بارگیری اولین محموله صادراتی اتیلن دی‌کلراید پتروشیمی اروند

سرپرست پتروشیمی اروند از بارگیری اولین محموله صادراتی اتیلن دی کلراید به میزان ۵ هزار تن خبر داد و گفت: مازاد این محصول میان مجتمعی بعد از تامین ۱۰۰ درصدی نیاز پتروشیمی‌های آبادان، غدیر و بندر امام صادر می‌شود و پیش بینی می‌شود که تا پایان سال ۵۰ هزار تن EDC صادر شود.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛ افشین کیانی در مورد وضعیت کنونی تولید در این مجتمع توضیح داد و گفت: بعد از اورهال در اواخر سال گذشته در مدار تولید قرار گرفتیم و در حال حاضر ۱۰۰ درصد ظرفیت در حال تولید است. از نظر تامین نیاز داخل در حال حاضر هیچ مشکلی وجود ندارد و تمام نیاز PVC کشور را تامین می‌کنیم، علاوه بر آن کلر مورد نیاز پتروشیمی‌های منطقه شامل بندر امام، کارون، خوزستان و غدیر را ارسال می‌کنیم.
وی  افزود: با افزایش ظرفیت واحد کلر توانستیم ظرفیت واحد EDC یا اتیلن دی کلراید که محصولی میان مجتمعی است را بالا ببریم که نیاز پتروشیمی آبادان، غدیر و بندر امام را بطور کامل تامین می‌کند و اولین محموله ۵ هزار تنی برای صادرات بارگیری شده و تقریبا ۳۰۰ هزار تن EDC مازاد خواهیم داشت که بخشی از آن را برای نیاز احتمالی شرکت‌های داخلی در مخازن ذخیره نگه می‌داریم و مازاد آن را به میزان ۵۰ هزار تن تا پایان سال صادر خواهیم کرد.
کیانی از صادرات اولین محموله کاستیک نیز خبر داد و گفت: تمام نیاز بازار داخل در زمینه SPVC و EPVCرا مطابق با برنامه‌ای که برای عرضه دیده شده تامین می‌کنیم و تمامی نیاز کاستیک با نام تجاری سود را پتروشیمی اروند تامین می‌کند. اولین محموله فروش صادراتی کاستیک که از محل مازاد نیاز داخلی صنایع است.
سرپرست پتروشیمی اروند به دو طرح توسعه‌ای در حال بررسی اشاره کرد و گفت: مطالعات اولیه این دو طرح انجام شده و موافقت اولیه در هیات مدیره اروند گرفته شده است و در حال رایزنی با مدیریت طرح‌های گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس هستیم، بعد از اخذ موافقت در نظر داریم یک واحد ۳۰۰ هزار تنی PVC و VCM را ایجاد کنیم که بعد از بهره برداری ظرفیت تولید در این محصول دو برابر خواهد شد.
کیانی، کیفیت محصولات دانش بنیان ساخت داخل را در مواردی بالاتر از نمونه‌های خارجی بیان کرد و گفت: در زمینه مواد شیمیایی به شکل ۱۰۰ درصد تمام نیاز ما از طریق تولید کنندگان دانش بنیان تامین می‌شود. در زمینه تامین قطعات نیز با شرکت‌های دانش بنیان قراردادهای طولانی مدت در زمینه تامین مبدل حرارتی منعقد شده همچنین دکانتر سانتریفیوژ ساخت داخل برای اولین بار در مدار تولید قرار گرفته و مطابق استانداردهای جهانی در حال کار کردن است؛ شرکت‌های تولید کننده خارجی این محصول از زمان تحریم حاضر به فروش به ما نبودند که با همت شرکت دانش بنیان همگام صنعت ساخت و نصب شد.
وی تصریح کرد: نیازهای مکانیکال و قطعات استراتژیک از طریق ساخت داخل تامین می‌شود یکی دیگر از دستاوردهای دانش بنیان که ارزبری زیادی داشت، پوشش دهی آند و کاتد در فرایند تولید کلر است که هر ۸ سال یکبار باید پوشش دهی آند و کاتد دوباره پوشش دهی شوند و شرکتهای داخلی توانستند این کار را انجام دهند و ما از اوایل سال قبل ساخت داخل را در سرویس عملیاتی قرار دادیم و با ظرفیت مناسب در حال کار کردن است. د ر زمینه مواد شیمیایی با ریسک همکاری کردیم اما در حال حاضر نیاز تولید ما را برآورده می‌کند. امیدواریم روزی برسد که با توان ساخت داخل قطعاتی نیز که وارد می‌شوند در داخل تولید و ما مستقل از واردات قطعات و مواد شیمیایی از کشورهای خارجی باشیم.