در اولین مجمع عمومی عادی سالیانه بوعلی مطرح شد: 

سود پتروشیمی بوعلی سینا سه برابر شد/ تصویب سود ۵۵۵ تومانی برای سهم «بوعلی» 

مدیرعامل پتروشیمی بوعلی سینا از افزایش پنج درصدی تولید کل، این مجتمع پتروشیمی در سال مالی ۱۳۹۹ خبر داد و گفت: در این مدت سود پتروشیمی بوعلی سینا نسبت به سال گذشته با افزایش تولید و تمهیدات اندیشیده شده، سه برابر افزایش یافت. 

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛ نخستین مجمع عمومی عادی سالیانه پتروشیمی بوعلی سینا با حضور ۸۶.۹۸ درصد از سهامداران حقوقی و حقیقی در سالن اجتماعات شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و پخش همزمان به صورت آنلاین، برگزار شد.

سید محمد احمدزاده در گزارشی به مجمع عمومی، مهمترین دستاوردهای پتروشیمی بوعلی سینا در سال ۱۳۹۹ را حدود‎ ۳ ‎برابر‎ ‎شدن‎ ‎سود‎ ‎شرکت‎ ‎نسبت‎ ‎به‎ ‎سال‎ ‎گذشته، تولید ۱۱۰ درصد محصول بنزن نسبت به برنامه در بحران کرونا، ۵ درصد افزایش تولید مجموع محصولات، بیش از ۴ برابر شدن مقدار فروش صادرات زمینی، ۲۵ درصد افزایش مقدار فروش کل محصولات، افزایش سودآوری تا ۴۰۰ میلیارد تومان با راه اندازی واحد شیرین‌سازی برش سبک نفتا و بازسازی تجهیزات، تعویض مولکولارسیو برج‌های جذب

ساخت کاتالیست راکتور واحد ۸۰۰ یا پارازایلین و صرفه اقتصادی کاهش هزینه حمل خوراک به میزان سه میلیون دلار اعلام کرد.

مدیرعامل پتروشیمی بوعلی سینا در بخش دیگری از این گزارش به درصد تولید به برنامه ظرفیت اسمی در سه سال اخیر پرداخت و گفت: در سال ۹۷ این میزان ۷۵ درصد، در سال ۹۸ این میزان ۷۹ درصد بود و در سال ۹۹ این میزان ۸۳ درصد رسید.

وی همچنین درصد افزایش تولید محصولات در سال ۹۹ نسبت به سال گذشته را اینگونه اعلام کرد: برش سنگین ۱۳ درصد، بنزن ۷ درصد، برش سبک ۲۲ درصد و گاز مایع ۱۳ درصد.

احمدزاده همچنین به صرفه اقتصادی افزایش فروش صادرات زمینی ۱۶ میلیون دلار اشاره کرد و گفت: صادرات زمینی بوعلی در سال ۹۹ بیش از چهار برابر شد که این کار با هدف کاهش هزینه لجستیک و افزایش قیمت فروش صورت گرفت.

وی درباره سهم کانال فروش محصولات در سال ۹۹ اظهار داشت: صادرات دریایی ۴۹ درصد، بین‌مجتمعی ۳۴ درصد، بورسی ۳ درصد و صادرات زمینی ۱۴ درصد بوده و ۲۵ درصد افزایش کل میزان فروش نسبت به سال گذشته با تمرکز بر کانال‌های فروش داخلی و صادرات زمینی به منظور کاهش هزینه لجستیک و افزایش قیمت فروش محقق شده است.

احمدزاده همچنین به بیان ارزش فروش محصولات در سه سال اخیر پرداخت و گفت: در سال ۹۷ فروش محصولات بوعلی به ارزش ۴۱ هزار میلیارد ریال بود که این میزان در سال ۹۸ به ۸۰ هزار میلیارد ریال رسید و در سال ۹۹ موفق شدیم این روند افزایشی را حفظ کنیم و به ۱۳۲ هزار میلیارد ریال فروش محصولات برسیم.

او بیش از ۲ برابر شدن حاشیه فروش محصولات در سال ۱۳۹۹، بیش از ۲ برابر شدن حاشیه فروش محصول با ارزش بنزن در سال ۱۳۹۹، همچنین بیش از ۵ برابر شدن حاشیه فروش محصول با ارزش برش سبک و گاز مایع در سال ۱۳۹۹ را از دستاوردهای بوعلی عنوان کرد.

مدیرعامل پتروشیمی بوعلی سینا همچنین به افزایش سه برابری سود شرکت در سال ۹۹ نسبت به ۹۸ اشاره کرد و گفت: سود شرکت در سال ۹۷ برابر ۲۲۵۷ میلیارد ریال، در سال ۹۸ برابر ۸۳۶۳ میلیارد ریال بود و این رقم در سال ۹۹ به ۲۲ هزار میلیارد ریال رسید.

احمدزاده همچنین به راه‌اندازی هفته گذشته واحد شیرین‌سازی برش سنگین توسط رییس‌جمهور، اشاره و تصریح کرد: با راه‌اندازی این واحد، امکان افزایش ظرفیت شرکت تا ۱۱۰ درصد طراحی، افزایش چهار هزار میلیارد ریالی سود شرکت، رفع گلوگاه فروش محصول برش سبک و تبدیل برش سبک به محصول با ارزش افزوده بیشتر فراهم می‌شود.

وی، مهمترین اقدامات شرکت در سال ۱۴۰۰ را استمرار و افزایش تولید، تحقق ۱۰۰ درصدی ظرفیت اسمی شرکت در سه ماهه نخست اول، ۲۵درصد افزایش تولید محصولات در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۰ نسبت به دوره مشابه سال ۱۳۹۹، بهره‌برداری از مخزن Tk -۲۰۰۱ C‎، افزایش ذخیره‌سازی خوراک در مجتمع تا ۷۵۰۰۰ تن و همچنین پیش راه اندازی واحد پارازایلین عنوان کرد.

احمدزاده در پایان ، کل تولیدات مجتمع در سال ۹۹ را ۵ درصد بیشتر از سال ۹۸ و ۱۱ درصد بیشتر از سال ۹۷ عنوان و خاطر نشان کرد: فلرینگ بوعلی هشت دهم درصد کاهش داشت که علاوه بر کمک به محیط زیست موجب صرفه‌جویی ۲.۶ میلیون دلاری برای مجتمع شد. همچنین سود خالص پتروشیمی بوعلی سینا در سال مالی ۱۳۹۹ برابر با ۲۱ میلیارد و ۵۸۴ میلیون و ۵۱۸ میلیون ریال بوده است.

در ادامه مجمع، گزارش حسابرس که تاییدی بر عملکرد مناسب مالی و شفافیت بوعلی در سال ۱۳۹۹ بود، قرائت شد و صورت‌های مالی شرکت با اکثریت آرا تصویب شد.

همچنین سعید محبی‌فرد، رییس مجمع با اشاره به عملکرد مطلوب مالی بوعلی در اولین مجمع بعد از بورسی شدن، خواستار تداوم این روند شد و درباره افزایش سرمایه این شرکت نیز گفت: افزایش سرمایه بوعلی، متناسب با شرایط شرکت و شرایط بازار سرمایه در حال مذاکره و مطالعه است و این مدل افزایش سرمایه که در دست بررسی است نه از محل آورده نقدی است و نه مطالبات که در صورت به نتیجه رسیدن، از طریق کدال اعلام خواهد شد.

این مجمع همچنین با تعیین روزنامه دنیای اقتصاد به عنوان روزنامه رسمی، تخصیص ۹۰ درصد از سود به میزان ۵۵۵ تومان و تخصیص بودجه ۱۲۱ میلیارد ریالی برای مسئولیت اجتماعی موافقت کرد.

گفتنی است، با توجه به مذاکره انجام شده با سجام، سود سهامداران حقیقی در اولین فرصت پرداخت خواهد شد.