محیط زیست پاکسازی آلودگی های نفتی در گناوه را تائید نکرد

رئیس اداره حفاظت محیط زیست گناوه گفت: اتمام پاکسازی آلودگی نفتی دره بهون در صوت تائید اداره حفاظت محیط زیست امکان پذیر است و تا زمانی که تائیدیه نداشته باشد پاکسازی باید تداوم یابد.

به گزارش نفیرنفت | خبرگزاری صنعت نفت ایران؛ کامبیز عبدالهی پیرامون اجرای پروژه تکثیر لاور میگو در روستای چاهک این شهرستان اظهار داشت: اداره حفاظت محیط زیست با نامه نگاری‌های انجام شده در رابطه با این طرح مخالف اجرای آن شد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست گناوه افزود: اما با توجه به اینکه متقاضی در صورت مخالفت با طرح اجازه اعتراض دارد در این رابطه نیز جهت بررسی و تصمیم گیری برای رد یا پذیرش پروژه، جلسه کمیته ماده ۱۱ در استانداری بوشهر متشکل از دستگاه‌های مرتبط تشکیل خواهد شد.
وی بیان کرد: تا این لحظه پروژه تکثیر لارو میگو در روستای چاهک شهرستان گناوه مجوزی برای فعالیت دریافت نکرده است.
عبدالهی تصریح کرد: هر طرح یا پروژه‌ای در شهرستان در حوزه محیط زیست ارائه شود بر اساس قانون بررسی و تصمیم گیری در مورد آن انجام می‌شود.

مقابله با شکار پرندگان
وی پیرامون مقابله با شکار پرندگان در شهرستان گفت: در فصل کوخه نشینی پایش مناطق مختلف شهرستان به صورت مستمر توسط این اداره انجام می‌شود و با متخلفان و شکارچیان برخورد قانونی می‌شود.
وی با اشاره به دو آلودگی نفتی امسال در شهرستان گناوه اضافه کرد: یکی از آلودگی‌های نفتی در مناطق ساحلی شهرستان رخ داد که علاوه بر پاکسازی، به مراجع قضائی معرفی شده و منتظر رأی دادگاه در این زمینه هستیم.

آلودگی نفتی در دره فصلی «بهون»
رئیس اداره حفاظت محیط زیست گناوه ادامه داد: آلودگی نفتی دیگر در دره فصلی «بهون» در روستای چم شهاب شهرستان در هفته‌های اخیر رخ داده که به محض اطلاع از این آلودگی اقدامات لازم برای پاکسازی و شناسایی منشأ آن آغاز شد.
وی خاطرنشان کرد: عملیات پاکسازی و بوم گذاری مواد نفتی این دره از ۱۷ دی ماه جاری توسط نیروهای شرکت نفت و گاز گچساران در سه نقطه آغاز شده است و هم‌اکنون نیز کارگران شرکت از منشأ در حال پاک‌سازی منطقه هستند.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست گناوه گفت: اتمام پاکسازی مناطق آلوده نفتی دره فصلی بهون و مسیر آن در صوت تائید اداره حفاظت محیط زیست امکان پذیر است و تا زمانی که تائید محیط زیست نداشته باشد، پاکسازی ها باید تداوم یابد.

وی با اشاره به اینکه در جریان آلودگی نفتی دره بهون، خسارتی به زمین‌های کشاورزی و دریا وارد نشده است و آلودگی تنها در بستر رودخانه بود یادآور شد: در صورت بروز آلودگی نفتی اداره حفاظت محیط زیست به عنوان شاکی وارد عمل می‌شود و مقدار و حجم و وسعت آلودگی را تعیین و به مرجع قضائی اعلام می‌کند که قاضی پرونده دستور و رأی صادر خواهد کرد و در مورد این آلودگی‌ها نیز به همین گونه اقدام شده است.

پرچم‌گذاری شناگاه‌ها
عبدالهی پیرامون تعیین شنا گاه‌های آلوده و غیر آلوده در گناوه گفت: اعلام وضعیت آلودگی یا سالم بودن شناگاه‌های بندر گناوه و نصب پرچم‌های هشداردهنده با همکاری شهرداری به زودی انجام خواهد شد.
وی گفت: شناگاه های این بندر هر دو هفته یک بار توسط این اداره نمونه گیری خواهد شد و اگر تغییری در وضعیت آنها مشاهده شد با تغییر رنگ پرچم‌های نصب شده اطلاع رسانی خواهد شد.
وی پیرامون دفن پسماند گناوه بیان کرد: در سال جاری تاکنون ۳ کارگروه پسماند در این شهرستان تشکیل شده است و محل دفن پسماند این شهرستان توسط کارشناسان این اداره به صورت مستمر مورد بازدید قرار می‌گیرد.
رئیس اداره محیط زیست گناوه یادآور شد: بهسازی محل دفن زباله شهر گناوه توسط شهرداری در دست اقدام است و اقدامات از قبیل نصب بنر و اطلاع رسانی به مردم بخصوص در حاشیه جاده‌ها انجام شده است.