از افزایش حق‌الزحمه بهره‌وری تا تبدیل وضعیت ها و تعدیل مدرک تحصیلی

معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزارت نفت از افزایش حق‌الزحمه بهره‌وری کارکنان قرارداد مدت‌موقت و پیمانکار صنعت نفت خبر داد و گفت: درحال تدوین طرحی برای ساماندهی وضعیت مدت‌موقت‌ها تسهیل تبدیل وضعیت ایثارگران و تعدیل مدرک تحصیلی هستیم.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛ مهدی علی‌مددی اظهار کرد: در جریان سفر به عسلویه، اهواز، آبادان و دشت آزادگان و حضور در نشست‌های مشترک با مدیران شرکت‌های تابعه و نمایندگان کارکنان صنعت نفت، یکی از مواردی که به جد در دستور کار معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزارت نفت قرار گرفت، بحث حق‌الزحمه بهره‌وری کارکنان قرارداد مدت‌موقت و پیمانکار بود که با پیگیری‌های انجام شده و بر اساس مصوبه شورای اداری و استخدامی صنعت نفت، حق‌الزحمه مذکور بر اساس ۳۰ برابر حداقل دستمزد شورای عالی کار به علاوه کمک‌هزینه‌های مسکن، عائله‌مندی و اولاد، بن اقلام مصرفی خانوار و فوق‌العاده نوبت‌کاری برای پرداخت ابلاغ شده است.

بر اساس این گزارش، این اقدام وزارت نفت در شرایطی انجام می‌شود که تا پیش از این، حق‌الزحمه بهره‌وری به میزان حداقلی به نیروهای قرارداد مدت‌موقت و پیمانکاری پرداخت می‌شد.

تدوین طرحی برای ساماندهی وضعیت مدت‌موقت‌ها

وی با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های اصلی مدیران و کارکنان صنعت نفت که در جریان سفر به مناطق عملیاتی با آن مواجه شده است، ساماندهی وضع حقوق و دستمزد کارکنان مدت‌موقت بوده است، افزود: به این منظور و با هدف ساماندهی وضعیت نیروهای قرارداد مدت‌موقت و نظام جبران خدمات هوشمند این کارکنان، جلسات مدونی در شورای مدیران منابع انسانی صنعت نفت برگزار و در این راستا طرح بسیار مناسبی تدوین و مقرر شده است که این طرح پس از بررسی در شورای معاونین وزارت نفت، ابلاغ شود.

کارکنان مدت‌موقت‌ پذیرفته شده در آزمون در شرف تبدیل وضعیت

معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزیر نفت در ادامه درباره پذیرفته‌شدگان آزمون توانمندسازی نیروهای قرارداد مدت‌موقت هم بیان کرد: مقرر شده است طبق تعهدات ایجاد شده مبنی بر انجام مصاحبه فنی – تخصصی، این افراد برای تبدیل وضعیت به قرارداد مدت‌معین (طبق نیازهای سازمان محل اشتغال فرد)، از سوی معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی به شرکت‌های اصلی معرفی شوند.(شایان ذکر است مجموعه تعداد نفرات پذیرفته شده ۱۶۷۵ نفر بوده که از این تعداد حدود ۲۵۰ نفر مشمول بند و ماده ۴۴ ایثارگری هستند که مراحل تبدیل وضعیت به رسمی آنها در شرف انجام است.)

علی‌مددی درباره برنامه جذب ۴۵۰ نفر در قالب قرارداد مدت‌معین نوین نیز گفت: از آنجایی که به دلیل جلوگیری از تکثر نوع قرارداد در صنعت نفت، قرارداد مدت‌معین نوین لغو شده است، قرارداد کلیه پذیرفته‌شدگان، در قالب مدت‌معین موجود (مصوبه۱۶۶۲ه. م) منعقد خواهد شد.

تلاش حداکثری برای تبدیل وضعیت ایثارگران

وی در خصوص آخرین تصمیم‌های برای اجرای ماده ۲۱ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران نیز توضیح داد: بر اساس بند «و» ماده ۴۴، اقدام‌های تکمیلی برای تبدیل‌وضعیت ۵۴۰۰ نفر مشمولین این طرح که هم‌اکنون در قالب قرارداد مدت‌معین و قرارداد مدت‌موقت مشغول به‌کار هستند، در دست اقدام است.

به گفته معاون وزیر نفت، در راستای بند «د» تبصره ماده ۲٠ نیز نشست‌های موثری با دیوان عدالت اداری، رئیس فراکسیون ایثارگران مجلس و معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور و همچنین نمایندگان مشمولان (نیروهای واجد شرایط ایثارگری شاغل به صورت پیمانکاری و ارکان ثالث/شرکتی) برگزار شده که امید است پس از مرتفع شدن محدودیت‌های صنعت نفت، فعالیت‌های لازم در این زمینه نیز اجرایی شود.

علی‌مددی به بحث فارغ‌التحصیلان گروه «الف» دانشگاه صنعت نفت نیز اشاره کرد و گفت: از هفته آینده، فرایند مصاحبه استخدامی تمام ۱۴۴۹ نفر فارغ‌التحصیل باقیمانده گروه «الف» دانشگاه صنعت نفت با محوریت شرکت ملی نفت ایران آغاز می‌شود و انشاالله مطابق با نتایج مصاحبه‌ها، تا پایان سال اکثریت این افراد در برابر نیازهای استخدامی جذب و به‌کارگیری خواهند شد.

رسیدگی به تقاضاهای تعدیل مدرک تحصیلی

وی با اشاره به فعال‌سازی شورای تعدیل مدرک تحصیلی و تعیین سوابق برای رسیدگی به تقاضاهای تعدیل مدرک همکاران صنعت نفت نیز اعلام کرد: در این مسیر، به بیش از ۵۰۰ تقاضای تعدیل مدرک که مربوط به کارکنان شرکت‌های ملی نفت ایران و ملی گاز ایران بوده است رسیدگی شده و رسیدگی به دیگر تقاضاهای مربوط به دیگر شرکت‌ها نیز در دستور کار قرار دارد.