مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس:

ما تولیدات پتروشیمی خود را به قیمت جهانی می فروشیم

ما تولیدات پتروشیمی خود را به قیمت جهانی می فروشیم و اصلا ارزان فروشی نمی کنیم. چون عربستان سعودی و امارات هم با همین قیمت می فروشند. وظیفه ما اینست که ثروت کشور را به قیمت درست و واقعی خود بفروشیم.

به گزارش نفیرنفت | خبرگزاری صنعت نفت ایران؛ مهندس جعفر ربیعی، مدیرعامل هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس در خصوص اینکه آیا تحریمها بر کاهش قیمت محصولات پتروشیمی کشور تاثیر داشته است اظهار داشت: در شرایط عادی و غیرتحریمی ما محصولات مان را به همان قیمت واقعی می فروختیم، منتها در شرایط غیرعادی وقتی با واسطه از کشتی به کشتی حمل و ذخیره شده و بعد فروخته می شود، نشان می دهد که هزینه های اضافی برای ما ایجاد می کند.

ربیعی با تاکید بر اینکه کاهش دلاری قیمت محصولات پتروشیمی کشور ربطی به تحریم ندارد، افزود: این امر ناشی از شرایط بین المللی همچون اوضاع اقتصاد جهانی، جنگ تجاری چین و آمریکا و کرونا ویروس

است.
مدیرعامل هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس ادامه داد: مثلا اگر ما روزی پلی اتیلن را تنی ۱۲۰۰ دلار می فروختیم و زمانی دیگر به تنی ۷۰۰ دلار کاهش یافت، ربطی به تحریم ندارد، چرا که خود قیمت نفت هم زمانی ۱۲۰ دلار بود و در زمانی روند کاهشی داشت و حتی در شرایط کرونا قیمت آن منفی شد. لذا کاهش قیمت جهانی نفت هم در فروش محصولات پتروشیمی در بازار جهانی موثر بوده و قیمت پایین محصولات پتروشیمی ربطی به تحریم ندارد.
ربیعی با اشاره به تجربه مدیریت ۴۰ درصد صنعت پتروشیمی کشور در هلدینگ خلیج فارس، گفت: ما تولیدات پتروشیمی خود را به قیمت جهانی می فروشیم و اصلا ارزان فروشی نمی کنیم. چون عربستان سعودی و امارات هم با همین قیمت می فروشند. وظیفه ما اینست که ثروت کشور را به قیمت درست و واقعی خود بفروشیم.
مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس در خصوص تاثیر شیل گس و محصولات پتروشیمی ارزان قیمت تولید شده

از آن  بر بازار جهانی پتروشیمی اعلام کرد که دوران اثرگذاری شیل گس تمام شده است و یک زمانی شیل گس تاثیرگذار بوده و این اثر هم اکنون تخلیه شده است و دلیل آن اینست که بازار جهانی پتروشیمی خود را با شیل گس وفق داده و سازگار کرده است لذا قیمت های کنونی محصولات پتروشیمی با وجود شیل گس تعیین می شود و ما بدون هیچ نگرانی محصولات مان را می فروشیم.
ربیعی در پاسخ به این پرسش که برآوردهای جهانی نشان می دهد که بازار جهانی متانول اشباع شده و چین و هند از زغال سنگ متانول تولید می کنند و با استفاده از کاتالیستهای خاصی آن را تبدیل به پلی پروپیلن و پلی اتیلن می کنند؛ آیا با این روند سرمایه گذاری و تولید متانول کماکان برای کشور به صرفه است؟ گفت: این موضوع را قبول دارم هر چند محصول متانول جزو زنجیره اصلی تولید هلدینگ خلیج فارس نیست و ایران هم جزو بزرگترین تولیدکنندگان متانول جهان است لذا باید از فروش متانول خام جلوگیری شود و باید زنجیره پایین دستی متانول را تقویت کرد تا ارزش افزوده بیشتری ایجاد شود. پس باید با همکاری چین ما نیز واحدهای تبدیل متانول به پلی پروپیلن و پلی اتیلن بسازیم.

*گفت‌وگو: نادعلی بای