موفقیت سینوپک در تبدیل نفت خام به الفین

شرکت سینوپک چین آزمایش فناوری تبدیل مستقیم نفت خام به الفین را با موفقیت‌ تکمیل کرد.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛ سینوپک اعلام کرد که فرآیند آزمایشی تبدیل مستقیم نفت خام به الفین را به‌طور کامل انجام داده است و این شرکت پالایشگر آسیایی با این گام به یکی از معدود شرکت‌های جهان تبدیل می کند که می‌تواند از این فناوری در مقیاس صنعتی استفاده کند.

این شرکت چینی اعلام کرد که این فرآیند با بازدهی حدود ۵۰ درصدی، در مقایسه با رویکرد سنتی پالایش نفت خام به سوخت‌های واسطه‌ای که بیشتر به الفین تبدیل می‌شوند، به‌طور قابل‌توجهی هزینه تولید و انتشار دی‌اکسید کربن را کاهش می‌دهد.

الفین – بیشتر اتیلن و پروپیلن – ماده اصلی برای تولید محصولات پتروشیمی مانند پلاستیک و الیاف مصنوعی است.

پس از انجام فرآیند آزمایشی در کارخانه تابعه سینوپک در تیانجین، سینوپک ساخت یک کارخانه با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون تن نفت خام به الفین را در برنامه دارد.

 

انتظار می‌رود چین، بزرگترین تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای در جهان، ظرفیت اولیه پالایش نفت خام خود را تا سال ۲۰۲۵ میلادی به یک میلیارد تن در سال (۲۰ میلیون بشکه در روز) محدود کند.

 

سینوپک اضافه کرد که اکسون‌موبیل شرکت دیگری است که به چنین فناوری مجهز شده است.

 

این شرکت بزرگ نفت و گاز ایالات متحده هفته گذشته گفت تصمیم نهایی برای سرمایه گذاری به‌منظور ساخت یک مجتمع پتروشیمی چند میلیارد دلاری در جنوب چین گرفته است که به گفته کارشناسان صنعت، فرآیند تولید مشابهی را شامل می‌شود.