«مروارید مکران»؛ گامی ۳۰۰ هزار بشکه‌ای برای افزایش ظرفیت پالایشی ایران

طرح احداث پالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای مروارید مکران را می‌توان طرح ماندگار دولت سیزدهم برای افزایش ظرفیت پالایشی و کاهش خام‌فروشی کشور قلمداد کرد.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛تفاهم‌نامه تأمین منابع مالی طرح احداث «پالایشگاه مروارید مکران» امروز به ارزش ۷ میلیارد دلار میان وزارت نفت، گروه اقتصادی مفید، بانک ملت، بانک ملی، بانک تجارت و بانک پارسیان امضا شد.

محل احداث این طرح در بندر جاسک در کرانه دریای عمان خواهد بود و استفاده حداکثری از تجهیزات ساخت داخل و بهره‌مندی از قانون تنفس خوراک از جمله ویژگی‌های این طرح است که با هدف ایجاد ارزش افزوده و جلوگیری از خام‌فروشی در جهت هم‌سویی با نگاه دولت و پیش‌بینی سند تحول، جلوگیری از واردات بنزین به کشور، افزایش ظرفیت پالایشی و تولید فرآورده در کشور، اشتغال‌زایی و به‌کارگیری توانایی شرکت‌های داخلی و ظرفیت دانش‌بنیان‌ها، مقابله فعالانه با تحریم‌ها و جلوگیری از تحریم‌پذیری و هدایت نقدینگی به سمت سرمایه‌گذاری مولد طراحی و اجرایی خواهد شد.

مجری این پروژه شرکت توسعه مکران انرژی مفید است و پیش بینی می‌شود تا ابتدای سال ۱۴۰۵ به بهره‌برداری کامل برسد.

۷۱۶ هکتار مساحت زمین محل احداث پالایشگاه در منطقه کوه مبارک جاسک است و هم‌اکنون لایسنس پروژه و مجوز محیط زیستی آن تأیید شده است.

خوراک پالایشگاه مروارید مکران نفت خام سنگین و فوق سنگین و حدود ۷۰ درصد از محصولات تولیدی آن فرآورده‌هایی نظیر بنزین، گازوئیل و گازمایع و بقیه، محصولات شیمیایی خواهد بود.

با آغاز عملیات اجرایی طرح ساخت پالایشگاه مروارید مکران اشتغال گسترده در کارخانجات تأمین‌کننده تجهیزات ایجاد خواهد شد و با آغاز راه‌اندازی این پروژه برای ۲ هزار نفر به‌صورت مستقیم اشتغال‌زایی ایجاد خواهد شد.