روحانی: به وزارت نفت برای افزایش تولید گاز، بنزین و گازوئیل تبریک می‌گویم

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه خط لوله انتقال نفت گوره تا جاسک به طول یک هزار کیلومتر در همین دولت به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: به وزارت نفت به خاطر اجرای این کار استراتژیک و همچنین افزایش تولید گاز، بنزین و گازوئیل تبریک می‌گویم.

به گزارش نفیرنفت | خبرگزاری صنعت نفت ایران؛ حسن روحانی امروز در سخنانی به مناسبت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: امسال در حالی سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را جشن می‌گیریم که ملت ما بعد از سه سال مقاومت در برابر تحریم و جنگ اقتصادی در حال پیروزی است.

وی با اشاره به اینکه از سال ۹۷ تا امروز مردم ایران درگیر یک جنگ اقتصادی هستند، تصریح کرد: در آن جنگ تحمیلی نظامی به پیروزی بزرگ رسیدیم در این جنگ اقتصادی هم به حول و قوه الهی پیروز خواهیم شد و پایان شب ظلمانی و طلوع صبح صادق برای همه آگاهان مشهود است.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه ما امروز در برابر ملت سرافرازیم که به وعده‌هایی که دادیم در چهار و نیم سال اول خود به خوبی عمل کردیم، گفت: ۸ سال دولت تدبیر و امید را باید به سه بخش تقسیم کنیم. از سال ۹۲ تا ۹۶ به مدت چهار و نیم سال دوران ثبات، رشد و پیشرفت کشور بود از سال ۹۷ تا پایان ۹۹ جنگ تحمیلی اقتصادی سه ساله و ۶ ماهه پایان دولت که آن را باید دوران بازآفرینی بنامیم.

روحانی با بیان اینکه تنها دولتی که بعد از جنگ تحمیلی ۸ ساله کار خود را با رکود تورم آغاز کرد دولت تدبیر و امید در سال ۹۲ بوده است، تصریح کرد: این دولت کار خود را در شرایطی آغاز کرد که با تورم ۴۰ درصدی و رشد اقتصادی منفی ۷.۶ درصدی یعنی رکود کامل روبه‌رو بودیم.

وی تصریح کرد: این دولت در طول چهار و نیم سال نخست فعالیت خود با تلاش‌های انجام شده در کنار مردم به گونه‌ای عمل کرد که میانگین تورم ۱۰.۲ درصد بوده است که در تاریخ کشور چنین رقمی را برای تورم سراغ نداریم. البته در دو سال ۹۵ و ۹۶ و حتی ماه‌های اولیه سال ۹۷ که جنگ اقتصادی علیه  ایران آغاز شد نیز تورم تک رقمی بوده است که در تاریخ کشور بی‌سابقه است.

جنگ اقتصادی تمام شد

رئیس‌جمهوری به درآمدهای نفتی ایران اشاره کرد و گفت: مردم عزیز ما بدانند صادرات نفتی ما در سال ۸۹، ۹۰ میلیارد دلار و در سال ۱۳۹۰ حدود ۱۱۹ میلیارد دلار بوده است. در این دولت در سال ۹۴ به خاطر فشاری که بر ما وارد آمد کل درآمد نفتی ما ۳۱ میلیارد دلار بود. در بدترین شرایط دولت قبل در سال ۹۱، درآمد نفتی ۶۸ میلیارد دلار بوده و در بهترین شرایط این دولت یعنی در سال ۹۶ درآمد ما ۶۵ میلیارد دلار بوده است. بهترین سال ما از بدترین سال آنها کمتر بوده است.

روحانی تصریح کرد: در عین حال ما یک افتخار بزرگ ۶۰ ساله داریم. ۶۰ سال پیش در ایران صادرات غیرنفتی بر واردات در زمان دولت دکتر مصدق پیش گرفت و در این دولت تکرار شد، سال‌هایی که صادرات غیرنفتی بر واردات پیش گرفت.

وی با بیان اینکه در یک سال اخیر فشارهای بی‌سابقه و مضاعفی بر دوش مردم ایران قرار داشته است، گفت: در یک سال گذشته در کنار تحریم سخت و جنگ اقتصادی ما با پاندمی ویروس عالم‌گیر کرونا روبه‌رو شدیم و به خاطر بسته شدن مرزها در ماه‌های نخستین شیوع ویروس کرونا صادرات غیرنفتی ما تقریبا متوقف شده بود.

رئیس‌جمهوری در ادامه از تحریم، کرونا، فشار روانی و جنگ روانی و تهدیدهای نظامی به عنوان چهار عاملی که در یک سال گذشته مردم ایران را تهدید کرده است نام برد و گفت: مردم ایران مقاوم ایستادند و امروز بحمدالله در شرایط بهتری نسبت به پارسال قرار داریم.

روحانی با بیان اینکه دوران تحریم حداکثری و جنگ اقتصادی تمام شده است، گفت: امروز همه فهمیده‌اند که فشار حداکثری شکست خورده و من در مقابل مردم به خاطر مقاومت‌شان و ذهن آگاه‌شان در مقابل رسانه‌های بیگانه سر تعظیم فرود می‌آورم.

طلب عفو از مردم

وی با بیان اینکه روزهای پایانی این دولت نیز با بزرگترین طرح‌ها و پروژه‌ها ادامه خواهد یافت، اعلام کرد: استراتژیک‌ترین طرح انرژی تاریخ ایران خط نفت لوله از گوره تا جاسک در ماه‌های آینده افتتاح خواهد شد، این خط لوله هزار کیلومتر است که تمام کارهای آن از تمام تلمبه‌خانه‌ها،  لوله‌ها و از همه طراحی‌ها به دست ایرانیان عزیز صورت گرفته است.

رئیس جمهوری ادامه داد: من به وزارت نفت به خاطر این کار و به خاطر اینکه گاز ما را از ۶۰۰ میلیون مترمکعب در روز به هزار میلیون مترمکعب، بنزین را از ۵۶ میلیون مترمکعب در روز به ۱۰۷ میلیون لیتر در روز و همچنین خودکفایی در تولید گاز، نفت و گازوئیل تبریک می‌گویم

روحانی با بیان اینکه با ریل گذاری‌های این دولت به خصوص در نفت، گاز و پتروشیمی ما سال‌های بهتری خواهیم داشت، گفت: این دولت ارزش بخش پتروشیمی را از ۱۱ میلیارد دلار به ۲۵ میلیارد دلار رسانده است و تولید محصولات پتروشیمی را از ۵۶ میلیون تن به ۱۰۰ میلیون تن خواهیم رساند. در زمینه تحول نفت و گاز، به همان اندازه که مصرف کردیم کشف کردیم و  در حوزه گاز ما هر چه مصرف کردیم ۷ برابر کشف کردیم و بزرگترین تولیده کننده گاز هستیم.

وی گفت: از مردم ایران در این ایام جشن ملی می‌خواهم که اگر در طول این ۷ سال و نیم در بخش‌هایی از اداره کشور آنچنان که شایسته ملت ایران بوده کارهایی صورت نگرفته طلب عفو می‌کنم و به مردم می‌گویم اگر توطئه خارجی آمریکا و ارتجاع منطقه و جنگ تحمیلی نبود، امروز کشور در شرایط بهتری بود.

کد خبر ۳۱۳۴۶۸