تعویض شیرآلات چاه شماره ۱۴ شرکت نفت و گاز کارون بدون استقرار دکل

عملیات تعویض شیرآلات و احیای چاه شماره ۱۴ شرکت بهره‌برداری نفت و گاز کارون بدون استقرار دکل در شرایط کاملاً ایمن و با موفقیت انجام شد.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛ به نقل از پایگاه اطلاع رسانی مناطق نفتخیز جنوب، سرپرست مدیریت امور فنی شرکت بهره برداری نفت و گاز کارون در تشریح این خبر اظهار داشت: تولید ایمن از چاه شماره ۱۴ این شرکت بدلیل بروز اشکال در شیر آلات تاج چاه میسر نبود که با توجه به توان تولید ۲۴۰۰ بشکه ای این چاه در روز و نقش آن در اقتصاد کشور، پس از انجام بررسی های فنی و میدانی و برگزاری جلسات کارشناسی با ادارات ذیربط، تصمیم به تعویض شیرآلات معیوب بدون حضور دکل و با رعایت فاکتورهای ایمنی کشتن چاه و نصب مجرابند درون لوله مغزی گرفته شد.

عباس ویسی با ذکر این نکته که بدلیل تجهیز چاه به رشته تکمیلی حومه شهری و وجود پکر، امکان بستن شیراصلی تحتانی میسر نبود، افزود: امکانات و تجهیزات لازم از قبیل پمپ تراک، دستگاه لوله مغزی سیار ، نیتروژن ، پمپ نیتروژن ، آب نمک ، شیرآلات مورد نیاز و همچنین گروههای عملیاتی و آتش نشانی در محل چاه مذکور مستقر گردید و طی دو مرحله تلاش،  چاه کشته و دو عدد مجرابند درون رشته تکمیلی نصب شد. پس از پایش وضعیت فشار چاه و حصول اطمینان از عدم رشد فشار بسته، تاج چاه برداشته و کلیه شیرآلات معیوب تعویض و چاه با توان تولید ۲۴۰۰ بشکه در روز مجددا” با موفقیت در مدار تولید قرار گرفت.

وی گفت: در صورت استفاده از دکل تعمیراتی جهت انجام عملیات فوق ، این چاه به مدت تقریبی سه ماه جهت جمع آوری تسهیلات سرچاهی، محوطه سازی، تعمیر با دکل و نصب مجدد تسهیلات سرچاهی با توان تولید۲۴۰۰ بشکه در روز بسته می شد و هزینه ای حدود ۲۰۰ میلیارد ریال را در پی داشت، که با تلاش گروه‌های عملیاتی و پشتیبانی شرکت بهره برداری نفت و گاز کارون و مناطق نفتخیز جنوب، عملیات تعویض شیر الات و احیاء چاه ۱۴ با اشراف کامل فنی، عملیاتی و ایمنی و همچنین محاسبه ریسک ، با موفقیت صورت گرفت و از هزینه های هنگفت تعمیر چاه توسط دکل جلوگیری به‌عمل آمد.

شرکت بهره‌برداری نفت و گاز کارون با تامین ۲۵ درصد نفت خام کل کشور بزرگترین شرکت بهره بردار تابع مناطق نفتخیز جنوب است که مسئولیت راهبری و تولید صیانتی نفت، گاز و مایعات گازی را از میادین تحت سرپرستی برعهده ‌دارد.