بهره‌برداری از نخستین اسکله گاز مایع بندر صادراتی تمبک

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس گفت: نخستین اسکله بارگیری و صادرات گاز مایع بندر خدماتی و صادراتی تمبک در پارس جنوبی به بهره‌برداری رسید.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛ محمد مشکین‌فام با اشاره به شرایط مطلوب توسعه و تکمیل این بندر در سال جاری مطابق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، گفت: هفته گذشته با پهلوگیری نخستین کشتی در بندر تمبک،  ۶۷۰۰ تن گاز مایع سرد با موفقیت بارگیری و صادر شد و نخستین اسکله بارگیری و صادرات گاز مایع این بندر به بهره‌برداری رسید.

وی با بیان اینکه برای صادرات گاز مایع از بندر خدماتی و صادراتی تمبک همه اقدام‌های لازم انجام شده و هیچ مانعی در این زمینه وجود ندارد، افزود: مطابق برنامه‌، هفته آینده یک شناور ۴۴ هزار تنی برای بارگیری و صادرات محصولات گاز مایع پارس دو  وارد بندر می‌شود.

به گفته مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس، به منظور تکمیل بخش‌های باقیمانده، عملیات اجرایی همزمان با بهره‌برداری از نخستین اسکله LPG بندر درحال انجام است.

مشکین‌فام به اجرای ۶ رشته خط لوله انتقال گاز مایع پالایشگاه‌های فاز ۱۳ و ۲۲ تا۲۴  به بندر خدماتی و صادراتی تمبک اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون  محصول گاز مایع این دو پالایشگاه بصورت گرم صادر می‌شود که با انجام فعالیت‌های تکمیلی در این خطوط، گاز مایع سرد این طرح‌ها از طریق بندر خدماتی و صادراتی پارس دو بارگیری و صادر خواهد شد.

وی به ادامه بارگیری گاز مایع در دو مخزن LPG فازهای ۲۲ تا۲۴ پارس جنوبی اشاره کرد و گفت: مخازن گاز مایع فاز ۱۳ نیز تا پایان سال به شرایط مناسب بارگیری گاز مایع می‌رسند.

نیروگاه سیکل ترکیبی پارس جنوبی وارد مدار تولید می‌شود

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در ادامه اظهارات خود، با اشاره به بازدید از روند ساخت نیروگاه سیکل ترکیبی پارس جنوبی گفت: ۴ واحد از ۶ واحد تولید برق بخش سیکل ترکیبی نیروگاه بعثت پارس جنوبی، مراحل پایانی عملیات ساخت را پشت سر می‌گذارند و مطابق برنامه انتظار داریم اردیبهشت سال آینده این واحدها را وارد مدار کنیم و در ادامه برای ۲ واحد باقیمانده هم کارهای تکمیلی پس از ۳ ماه پایان می یابد. به این ترتیب بخش سیکل ترکیبی تا اواسط سال ۱۴۰۰ به طور کامل عملیاتی می‌شود.

به گفته مشکین‌فام با بهره‌برداری از این نیروگاه، ۵۰۰ مگاوات  برق به تولید نیروگاه بعثت پارس جنوبی افزوده خواهد شد و به ظرفیت نامی ۱۵۰۰ مگاوات خواهد رسید.

وی افزود: این نیروگاه نقش مهمی در چرخه تولید پارس جنوبی دارد و علاوه بر تامین برق مورد نیاز ۱۳ پالایشگاه پارس جنوبی، بخش‌های جانبی و تاسیسات مشترک، می‌توان از برق مازاد آن جهت انتقال به شبکه سراسری استفاده کرد.

مشکین‌فام عملیات اجرایی این طرح نیروگاهی را مطلوب و رو به اتمام ارزیابی کرد و گفت: باتوجه به لزوم هماهنگی‌های لازم با نماینده سازندگان تجهیزات به منظور حضور در پروژه در حین عملیات راه‌اندازی،  هم اکنون اقدام‌های تکمیلی درحال انجام است.

وی درباره آخرین وضع پالایشگاه درحال ساخت فاز ۱۴ پارس جنوبی با یادآوری اولویت‌های مربوط به راه‌اندازی بخش‌های جانبی و ردیف‌های شیرین‌سازی گفت: واحد‌های جانبی پالایشگاه فاز ۱۴ بطور عمده آماده بهره‌برداری هستند و تا پایان امسال و اوایل سال آینده به طور کامل وارد مدار تولید می‌شوند.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس درباره اولین ردیف شیرین‌ سازی پالایشگاه این طرح نیز گفت: برخی از  قطعات باقیمانده این ردیف عملیاتی که ساخت آن‌ها توسط سازندگان خارجی درحال پیگیری است، تا اواسط بهار  سال آینده وارد سایت پالایشگاه شده و در محل خود نصب می‌شود.

وی افزود: تلاش می‌کنیم تا پایان اردیبهشت سال آینده اولین ردیف شیرین سازی پالایشگاه فاز ۱۴ آماده راه‌اندازی شود.

برداشت گاز از پارس جنوبی بیش از برنامه مصوب

مشکین‌فام، برداشت گاز از میدان پارس جنوبی در سال جاری را ۱۶ میلیون متر مکعب بیشتر از برنامه مصوب وزارت نفت اعلام کرد و گفت: هم‌اکنون ۶۹۲ میلیون متر مکعب گاز غنی از میدان پارس جنوبی برداشت می‌شود، درحالی که طبق برنامه مصوّب ما مکلف به تولید ۶۷۶ میلیون مترمکعب گاز هستیم.

مدیرعامل شرکت بهره‌بردار میدان گازی پارس جنوبی با بیان اینکه در بخش بالادستی، رقم برداشت گاز قابل افزایش است، تصریح کرد: با این حال میزان تولید با توجه به مصرف کشور تنظیم می‌شود و اگر لازم باشد می‌توانیم بالاتر از این میزان نیز از پارس جنوبی برداشت کنیم.