سهام پتروشیمی‌ها در بازار سرمایه متاثر از تحولات خاورمیانه

بررسی سهام پتروشیمی در این هفته هم نشان می دهد که نمادهای این گروه نیز متناسب با وضعیت بازار، وضعیت مناسبی نداشت. از میان 33 سهم مرتبط با پتروشیمی، فقط 2 سهم در مجموع این هفته روندی مثبت داشتند و با افزایش قیمت روبرو شدند و 25 سهم نیز کاهش قیمت را تجربه کردند. 6 سهم نیز در مجموع هفته تغییر قیمت نداشت؛ این وضعیت به دلیل بدون مشتری ماندن این سهم‌ها بود که عموما" متعلق به پتروشیمی‌های نیمه کاره بود. 

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛  مهمترین اقدام صورت گرفته از سوی مدیران بازار سرمایه کاهش دامنه نوسان به حداقل ممکن یعنی یک درصد بود که توانست مانع از سقوط هیجانی قیمت‌های در معاملات بورس شود.

بازار سرمایه در دومین هفته کاری پاییز (۷ – ۱۱مهر) کاملا متاثر از رفتار تروریستی رژیم صهیونیستی در به شهادت رساندن سیدحسن نصرالله رهبر حزب‌الله لبنان و پاسخ کوبنده ایران بود. مهمترین اقدام صورت گرفته از سوی مدیران بورس کاهش دامنه نوسان به حداقل ممکن یعنی یک درصد بود که توانست مانع از سقوط هیجانی قیمت‌ها شود. با این همه روند کاهش قیمت و کاهش صف‌های فروش به اندازه‌ای بود که هفته نامطلوبی را برای سرمایه‌گذاران این بازار رقم بزند.

شاخص کل بورس که در آغاز معاملات روز شنبه روی عدد دو میلیون و ۱۵۵ هزار واحد قرار داشت در پایان معاملات چهار‌شنبه روی عدد دو میلیون و ۱۱۴ هزار واحد متوقف شد که به این ترتیب سهامداران به طور میانگین ۱.۹ درصد زیان را متحمل شدند. این در حالی است که در هفته ماقبل سهامداران به طور میانگین تقریبا ۲.۸ درصد سود داشتند که بسیار امیدوارکننده بود و نشان‌دهنده روند رو به بهبود بورس بود.

بررسی سهام پتروشیمی در این هفته هم نشان می دهد که نمادهای این گروه نیز متناسب با وضعیت بازار، وضعیت مناسبی نداشت. از میان ۳۳ سهم مرتبط با پتروشیمی، فقط ۲ سهم در مجموع این هفته روندی مثبت داشتند و با افزایش قیمت روبرو شدند و ۲۵ سهم نیز کاهش قیمت را تجربه کردند. ۶ سهم نیز در مجموع هفته تغییر قیمت نداشت؛ این وضعیت به دلیل بدون مشتری ماندن این سهم‌ها بود که عموما” متعلق به پتروشیمی‌های نیمه کاره بود.

بیشترین سود

دو سهمی که دارای روند هفتگی مثبت بودند اگرچه در مجموع کمتر از یک درصد سود داشتند اما همین که در این وضعیت بازار افزایش قیمت داشتند باعث امید و خشنودی سهامداران خود بودند. صنایع پتروشیمی تخت‌جمشید (شجم) که در چند هفته اخیر همواره با افزایش قیمت‌های بسیار خوب روبرو بود این هفته نیز کاهش قیمت نداشت و نزدیک به یک درصد سود نشان داد. پتروشیمی جم (جم) نیز با ۰.۷ درصد سود دومین و آخرین سهام سودده در این گروه بود.

جزییات وضعیت دو سهم با بازدهی مثبت در این هفته به ترتیب عبارت است از :

بیشترین زیان

همان طور که گفته شد طی این هفته ۲۵ سهم از میان سهام پتروشیمی با کاهش قیمت مواجه شدند که ۱۳ سهم زیانی کمتر از یک درصد داشتند. کاهش قیمت ۸ سهم نیز بین ۱ تا ۲ درصد بود و ۴ سهم نیز زیانی بیش از ۲ درصد داشتند. بالا بودن زیان در این هفته استثنایی شاید خیلی بهتر از صفر بودن زیان بود. زیرا نشان دهنده این است که لااقل سهم‌ها مشتری دارند و خرید و فروش می‌شوند، در حالی که برخی سهم‌ها به خاطر بی‌مشتری بودن تغییر قیمت محسوسی نداشتند.

پنج سهم با بیشترین کاهش قیمت طی این هفته به ترتیب عبارت است از:

چشم انداز هفته آینده

پاسخ ایران به اسرائیل و اقتدار نمایش داده شده از سوی جمهوری اسلامی بازدارندگی بسیاری دارد و همین موضوع می‌تواند از هیجانات در بازار بورس بکاهد، همچنان که روند افزایش قیمت ارز نیز در روز جمعه شکسته شد.