مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد:

دعوت از هلدینگ های پتروشیمی برای سرمایه گذاری در بالادست صنعت نفت

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با تبیین مهم‌ترین طرح‌های صنعت نفت برای سرمایه‌گذاری با دعوت از این هلدینگ‌های پتروشیمی برای سرمایه‌گذاری در بخش بالادستی صنعت نفت اظهار کرد: البته مقدمات این موضوع انجام و تفاهم‌های خوبی در این زمینه صورت گرفته است.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛

محسن خجسته‌مهر امروز (سه‌شنبه، ۲۰ اردیبهشت‌ماه) در نخستین نشست هم‌اندیشی مدیران عامل هلدینگ‌های پتروشیمی کشور با مدیران ارشد صنعت نفت که به میزبانی شرکت ملی صنایع پتروشیمی برگزار شد، اظهار کرد: بیش از یک دهه است که عبارت جهش پتروشیمی در کشور مطرح شده، اما معنای جهش چیست؟ آیا برنامه‌ریزی برای تعدادی طرح جهش است؟ آیا ایجاد ظرفیت بدون پر کردن ظرفیت جهش است؟ آیا طرح‌هایی که متناسب نباشند، جهش است؟ پاسخ به این پرسش‌ها منفی است.

وی با بیان اینکه جهش پتروشیمی را باید در سرمایه‌گذاری تعریف کرد نه در ایجاد واحدهای جدید پتروشیمی، گفت: سرمایه‌گذاری باید برای تأمین خوراک باشد و همه ظرفیت پتروشیمی برای تأمین خوراک صرف شود.

ضرورت تغییر رویکرد در صنعت پتروشیمی

معاون وزیر نفت با طرح این پرسش که صنعت پتروشیمی برای تأمین خوراک باید چه اقدام‌های انجام دهد، افزود: پتروشیمی اگر می‌خواهد در این برهه یک جهش واقعی و متفاوت داشته باشد باید رویکردش نسبت به گذشته تغییر کند تا این صنعت ارتقا یابد، از همین رو باید برای تأمین خوراک واحدهای پتروشیمی سرمایه‌گذاری کرد تا نگرانی‌ها برطرف شود.

خجسته‌مهر با بیان اینکه این کار (سرمایه‌گذاری برای تأمین خوراک واحدهای پتروشیمی) آغاز شده اما هنوز نهادینه نشده و به سرانجام نرسیده است، اظهار کرد: هنوز شناخت کاملی برای سرمایه‌گذاری در تأمین خوراک پتروشیمی وجود ندارد و از آنجا که اطلاعات کافی و کامل نیست نمی‌توانیم تصمیم درستی بگیریم.

وی با اشاره به اینکه وقتی گفته می‌شود شرکت ملی نفت ایران تا هشت سال آینده باید ۱۶۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری انجام دهد که از این مقدار ۷۰ میلیارد دلار در میدان‌های گازی و ۹۰ میلیارد دلار در میدان‌ها نفتی است برای آن الزام‌هایی از جمله سرمایه‌گذاری وجود دارد، ادامه داد: با این سرمایه‌گذاری باید ظرفیت تولید نفت به روزانه ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه و ظرفیت تولید گاز به یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب در روز برسد.

سرمایه گذاری برای تامین خوراک پتروشیمی ها

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران سودآوری صنعت پتروشیمی را قابل توجه دانست و با بیان اینکه به جای تزریق پول حاصل از فروش محصولات پتروشیمی در سامانه نیما (که البته خوب است) بهتر است این پول برای تأمین خوراک پتروشیمی سرمایه‌گذاری شود، ادامه داد: اگر به‌دنبال جهش در پتروشیمی هستید باید منابع مالی را که در مسیرهای غیرمولد هزینه می‌شود به سمت صنایع مولد برد.

خجسته‌مهر با بیان اینکه یکی از گرفتاری‌هایی که بانک‌ها دارند این است که نمی‌دانند پول خود را کجا مصرف کنند، گفت: البته علت این موضوع هم لزوماً سرمایه‌گذاران نیستند. شاید ما نتوانستیم طرح‌ها و جذابیت آنها را در معرض نگاه سرمایه‌گذاران قرار دهیم.

وی با دعوت از هلدینگ‌ها برای سرمایه‌گذاری در بخش بالادستی صنعت نفت اظهار کرد: البته مقدمات این موضوع انجام و تفاهم‌های خوبی در این زمینه صورت گرفته است.

ضرورت نزدیکی محل تولید و مصرف خوراک پتروشیمی

معاون وزیر نفت به تعریف طرح‌های توسعه برخی میدان‌ها در شرکت ملی نفت اشاره کرد و گفت: طرح‌های کوچک از ۲۰۰ میلیون دلار تا یک میلیارد دلار در حوزه مناطق نفت مرکزی وجود دارد که مجموع این طرح‌ها ۳.۵ میلیارد دلار است و از طریق مناقصه و مذاکره قابل‌واگذاری است که ضرورت دارد در این زمینه بحث و بررسی شود.

خجسته‌مهر از میدان گازی پارس ‌شمالی، میدان گازی کیش و میدان مشترک فرزاد A, B به‌عنوان دیگر طرح‌های توسعه شرکت ملی نفت ایران نام برد و گفت: میدان گازی پارس ‌شمالی به ۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد و معادل چهار فاز پارس جنوبی است و سرمایه‌گذاری در آن ارزشمند است.

وی طرح توسعه لایه زمین‌شناسی خامی را هم به هلدینگ‌ها پیشنهاد داد و در توضیح آن گفت: ارزش سرمایه‌گذاری این لایه برای تولید گاز در میدان‌های اهواز و مارون ۶ میلیارد دلار و دارای گاز غنی است که می‌تواند خوراک مایع موردنیاز بخش پایین‌دستی پتروشیمی ماهشهر را تأمین کند و پروژه بسیار مهمی است.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه به‌دلیل اطلاعات کم از توسعه طرح لایه زمین‌شناسی خامی استقبال نشده است، تأکید کرد: باید طرح‌هایی را در اولویت قرار دهیم که محل تولید و مصرف خوراک پتروشیمی نزدیک به هم باشند.

خجسته‌مهر استفاده از گازهای همراه مشعل را موضوع بسیار مهمی ارزیابی کرد و گفت: در این زمینه کارهای خوبی انجام شده است، اما این کارها و فعالیت‌ها باید خروجی مطلوب داشته باشد و صرف انجام بی‌نتیجه، مطلوب نیست.

وی از شرکت صنایع پتروشیمی ایران خواست در موضوع گازهای همراه میدان‌داری کند و تصریح کرد: سیاست‌گذاری الزاماً نوشتن چیزی نیست، بلکه باید حلقه وصل باشیم و میدان‌داری کنیم.

جلوگیری از صادرات خوراک

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با تأکید بر اینکه نباید اجازه صادرات خوراک مورد نیاز زنجیره صادر شود، گفت: موضوع کمبود خوراک تنها به کمبود تولید مربوط نمی‌شود. گاهی خوراک با حداقل ارزش صادر می‌شود، گاهی طرحی آماده نیست و خوراک تخصیص داده شده برای آن صادر می‌شود و گاهی ظرفیت خالی وجود دارد، اما باز صادر می‌شود که موضوع دوم بسیار بد است.

خجسته‌مهر افزود: باید سیاست‌هایی اتخاذ کنیم که اجازه صادرات به این خوراک داده نشود، البته خود پتروشیمی‌ها نیز باید در این زمینه همت کنند؛ گاهی خوراک بین‌مجتمعی از سوی یک پتروشیمی صادر می‌شود که این موضوع برای دیگری دردسرساز است.

وی درباره صدور مجوز ایجاد مجتمع‌های پتروشیمی اظهار کرد: همه صنعت نفت آمادگی همکاری برای ایجاد صنایع پایین‌دست را دارند، اما نخست باید ببینیم چه خوراکی در بازه ۱۰، ۲۰ ساله در دسترس است و بعد مجوز سرمایه‌گذاری صادر کنیم. نباید مجوزی صادر شود که بعدها سرمایه‌گذار را دچار چالش کند، اگر مجتمعی ایجاد شود که خوراکش فقط پنج سال در دسترس است، ایجاد آن مجتمع معنایی ندارد و معاونت‌های برنامه‌ریزی شرکت‌ها نباید مجوز برای طرح‌هایی که خوراکش خیالی است، صادر کند.

معاون وزیر نفت با اشاره به مجوزهای صادرشده در دوره‌های پیش گفت: با وجود تحولاتی که در حوزه آمایش سرزمین شکل گرفته و تجدید نظارتی که در مجوز برخی طرح انجام شده است، هنوز جای بازنگری وجود دارد تا اثربخشی طرح‌ها بالاتر رود.

خجسته‌مهر از موضوع تراز عرضه و تقاضای خوراک به‌عنوان مسئله‌ای مهم یاد و تصریح کرد: این موضوع مربوط به وزارت نفت است و هنوز آسان با آن برخورد می‌شود و وزارت نفت باید این تراز را ایجاد کند تا برای متقاضیان مشکلی به‌وجود نیاید.

دانش و فناوری در سرمایه‌گذاری لحاظ شود

وی راندمان سوخت و خوراک در شرکت‌های پتروشیمی را پایین ارزیابی کرد و گفت: کمبود خوراک تنها مربوط به بخش عرضه نیست، باید سهم هر بخش از جمله پایین بودن بازده مشخص شود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران افزود: برخی پتروشیمی‌ها به‌دلیل قدیمی بودن تجهیزات، مصرف بالای خوراک دارند، دانش‌بنیان شدن و استفاده از فناوری‌های جدید به معنای کاهش هزینه قیمت تمام‌شده است و سبب بالا رفتن راندمان و افزایش کیفیت می‌شود و از طرفی مصرف خوراک و سوخت را کاهش می‌دهد، بنابراین بخشی از سرمایه‌گذاری‌ها باید به این حوزه اختصاص یابد و پتروشیمی‌ها در احیای خوراک سهم خود را بر عهده بگیرند.

خجسته‌مهر با اشاره به نقش شرکت ملی صنایع پتروشیمی تصریح کرد: وقتی یک پتروشیمی بخش خصوصی دچار حادثه می‌شود کل صنعت نفت برای حل بحران حاضر می‌شوند و این به‌معنای اهمیت صنعت پتروشیمی برای وزارت نفت و مسئولیت سنگین این وزارتخانه است و بر این اساس شرکت‌ها باید از سیاست‌ها تبعیت کنند.

وی در پایان با بیان اینکه باید به‌دنبال خدمت به کشور باشیم، اظهار کرد: در بخش بالادست به‌دنبال فروش خوراک نیستیم، بلکه آمادگی داریم به صنایع پایین‌دست کمک کنیم. در واقع خدمت شرکت ملی نفت ایران و شرکت ملی صنایع پتروشیمی به‌عنوان دو بنگاه اقتصادی کشور به یکدیگر به خدمت به کشور، نظام جمهوری اسلامی و ملت منجر می‌شود.