معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی اعلام کرد:

دورخیز صنعت پتروشیمی ایران برای تکمیل چرخه زنجیره ارزش

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با بیان این که سیاست کنونی صنعت پتروشیمی بر پایه تکمیل زنجیره ارزش در این صنعت استوار است، گفت: هدف ما تکمیل کامل چرخه زنجیره ارزش در صنعت پتروشیمی ایران در چند سال آینده است.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛ مرتضی شاهمیرزایی معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، در نشست مشترک وزیر نفت با اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته تا چهار سال آینده، ایران قصد دارد در صنعت کاتالیست‌های مورد نیاز مجتمع‌های پتروشیمی کشور به خودکفایی کامل برسد، گفت: صنعت ۶۰ ساله پتروشیمی ایران متاسفانه به صورت متوازن در بخش زنجیره ارزش افزوده توسعه پیدا نکرده است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با بیان اینکه، هم اکنون در آستانه تولید سالانه ۱۴ میلیون تن متانول هستیم که بیشتر آن به صورت خام صادر می شود، افزود: تا پایان سال ۱۴۱۱ بر اساس طرح‌های موجود در حال ساخت تولید متانول ایران به ۴۰ میلیون تن در سال خواهد رسید، از این رو بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته قرار است حداقل حدود ۱۴ تا ۱۵ میلیون تن از این تولید در بخش‌های پایین تر زنجیره تبدیل به ارزش افزوده بیشتر شود.

شاهمیرزایی ادامه داد: بر اساس اهداف و برنامه ‌ها قرار است متانول مازاد تولیدی کشور در هاب‌های جدید پتروشیمی ایران تبدیل به محصولاتی با ارزش افزوده بیشتر شود، ضمن آن که در این زمینه ۲۱ محصول راهبردی و مهم کنونی صنعت پتروشیمی جهان را برای تولید در زنجیره ارزش متانول شناسایی کرده ایم.

وی اظهار کرد: در برنامه هفتم توسعه بیش از ۶۷ طرح پتروشیمی دیده شده که از این تعداد تنها ۱۵ طرح در بخش تولید محصولات بالادستی پتروشیمی است و مابقی در زمینه تکمیل زنجیره ارزش افزوده در این صنعت طراحی شده است.

به گفته معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، امسال نیز به جز دو طرح مابقی طرح های قابل افتتاح در بخش تکمیل زنجیره ارزش قرار دارند.