صنعت محصولات شیمیایی نیز همسو با کلیت بازار حرکت کرد و بخش عمده نمادهای این صنعت، روندی صعودی را در پیش گرفتند تا در نهایت شاخص این گروه نیز رشدی ۲.۴۱ درصدی را ثبت کند. به علاوه، ارزش معاملات در این صنعت از ۳۶۷ میلیارد تومان عبور کرد و ۶۱ میلیارد تومان پول حقیقی وارد معاملات نمادهای شیمیایی شد.

در معاملات امروز این گروه، ۵۷ سهم رو به بالا حرکت کردند و هشت نماد نیز در طرف سرخ‌پوش بازار قرار گرفتند. سهام شرکت توکا رنگ فولاد سپاهان (شتوکا) با ۶.۹۵ درصد، شرکت صنایع شیمیایی سینا (شسینا) با ۶.۷۴ درصد و صنایع بهداشتی ساینا (ساینا) با ۶.۶۸ درصد، قدرتمندترین رشدهای امروز نمادهای شیمیایی ‌را به خود اختصاص دادند.

از سوی دیگر اما نماد‌های تولی پرس (شتولی) با ۰.۹۳ درصد، پلیمر آریا ساسول (آریا) با ۰.۵ درصد و تولید سموم علف‌کش (شسم) با ۰.۰۴ درصد، شاهد بیشترین کاهش قیمت بودند.

گفتنی است که بیشترین ورود پول حقیقی در میان نمادهای شیمیایی در بازار امروز، بار دیگر به سهام شرکت پلی پروپیلن جم رسید؛ چراکه سهامداران حقیقی ۱۳ میلیارد تومان وارد معاملات نماد جم پیلن کردند. از سوی دیگر اما حقیقی‌های نماد پلیمر آریا ساسول، هفت میلیارد تومان از پول خود در این نماد را خارج کردند.