بیشترین سود و بیشترین زیان سهم‌های پتروشیمی در هفته‌ی گذشته

بررسی وضعیت سهام های مرتبط با پتروشیمی در هفته گذشته نشان می دهد که از 28 نماد باز در این گروه، 17 نماد با کاهش قیمت مواجه شدند و 11 نماد هم مثبت بودند و افزایش قیمت را ثبت کردند.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛ بازار سرمایه در هفته کاری گذشته (۴- ۸ دی ماه) اگرچه روندی نسبتا مثبت داشت اما هنوز نمی توان به بهبود وضعیت آن امیدواری کامل داشت؛ اعتماد و امیدهای سلب شده از این بازار متاسفانه هنوز بازنگشته است و نشانه ها هم چنین نشان نمی دهد. با این حال وضعیت مثبت در نمادهای شاخص ساز و به تبع آن افزایش شاخص کلف باعث شد که در این هفته یکبار دیگر بعد از نزدیک به سه ماه شاخص وارد کانال یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد شود؛ اگرچه در روز چهارشنبه دوباره به پایین تر از این مقدار بازگشت.

شاخص کل در ابتدای معاملات این هفته عدد یک میلیون و ۳۵۷ هزار واحد را نشان می داد و در پایان هفته به عدد یک میلیون و ۳۹۷ هزار واحد رسید که به این ترتیب می توان گفت که سهامداران به طور میانگین نزدیک به ۳ درصد سود را کسب کردند، هرچند بعضی از کارشناسان معتقدند در این ایام نباید چندان به تحلیل های بر مبنای شاخص کل دل خوش داشت. از سوی دیگر هنوز ارزش معاملات به اندازه ای نرسیده که بتوان آن را به معنی بازگشت سرمایه های واقعی به بورس دانست.

بررسی وضعیت سهام های مرتبط با پتروشیمی در این هفته نشان می دهد که سهامداران در این گروه هم دچار وضعیت احتیاط و تردید هستندو نه خبری از رشدهای آنچنانی عمومی است و نه ریزش های شدید به چشم می خورد. این هفته از ۲۸ نماد باز در این گروه، ۱۷ نماد با کاهش قیمت مواجه شدند و ۱۱ نماد هم مثبت بودند و افزایش قیمت را ثبت کردند.

سه نماد از این گروه، پتروشیمی ممسنی (ممسنی)، پتروشیمی کازرون (کازرو) و پتروشیمی دهدشت( دهدشت) به علت ابهام در وضعیت اطلاعاتی از سال گذشته بسته شده و هنوز در حالت تعلیق است.

بیشترین سود

از میان ۱۱ سهمی که دارای عملکرد مثبت در هفته مورد بررسی بودند، ۹ سهم سودی کمتر از ۵ درصد را در این هفته ثبت کردند و تنها ۲ سهم دیگر سودی بیش از این مقدار داشتند. مهمترین سهمی که در این هفته افزایش قیمت داشت پتروشیمی جم (جم) بود که در روز چهارشنبه به علت افشای اطلاعات مهم خود متوقف شد. بر اساس آنچه اعلام شده «تعمیر شکستگی خط کولینگ واحدهای شیمیایی و پلیمری در این پتروشیمی موفقیت آمیز بوده و این خط دوباره شروع به کار کرده است». به این ترتیب به نظر می رسد روز شنبه یکبار دیگر نماد این پتروشمیی باز شود.

بیشترین زیان

همان طور که گفته شد این هفته ۱۷ سهم مرتبط با پتروشیمی دچار کاهش قیمت شدند که ۱۴ سهم زیانی کمتر از ۵ درصد داشتند، ۲ سهم زیانی بین ۵ تا ۱۰ درصد و تنها یک سهم زیانی بیش از این داشتند.

چشم انداز هفته پیش رو

اگرچه امیدواری نسبت به مذاکرات هسته ای هنوز هم مهمترین خبر سیاسی و اقتصادی است ؛ اما بازار سرمایه توجه چندانی به آن نداشته است. مهمترین نشانه ای که این روزها اهالی این بازار منتظر آن هستند افزایش ارزش معاملات روزانه است که هفته هاست که پایین تر از حد انتظار است. افزایش ارزش معاملات در روزهای آغاز هفته می تواند نشانه ای از بازگشت اعتماد به بورس و امیدواری نسبت به بهبود اقتصادی کشور باشد.