«پارس» سهم برتر و «شپترو» و «شفارا» ضعیفترین سهم های پتروشیمی بازار سرمایه

بررسی وضعیت سهام های مرتبط با پتروشیمی نشان می دهد که وضع در این گروه متعادل است و در میان 29 سهم قابل خرید و فروش مرتبط با پتروشیمی در این هفته، 13 سهم با افزایش قیمت همراه بودند و 17 سهم کاهش قیمت داشتند.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛

بازار سرمایه در آخرین هفته کاری اردیبهشت ماه (۲۴ – ۲۸ اردیبهشت) همچنان روند رو به رشد خود را حفظ کرد و افزایش قیمت ها باعث شد که شاخص کل در روز سه شنبه وارد کانال یک میلیون و ۶۰۰ هزار شود که در یک سال گذشته بی سابقه بود، اما این شاخص فقط یک روز دوام آورد و در روز چهارشنبه با کاهش قیمت ها، شاخص نیز ۱۱ هزار واحد کاهش یافت و به یک میلیون و ۵۹۴ هزار واحد رسید. به این ترتیب در طول این هفته شاخص کل ۱.۹ درصد رشد داشت که با این حساب می توان گفت که به طور میانگین سهامداران هم ۱.۹ درصد سود کردند. شاخص هم‌وزن نیز صعودی بود و با رشد ۰٫۱۴ درصدی به محدوده ۴۴۲ هزار و ۶۲۳ واحد رسید.

نگاهی به بازارهای موازی نشان می دهد که قیمت دلار، طلا و سکه در این هفته افت داشت و تنها بورس در این هفته مثبت بود. با این حال افزایش قیمت ها در بورس همانطور که پیش بینی می شد در گروه مواد غذایی و دارویی اتفاق افتاد.

بررسی وضعیت سهام های مرتبط با پتروشیمی نشان می دهد که وضع در این گروه متعادل است. در میان ۲۹ سهم قابل خرید و فروش مرتبط با پتروشیمی در این هفته، ۱۳ سهم با افزایش قیمت همراه بودند و ۱۷ سهم کاهش قیمت داشتند. اما این افزایش و کاهش قیمت ها عموما مقدار ناچیزی بوده است.

سه نماد از این گروه، پتروشیمی ممسنی (ممسنی)، پتروشیمی کازرون (کازرو) و پتروشیمی دهدشت (دهدشت) به علت ابهام در وضعیت اطلاعاتی مدتها است که بسته شده و هنوز در حالت تعلیق هستند.

بیشترین سود

از میان ۱۳ نمادی که در این هفته سوددهی داشتند، سود ۱۱ نماد کمتر از ۵ درصد بود، یک نماد سودی بین ۵ تا ۱۰ درصد را کسب کردند و تنها یک نماد سود قابل توجه بالاتر از ۱۰ درصد داشت. نماد پتروشیمی پارس (پارس) که بعد از چندین هفته، افزایش سرمایه قابل توجه داده بود، این هفته باز شد. با توجه به افزایش سرمایه، قیمت سهام جدید بر مبنای قیمت قبل از افزایش سرمایه باید حدود ۲۲۳۰ ریال باشد اما بعد از باز شدن نماد قیمت به ۲۸۲۹ ریال رسید که نشان دهنده رشد قیمت ۲۷ درصدی بود. این قیمت البته در روز چهارشنبه کمی کاهش یافت ولی همچنان با فاصله زیاد این سهم را پرسودترین سهم پتروشیمی کرد.

 

پنج سهم که در این هفته بالاترین سود را داشتند به ترتیب عبارتند از:

نماد درصد سود قیمت ابتدای هفته قیمت پایانی وضعیت نهایی
پارس ۲۵ ۲۲۳۰ ۲۷۹۰
شصفها ۵.۹ ۹۸۸۵۰ ۱۰۴۷۰۰
شجم ۴.۹ ۱۱۸۷۰ ۱۲۴۵۰
شستان ۳.۸ ۳۷۹۷ ۳۹۴۳ صف خرید
زاگرس ۳.۲ ۱۸۳۶۰۰ ۱۸۹۵۰۰

بیشترین زیان

همان طور که گفته شد این هفته ۱۷ سهم از میان سهام پتروشیمی با زیان مواجه شدند که زیان ۱۳ سهم از این تعداد، کمتر از ۵ درصد بود و ۴ سهم دیگر زیانی در محدوده بین ۵ تا ۱۰ درصد داشتند. سهام دو پتروشیمی افتتاح نشده داراب و فسا همچنان در محدوده قیمتی کمتر از ۱۰۰ تومان (قیمت اسمی) بسر می برند و در میان پرزیان های این هفته هم قرار دارند.

پنج سهم پرزیان این هفته به ترتیب عبارت است از:

نماد درصد زیان قیمت ابتدای هفته قیمت پایانی وضعیت نهایی
شپترو ۷ ۲۵۳۹ ۲۳۶۱
شفارا ۶.۱ ۶۴۰۰ ۶۰۱۰
شاروم ۶ ۱۷۹۳۰ ۱۶۸۶۰
داراب ۵ ۱۰۴۶ ۹۹۳
فسا ۳.۸ ۹۴۸ ۹۱۲

 

چشم انداز هفته آینده

انتشار گزارش های مالی شرکت های پتروشیمی در این هفته می تواند قیمت های سهام این گروه را دچار تغییرات محسوسی کند. افزایش قیمت تولید گرانول که باعث شده فاصله قیمت تولید و فروش کم شود، نگرانی هایی را برای سهامداران شرکت های تولید کننده گرانول شکل داده است. با این حال باید منتظر ماند و واکنش بازار را به این دو موضوع دید. کارشناسان عموما صنایع خودرو و گروه فلزات را گروه های پیشرو بازار هفته پیش رو می دانند.