دبیرکل اوپک:

اوپک کنترلی بر رویدادهای متلاطم‌کننده بازار نفت ندارد

دبیرکل اوپک اعلام کرد که این سازمان هیچ کنترلی بر رویدادهای متلاطم‌کننده بازارهای جهانی نفت خام ندارد.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛ محمد بارکیندو روز دوشنبه (۱۶ اسفندماه) اعلام کرد که سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) کنترلی بر رویدادهایی که سبب افزایش قیمت جهانی نفت شده است ندارد و در جهان ظرفیت کافی برای جبران کاهش عرضه روسیه وجود ندارد.

قیمت شاخص نفت خام برنت روز دوشنبه افزایش یافت و به بالاترین سطح خود در ۱۴ سال گذشته یعنی بیش از ۱۳۹ دلار در هر بشکه رسید زیرا ایالات متحده آمریکا و متحدان اروپایی واشینگتن در حال بررسی ممنوعیت واردات نفت روسیه در پی حمله روسیه به اوکراین بودند.

روسیه بزرگ‌ترین صادرکننده نفت خام و سوخت در جهان است و حدود ۷ میلیون بشکه در روز یا ۷ درصد از عرضه جهانی نفت را صادر می‌کند.

بارکیندو در کنفرانس جهانی سراویک در هیوستون به خبرنگاران گفت: هیچ ظرفیتی در جهان وجود ندارد که بتواند جایگزین ۷ میلیون بشکه در روز روسیه شود.

وی گفت: ما هیچ کنترلی بر رویدادهای جاری ژئوپلیتیک نداریم و این مسئله سرعت بازار را دیکته می‌کند.

دبیرکل اوپک در پاسخ به پرسشی درباره اینکه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش (ائتلاف اوپک‌پلاس) در نشست هفته گذشته خود به همه محدودیت‌های تولید پایان ندادند، به رویترز گفت: از زمان نشست وزارتی این ائتلاف در دوم مارس (۱۱ اسفندماه) تحولات بسیاری در بازارهای نفت ایجاد شده است.

بارکیندو تصریح کرد: باید دید در نشست بعدی چه اتفاقی روی می‌دهد.

وی گفت: اوپک پلاس به ثبات بازار متعهد است، این ائتلاف به تعدیل تولید نفت خود در اوج همه‌گیری ادامه داد.

دبیرکل اوپک تأکید کرد: کاهش عرضه اوپک باید در ماه سپتامبر به‌طور کامل احیا شود.