بررسی هفتگی سهم‌های پتروشیمی در بازار سرمایه

سهام پتروشیمی ها هفته گذشته کاهش یافت و 15 سهم زیانی کمتر از 5 درصد داشتند، 10 سهم زیانی بین 5 تا 10 درصد را ثبت کردند و 4 سهم نیز زیانی بیش از 10 درصد را نشان دادند.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛ شکست مقاومت در کانال یک میلیون و ۳۰۰ هزار و ورود شاخص کل بورس به کانال یک میلیون و ۲۰۰ هزار، بعد از پنج ماه مهمترین اتفاق بازار سرمایه در هفته کاری گذشته (۲۰ – ۲۴ آذرماه) بود. این شاخص در آغاز معاملات شنبه عدد یک میلیون و ۳۴۹ هزار واحد را نشان می داد اما در پایان هفته به عدد یک میلیون و۲۹۳ هزار واحد رسید که به این ترتیب سهامداران به طور متوسط ۴.۲ درصد زیان داشتند. به این موضوع باید هیجان در بازارهای ارز، طلا و خودرو را هم افزود.

بررسی وضعیت سهام های مرتبط با پتروشیمی در این هفته نشان می دهد که وضعیت در این گروه هم نامطلوب است. برای اولین بار در شش ماه اخیر همه ۲۹ نماد باز در این گروه کاهش قیمت هفتگی داشتند و هیچ نمادی مثبت نبود! این در حالی است که بسیاری از این سهم ها ارزش ذاتی بسیار بالاتری نسبت به قیمت روز دارند اما شرایط بازار به گونه ای رقم خورده که خریداران تمایلی به خرید ندارند و سهم ها پایین تر از ارزش ذاتی خود خرید و فروش می شوند.

سه نماد از این گروه، پتروشیمی ممسنی (ممسنی)، پتروشیمی کازرون (کازرو) و پتروشیمی دهدشت( دهدشت) به علت ابهام در وضعیت اطلاعاتی از سال گذشته بسته شده و هنوز در حالت تعلیق است. این هفته نماد سه پتروشیمی جهرم (جهرم)، فسا (فسا) و داراب (داراب) که در هفته قبل بسته بودند، باز شدند که هر سه دارای صف فروش شدند.

بیشترین زیان

همان طور که گفته شد ، ۲۹ سهم مرتبط با پتروشیمی کاهش قیمت داشتند. از این تعداد، ۱۵ سهم زیانی کمتر از ۵ درصد داشتند، ۱۰ سهم زیانی بین ۵ تا ۱۰ درصد را ثبت کردند و ۴ سهم نیز زیانی بیش از ۱۰ درصد را نشان دادند.

پنج سهم که بیشترین زیان را در هفته گذشته داشتند به ترتیب عبارتند از:

چشم انداز هفته پیش رو

همچون هفته گذشته مهمترین اتفاق بین المللی که ارتباط تنگاتنگ با اقتصاد ایران دارد، برگزاری دور هشتم مذاکرات هسته ای وین بین ایران و کشورهای اروپایی است. اخباری که در روزهای تعطیل پایان هفته مخابره شد امیدوار کننده است. ظاهرا ایران و کشورهای اروپایی به متن پیش نویس مشترکی رسیده اند و هیات مذاکره کننده ایرانی برای تصمیم گیری به کشور بازگشته و دور بعدی مذاکره طی چند هفته آتی برگزار می شود. همچنین حسن نیت ایران در نصب دوربین های آژانس بین المللی انرژی اتمی در سایت کرج هم نشانه ای از تمایل ایران برای توافق است.

از سوی دیگر رئیس سازمان بورس هم گفته که تقویت بازار در دستور کار است و بسته ۱۰ بندی کمک به بازار سرمایه در ستاد اقتصادی تصویب شده است. این اخبار مثبت می تواند بازار را در هقته پیش رو تقویت کند و باعث رشد قیمت ها شود؛ اگرچه متاسفانه بی اعتمادی شکل گرفته نزد سرمایه داران خرد آنقدر افزایش یافته که به نظر می رسد با این گونه خبرها افزایش قیمت چشمگیری ملاحظه نشود.

به هر حال در صورت افزایش امید در بورس و رشد قیمت ها، بدون شک سهام مرتبط با پتروشیمی پیشتاز این وضعیت خواهند بود و افزایش قیمتی بیش از میانگین بازار خواهند داشت.