پتروشیمی مسجدسلیمان با دستور رئیس جمهور به بهره‌برداری رسید

پتروشیمی مسجدسلیمان با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و ۷۵۵ هزار تن اوره و آمونیاک با دستور رئیس‌جمهوری بهره‌برداری شد.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛ طرح اوره و آمونیاک مسجدسلیمان به‌عنوان یکی از طرح‌های جهش دوم صنعت پتروشیمی صبح امروز (پنجشنبه، ۳۰ اردیبهشت‌ماه) با دستور حسن روحانی، رئیس‌جمهوری از طریق ویدیوکنفرانس به بهره‌برداری رسمی رسید.

ساخت طرح اوره وآمونیاک مسجدسلیمان از اسفندماه ۱۳۹۳ آغاز و با هدف تولید سالانه ۶۸۰ هزار تن آمونیاک و ۱۰۷۵ هزار تن اوره با مصرف ۸۶۱ میلیون مترمکعب گاز طبیعی در سال به‌عنوان خوراک، در زمینی به مساحت ۵۰ هکتار در منطقه هفت‌شهیدان مسجدسلیمان استان خوزستان اجرا و تکمیل شد که ارزش فروش محصولات این مجتمع بالغ بر ۲۶۸ میلیون دلار در سال پیش‌بینی شده است.

شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری با ۶۶.۵۵ درصد سهم و بخش خصوصی با ۳۳.۴۵ درصد، سهامداران پتروشیمی مسجدسلیمان هستند و سرمایه ۸۵۰ میلیون دلاری این مجتمع از محل آورده سهامداران و خط اعتباری چین تأمین شده است.

پتروشیمی مسجدسلیمان در دوران ساخت برای ۵ هزار نفر و در دوران بهره‌برداری برای ۱۵۰۰ نفر اشتغالزایی داشته است.

واحد آمونیاک این مجتمع لیسانس کازاله سوئیس و واحد اوره و دانه‌بندی نیز لیسانس تویو ژاپن را داراست. پیمانکار اصلی شرکت مهندسی ووهان چین، مشاور مدیریت پروژه شرکت مهندسی پرآور، نماینده صاحبان لیسانس شرکت طراحی و مهندسی صنایع پتروشیمی است.

امروز (پنجشنبه، ۳۰ اردیبهشت‌ماه) با افتتاح سه طرح پتروشیمی سبلان، مسجدسلیمان و اکسیر حلال عسلویه، پرونده بهره‌برداری از ۱۷ طرح پتروشیمی در یک سال که از سال ۹۹ برنامه‌ریزی شده بود، بسته و تعهد افزایش ۲۵ میلیون تنی ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی نیز به‌طور کامل محقق می‌شود.