بررسی هفتگی «نیپنا» از سهام های پتروشیمی در بازار سرمایه

در میان 29 سهم مرتبط با پتروشیمی 15 سهم افزایش قیمت داشتند که بیشتر این افزایش قیمت در محدوده زیر 3 درصد بوده است و همچنین 14 سهم کاهش قیمت داشته اند که عموم این سهم ها نیز کمتر از 3 درصد کاهش را ثبت کرده اند.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛ بازار سرمایه در هفته کاری گذشته (۷- ۱۱ اسفند) همچون هفته های قبل وضعیتی  مبهم داشت. البته این وضعیت فقط مربوط به بورس نبود، بلکه بازار طلا، سکه و ارز نیز وضعیت نامطمئن و بلاتکلیفی داشتند که باعث شد در این هفته دلار ۰.۴ درصد کاهش قیمت داشته باشد، طلا با افت ۲.۶ درصدی روبرو شود و سکه هم ۱.۹ درصد ارزان شود.

در این میان اگر شاخص کل را ملاک ارزیابی قرار دهیم باید گفت که این شاخص که در ابتدای هفته عدد یک میلیون و ۲۸۸ هزار واحد را نشان می داد در پایان معاملات روز چهارشنبه به یک میلیون و ۲۸۲ هزار واحد کاهش یافت و به این ترتیب به طور میانگین بورس شاهد کاهش قیمت ۰.۵ درصدی بود.

بررسی وضعیت سهام های مرتبط با پتروشیمی نشان می دهد که این موضوع برای سهام این گروه هم صدق می کند. در میان ۲۹ سهم مرتبط با پتروشیمی عموم سهم ها کاهش یا افزایش مختصری دارند و تقریبا محدوده قیمتی ثابتی در سه هفته اخیر داشته اند. در این هفته ۱۵ سهم افزایش قیمت داشتند که بیشتر این افزایش قیمت در محدوده زیر ۳ درصد بوده است . همچنین ۱۴ سهم کاهش قیمت داشته اند که عموم این سهم ها نیز کمتر از ۳ درصد کاهش را ثبت کرده اند.

سه نماد از این گروه، پتروشیمی ممسنی (ممسنی)، پتروشیمی کازرون (کازرو) و پتروشیمی دهدشت( دهدشت) به علت ابهام در وضعیت اطلاعاتی از سال گذشته بسته شده و هنوز در حالت تعلیق است.یه

بیشترین سود

از میان ۱۵ نمادی که در این هفته سوددهی داشتند، سود ۱۳ نماد کمتر از ۵ درصد بود. یک نماد بین ۵ تا ۱۰ درصد سود داشت و یک نماد دیگر ۱۰ درصد ثبت کرد. پتروشیمی ارومیه (شاروم) بود که در هفته قبل پرسودترین سهام پتروشیمی بود این هفته به جدول زیانده ها رفت و جای خود را به صنایع پتروشیمی تخت جمشید (شجم) داد.

پنج سهم که در این هفته بالاترین سود را داشتند به ترتیب عبارتند از:

نماد درصد سود قیمت ابتدای هفته قیمت پایانی وضعیت نهایی
شجم ۱۱ ۱۰۳۲۰ ۱۱۴۵۰
شپدیس ۵.۱ ۱۲۷۹۶۰ ۱۳۴۵۰۰
شبصیر ۲.۶ ۹۰۰۰۰ ۹۲۳۰۰
شفن ۲.۵ ۱۰۲۳۰ ۱۰۴۹۰
خراسان ۲ ۹۱۳۵۰ ۹۳۲۰۰

بیشترین زیان

همان طور که گفته شد این هفته ۱۴ سهم مرتبط با پتروشیمی دچار کاهش قیمت شدند. در این بین ۱۲ سهم زیانی کمتر از ۵ درصد داشتند و ۲ سهم بیش از ۵ درصد زیان دیدند. بیشترین زیان این هفته باز هم مربوط به پتروشیمی داراب (داراب) بود که به این ترتیب در چهارمین هفته متوالی زیانده ترین سهم پتروشیمی شد.

پنج سهم زیان ده هفته مورد بررسی به ترتیب عبارتند از:

نماد درصد زیان قیمت ابتدای هفته قیمت پایانی وضعیت نهایی
داراب ۱۳.۲ ۱۴۱۳ ۱۲۲۷ صف فروش
شاروم ۶ ۱۳۴۰۰ ۱۲۵۹۰
فسا ۴.۲ ۷۹۰ ۷۵۷
بوعلی ۴.۱ ۶۹۸۵۰ ۶۶۹۶۰
جهرم ۳.۹ ۷۴۴ ۷۱۵
منبع