اوجی در حاشیه نمایشگاه نفت تأکید کرد؛

حمایت جدی وزارت نفت از سرمایه‌گذاران صنایع تکمیلی

وزیر نفت با تأکید بر توسعه صنایع تکمیلی در کشور گفت: امسال به‌طور جدی به سرمایه‌گذاران برای ورود به زنجیره صنایع تکمیلی کمک خواهیم کرد.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛

جواد اوجی ظهر امروز (شنبه، ۲۴ اردیبهشت‌ماه) در دومین روز نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی به همراه معاونان خود در امور پتروشیمی، پژوهش و فناوری و نظارت بر منابع هیدروکربوری از سالن‌های ۳۸B ،۶ و میلاد بازدید کرد.

وی به راه‌اندازی واحدهای بالادستی صنعت پتروشیمی در کشور به اندازه مطلوب ادامه داد: یکی از مشکلات امروز کشور بحث زنجیره صنایع تکمیلی است، با توجه به اینکه از مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز قول گرفته‌ایم امسال به‌طور جدی به سرمایه‌گذاران برای ورود به زنجیره صنایع تکمیلی کمک خواهیم کرد.

وزیر نفت افزود: انتظار داریم تا پایان این دولت بحث خودکفایی در بخش کاتالیست عملی شود.

اوجی یکی از اهداف برگزاری نمایشگاه نفت را اعلام نیاز شرکت‌های تابع وزارت نفت برشمرد تا پیمانکاران توانمند داخلی بتوانند نیازهای این صنعت را بررسی کنند و قراردادهای همکاری نیز بین این بخش‌ها امضا شود.

وی با اشاره به دستاوردهایی که از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان در نمایشگاه نفت ارائه شده و با تأکید بر توانمندی و ظرفیتی که در این شرکت‌ها وجود دارد، گفت: اطمینان دارم که صنعت نفت در سال‌های آینده خودکفا می‌شود.

وزیر نفت همچنین در بازدید از غرفه تاپیکو در جریان تازه‌ترین پروژه‌ها و برنامه‌های این هلدینگ قرار گرفت و از هلدینگ تاپیکو درخواست کرد با توجه به درآمدی که به‌دست آورده است بیشتر روی برنامه‌های توسعه‌ای تمرکز کنند.

اوجی در بازدید از غرفه انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با اشاره به سابقه ۳۳ ساله خود در صنعت نفت گفت: در سال‌های اخیر وزارت نفت تا به این حد برای حمایت از تجهیزات سازندگان ایرانی پا پیش جلو نگذاشته‌ است.

وی با بیان اینکه بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته تا پایان دولت سیزدهم صددرصد کاتالیست‌های موردنیاز صنعت پتروشیمی در کشور داخلی‌سازی خواهد شد، افزود: تا پایان امسال ۶ مجتمع پتروشیمی جدید در کشور راه‌اندازی خواهد شد.

وزیر نفت با تأکید بر استفاده از کالاهای ساخت داخل ادامه داد: هیچ شرکت دولتی فعال در صنعت نفت نمی‌تواند طبق قانون از کالاهای خارجی که مشابه داخلی دارند، استفاده کنند. در صورت مشاهده این نوع تخلف با مجرمان برخورد خواهد شد.

بر پایه این گزارش، اوجی همچنین از غرفه شرکت هواساز، شرکت کاسپین‌توس، شرکت فراورآذین، ساناعایق، شرکت آران‌صنعت، شرکت کولرهوایی‌آبان، شرکت ماشین‌سازی اراک، شرکت گس‌تک، شرکت ام‌اف‌اس و شرکت فرآبرد بازدید کرد.

بهره‌برداری از پتروشیمی هنگام تا ۴ ماه آینده

مسئول غرفه شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس (هلدینگ خلیج فارس) در بازدید وزیر نفت از غرفه این مجموعه اظهار کرد: هم‌اکنون ۱۴ مجتمع پتروشیمی و دو نیروگاه زیرمجموعه این هلدینگ قرار دارد و بر اساس برنامه‌ریزی انجام‌شده فاز نخست پتروشیمی هنگام طی چهار ماه آینده افتتاح و با بهره‌برداری از این مجتمع، ظرفیت تولید اوره در این گروه دو برابر خواهد شد.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون ۱۲ طرح پتروشیمی در این شرکت در حال اجراست، گفت: همچنین برنامه‌ریزی شده است پتروشیمی اتیلن گچساران و ان‌جی‌ال ۳۲۰۰ یادآوران تا پایان امسال افتتاح شوند، البته بخش آمونیاک پتروشیمی هنگام سال آینده عملیاتی خواهد شد.

مسئول غرفه شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس ادامه داد: امسال عملیات اجرایی پارک فناوری پتروشیمی عسلویه، الماس ماهشهر و هرمز در عسلویه را شروع خواهیم کرد.

وی افزود: برنامه این است که در بخش تکمیل زنجیره که در پارک فناوری پتروشیمی اجرا خواهیم کرد همه زیرساخت‌ها، یوتیلیتی، انبار مرکزی، آزمایشگاه مرکزی و مرکز فناوری به انضمام ۶۰ تا ۸۰ طرح میان‌دستی را اجرا کنیم، البته برای اجرای این طرح‌ها فراخوانی را منتشر و با مشارکت مردم آنها را اجرایی خواهیم کرد.

مسئولان غرفه هلدینگ خلیج فارس همچنین از وزیر نفت درخواست کردند مسیر فعالیت هلدینگ را در بالادست صنعت نفت هموار کند.

مدیر بخش صادرات پتروشیمی شیراز نیز در این بازدید، محصولات این شرکت را معرفی کرد و گفت: امسال اجرای طرح‌های پایین‌دستی را در دستور کار داریم که اشتغال‌زایی ۶۰۰ نفر را به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم به‌دنبال دارد، همچنین امسال ۸۴۰ هزار تن تنها در بخش اوره صادرات داشتیم که بیشتر به کشورهای همسایه و شرق دور بوده است.