پروژه بازیافت دی اکسید کربن در پتروشیمی فن آوران،گامی بلند در راستای صیانت از محیط زیست

پروژه بازیافت دی اکسید کربن در پتروشیمی فن آوران،گامی بلند در راستای صیانت از محیط زیست طرح بازیافت دی اکسید کربن از ریفرمر واحد متانول شرکت پتروشیمی فن آوران در راستای عمل به مسئولیت های اجتماعی و صیانت از منافع ذینفعان، در دستور کار قرار گرفت و در حال ورود به مراحل عملیاتی است.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل شرکت پتروشیمی فن آوران، این شرکت در صدد تامین بخشی از  نیاز محصولات، به گاز دی اکسید کربن از محل بازیافت آن  از گازهای حاصل از احتراق ریفرمر واحد متانول خود می باشد. طرحی که با اجرای آن ضمن افزایش ضریب پایداری تولید در این شرکت، افزایش ظرفیت تولیدات را نیز در پی خواهد داشت.

محمد جواد بدری نائب رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل فن آوران ضمن اعلام این خبر، بازیافت دی اکسید کربن از گازهای حاصل از احتراق ریفرمر واحد متانول فن آوان را در راستای افزایش پایداری تولید و کاهش وابستگی به منابع تامین کننده بیرونی و گامی در جهت عمل به مسئولیت های زیست محیطی در عرصه اصول توسعه پایدار دانست.

بدری گفت: در حال حاضر گاز دی اکسید کربن مورد نیاز واحد متانول، از شرکت های پتروشیمی مستقر در منطقه تامین می شود . وی قطع این وابستگی در راستای ممانعت از مواجهه مکرر و پیشبینی نشده با  عدم دریافت به موقع و مکفی دی اکسید کربن را که تا کنون منجر به کاهش تولید و عدم دست یابی به ظرفیت اسمی این واحد شده است را بعنوان یک هدف مهم برشمرد و افزود با اجرای این طرح علاوه بر جلوگیری از کاهش تولید ناشی از کمبود CO2 ، زمینه جبران عدم اانفع قابل توجه حاصل از این معضل به خوبی مهیا خواهد شد.

وی ارزش ظرفیت تولید از دست رفته ناشی از کاهش CO2 در سال ۱۴۰۰ را  حدود ۲۰ میلیون دلار اعلام کرد و افزود با اجرای این طرح سالیانه حدود ۱۶۰ هزار تن گاز  دی اکسید کربن بازیافت خواهد شد که ظرفیت واحد متانول را به میزان ۵۰ هزار تن افزایش خواهد داد.

بدری گفت در کنار افزایش ظرفیت تولید متانول، کاهش هزینه خرید ۱۵ میلیون متر مکعب در سال گاز سبک، کاهش وابستگی به پتروشیمی های منطقه، افزایش سود سالیانه و بطور ویژه کاهش تاثیرات نامطلوب زیست محیطی نیز  بعنوان اهداف اصلی و دستاوردهای مهم این پروژه مطرح هستند.

شایان ذکراست این پروژه در حال حاظر در مرحله انتخاب پیمانکار EPC   می باشد. سرمایه گذاری کل طرح اعم از خرید لیسانس، مهندسی، خرید و نصب تجهیزات و نیز راه اندازی در حدود ۳۰ میلیون دلار برآورد شده است که در مدت زمان ۲۴ ماه و با  حداکثر استفاده از توان فنی و دانش مهندسان، مشاوران، پیمانکاران و سازندگان داخلی به پایان خواهد رسید.