بررسی هفتگی سهام های پتروشیمی در بازار سرمایه

مردادماه در حالی آغاز می شود که گزارش مالی شرکت های پالایشی و پتروشیمی نشان دهنده رشد درآمدی در این شرکت ها است و همین امیدواری ها را برای بهبود وضعیت بازار به شدت افزایش می دهد.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛ در چهارمین هفته کاری تابستان (۲۵ – ۲۹ تیرماه) بازار سرمایه همچنان بر همان روندی حرکت کرد که در هفته های قبل شکل گرفته بود. این هفته فاصله شاخص با کانال بالاتر بیشتر شد؛ این شاخص که در آغاز معاملات این هفته یک میلیون و ۴۹۰ هزار واحد بود بعد از چهار روز کاری نهایتا به یک میلیون و ۴۷۲ هزار واحد رسید که به این ترتیب سهامداران به طور میانگین ۱.۳ درصد زیان دیدند.

این نکته هم شایان توجه است که در این هفته نه فقط بورس، که عموم بازارهای موازی نیز با کاهش بازدهی روبرو بود. قیمت دلار ۰.۲ درصد کاهش قیمت داشت اما بازار طلا و سکه بیش از بورس کاهش قیمت داشت و سرمایه گذاران این بخش زیان ۱.۹ درصدی را شاهد بودند.

بررسی وضعیت سهام های مرتبط با پتروشیمی نشان می دهد از میان ۲۶ سهم قابل خرید و فروش مرتبط با پتروشیمی، در این هفته ۶ سهم افزایش قیمت  و ۲۰ سهم با کاهش قیمت روبرو بودند. در این میان عموم کاهش یا افزایش قیمت ها در محدوده کمتر از ۳ درصد بود .

این هفته نماد پتروشیمی نوری باز شد اما نمادهای پتروشیمی های خارک، مارون، امیرکبیر و گلستان همچنان بسته ماند.

بیشترین سود

از میان ۶ سهم دارای بازدهی مثبت، تنها یک سهم بیش از ۵ درصد سود داشتند و ۵ سهم بقیه سودی زیر این مقدار را تجربه کردند. پتروشیمی آبادان (شپترو) که چندین هفته کاهش قیمت داشت، این هفته بر مدار افزایش قیمت قرار گرفت و در صدر جدول پربازده ها بود. این سهم در پایان معاملات روز چهارشنبه با صف خرید بسته شد.

پنح سهام دارای بیشترین افزایش قیمت در این هفته به ترتیب عبارت است از:

نماد

درصد سود

قیمت ابتدای هفته

قیمت پایانی

وضعیت نهایی

شپترو

۷.۶

۱۶۴۴

۱۷۶۹

صف خرید

بوعلی

۴.۱

۹۵۱۱۰

۹۹۰۰۰

خراسان

۳

۱۰۶۳۹۰

۱۰۹۶۰۰

شپدیس

۳

۱۶۲۳۱۰

۱۶۷۱۱۰

شصفها

۰.۹

۱۲۱۸۰۰

۱۲۲۸۵۰

بیشترین زیان

همان طور که گفته شد این هفته ۲۰ سهم از میان سهام پتروشیمی با زیان مواجه شدند که زیان ۱۸ سهم از این تعداد، کمتر از ۵ درصد بود و ۲ سهم نیز زیان بیش از ۵ درصد را ثبت کردند. سهام پتروشیمی های نیمه کاره به دلیل قیمت بسیار پایین آن در هفته های قبل مورد اقبال قرار گرفته بود.

پنج سهم پرزیان این هفته به ترتیب عبارت است از:

نماد

درصد زیان

قیمت ابتدای هفته

قیمت پایانی

وضعیت نهایی

جم

۳.۶

۴۳۵۸۰

۴۲۰۰۰

کرماشا

۳.۵

۵۷۴۳۰

۵۵۴۰۰

داراب

۳.۴

۱۴۴۲

۱۳۹۳

صف فروش

پارس

۳.۲

۲۵۰۴

۲۴۲۴

وپترو

۳.۱

۹۵۵۰

۹۲۵۰

 چشم انداز هفته آینده

مردادماه در حالی آغاز می شود که گزارش مالی شرکت های پالایشی و پتروشیمی نشان دهنده رشد درآمدی در این شرکت ها است و همین امیدواری ها را برای بهبود وضعیت بازار در مردادماه به شدت افزایش داده است. به نظر می رسد حتی اگر بازار سرمایه در ماه های آینده روند مثبت پیدا نکند ، سهام مرتبط با پتروشیمی وضعیت مطلوبی پیدا کند یا حداقل برای سرمایه گذاری میان مدت یا بلند مدت مناسب است.