مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران خبر داد:

اختصاص ۱۸ میلیارد دلار به طرح‌های جدید صنعت پالایش در دولت سیزدهم

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران از اختصاص ۱۸ میلیارد دلار به توسعه صنعت پالایش و طرح‌های جدید پالایشی، پتروپالایشی و خطوط انتقال فرآورده‌های نفتی صنعت پالایش در دولت سیزدهم خبر داد.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛ فرهاد احمدی ظهر امروز (سه‌شنبه، ۱۷ اسفندماه) در نشست با اصحاب رسانه در محل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران گفت: در سال‌های پیش رو چند طرح جدید پالایشی در صنعت نفت در دستور کار قرار گرفته است که در مجموع حدود ۱۶.۵ میلیارد یورو (معادل ۱۸ میلیارد دلار) به این طرح‌های جدید اختصاص خواهد یافت.

وی طرح احداث پتروپالایشگاه جدید ۳۰۰ هزار بشکه‌ای شهید قاسم سلیمانی با ۱۱.۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری، طرح احداث پالایشگاه خوزستان با برآورد اولیه ۴.۵ میلیارد دلار و گام دوم طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان با یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون یورو را از جمله مهم‌ترین این طرح‌ها برشمرد و افزود: در تأمین منابع مالی پروژه پالایشگاه شهید سلیمانی از روش‌های مختلفی از جمله فاینانس، منابع بانکی و سرمایه‌های مردمی بهره خواهیم گرفت.

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران تأکید کرد: در این پروژه از حداکثر توان سازندگان داخلی استفاده خواهیم کرد، همچنین این پروژه نقش مهمی در توسعه صنایع داخلی و اشتغال‌زایی در صنعت پالایش و نفت کشور ایفا خواهد کرد.

احمدی تصریح کرد: عملیات طراحی و اجرای طرح احداث پالایشگاه جدید خوزستان سال ۱۴۰۱ آغاز می‌شود.

بهره‌برداری از واحد تقطیر طرح توسعه پالایشگاه آبادان در نیمه نخست سال آینده

وی همچنین از بهره‌برداری از واحد تقطیر طرح توسعه پالایشگاه آبادان با ظرفیت ۲۱۰ هزار بشکه در نیمه نخست سال آینده خبر داد و گفت: مرحله نخست این طرح به‌منظور ارتقای کیفیت محصولات تولیدی و نوسازی این پالایشگاه با ۸۶ درصد پیشرفیت فیزیکی در حال اجراست و پیش بینی‌ می‌کنیم کل این پروژه تا پایان سال ۱۴۰۱ به بهره‌برداری برسد.

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران افزود: گام دوم این طرح نیز از جمله دیگر طرح‌های جدید صنعت پالایش خواهد بود که عملیات تکمیلی مرحله نخست به شمار می‌آید و در دولت سیزدهم با اختصاص یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون یورو اجرایی خواهد شد.

اجرای پروژه‌های جدید احداث خطوط لوله  در شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت

احمدی از اجرایی شدن طرح‌های جدید خطوط لوله در این شرکت خبر داد و گفت: خط لوله سوخت تابش (رفسنجان – بیرجند – مشهد) به طول ۹۵۰ کیلومتر با سرمایه ۳۷۲ میلیون یورو با تأمین مالی بانک ملت، خط لوله انتقال فرآورده پارس و تأسیسات جانبی آن به طول ۴۰۰ کیلومتر با سرمایه‌گذاری ۱۰۶ میلیون یورو با تأمین مالی بانک تجارت از جمله مهم‌ترین این پروژه‌هاست که عملیات طراحی و اجرای آن از ابتدای سال آینده آغاز خواهد شد.

وی افزود: خط لوله انتقال سوخت رفسنجان – یزد و تأسیسات مربوطه به طول ۲۲۰ کیلومتر با سرمایه‌گذاری ۲۲ میلیون یورو و یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری از دیگر پروژه‌های مهم و جدید صنعت پالایش کشور در حوزه خطوط لوله است که در سال ۱۴۰۱ عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران اضافه کرد: ۱۰۷ هزار تن تختال موردنیاز پروژه‌های احداث خطوط لوله این شرکت است که تاکنون ۶۳ هزار تن آن تأمین شده و ۵۴ هزار تن موردنیاز دیگر تا اردیبهشت‌ماه سال آینده تأمین می‌شود.

احمدی طرح احداث تلمبه‌خانه آبادان – ماهشهر و توسعه اسکله ۵ هزار تنی قشم را از دیگر پروژه‌های جدید شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران اعلام کرد و گفت: با رویکردهای جدید دولت سیزدهم، شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران افزون بر تکمیل پروژه‌های قدیمی خود، سرعت اجرای پروژه‌های جدید را با اعتماد به متخصصان و مهندسان داخلی افزایش خواهد داد.

تکمیل ۹ پروژه پالایشی شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت تا ۶ ماه آینده

وی همچنین در تشریح آخرین وضع پروژه‌های در حال اجرای این شرکت گفت: ۹ پروژه پالایشی در این شرکت در حال اجراست که تا ۶ ماه آینده نهایی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران طرح احداث واحد تصفیه هیدروژنی پالایشگاه اصفهان را از مهم‌ترین پروژه‌های در حال اجرای این شرکت برشمرد و گفت: این پروژه در طول ۵، ۶ ماه گذشته بیش از ۱۰ درصد پیشرفت داشته است و امیدواریم تا نیمه نخست سال آینده به بهره‌برداری کامل برسد.

پیشرفت ۸۶ درصدی طرح توسعه پالایشگاه آبادان

احمدی همچنین درباره وضع پیشرفت طرح توسعه پالایشگاه آبادان گفت: طرح توسعه پالایشگاه آبادان نیز به‌عنوان یکی دیگر از پروژه‌های ملی و مهم در حال اجرای این شرکت هم‌اکنون ۸۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و پیش‌بینی می‌کنیم این طرح نیز تا پایان نیمه نخست سال آینده به بهره‌برداری برسد.

وی طرح احداث خط لوله انتقال فرآورده تبریز- ارومیه به طول ۲۴۰ کیلومتر، طرح احداث خط لوله انتقال نفت خام سبزآب _ ری و طرح احداث خط لوله نایین – کاشان – ری را از دیگر پروژه‌های در حال اجرای این شرکت اعلام کرد و گفت: طرح ساخت خط لوله نایین- کاشان- ری تا خرداد سال آینده و باقی خطوط تا پایان سال ۱۴۰۱ به بهره‌برداری می‌رسند.

بهره‌برداری از خط لوله راهبردی بندرعباس – سیرجان – رفسنجان در ۱۴۰۱

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران همچنین به اجرای طرح احداث خط لوله بندرعباس – سیرجان -رفسنجان به طول ۴۰۰ کیلومتر به‌عنوان یکی از خطوط لوله راهبردی و مهم کشور به‌منظور انتقال فرآورده‌های نفتی تولیدی در پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس به مرکز و شمال کشور در این شرکت اشاره کرد و گفت: این پروژه مهم ملی به چهار گستره تقسیم شده است که زیرپروژه برق‌رسانی آن تا پایان خردادماه سال آینده و در صورت تأمین تجهیزات از سوی سازندگان خارجی، همه پروژه تا پایان سال آینده به بهره‌برداری کامل می‌رسد.

احمدی بیان کرد: خط لوله سوخت‌رسانی به نیروگاه چابهار نیز فروردین‌ماه سال ۱۴۰۱ به بهره‌برداری می‌رسد.

حمایت حداکثری از سازندگان داخلی در پروژه‌های پالایشی

وی همچنین با تاکید بر حمایت حداکثری از سازندگان تجهیزات صنعت نفت، گفت: طی چهار ماه گذشته سازندگان داخلی در هفت طرح در حال اجرای این شرکت فعال شده‌اند و تجهیزات موردنیاز طرح‌های جدید خطوط لوله این شرکت نیز از طریق تولیدکنندگان و سازندگان داخلی تأمین می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران همچنین از مذاکره با سازندگان خارجی برای مشارکت در پروژه‌های پالایشی صنعت نفت ایران در ماه‌های اخیر خبر داد.

به گزارش شانا، شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران با بیش از ۵۰ سال تجربه در احداث پروژه‌های پایین‌دستی شامل احداث مخازن و خطوط لوله انتقال نفت خام و فرآورده‌های نفتی و طراحی و ساخت پالایشگاه‌های کشور دارد.

شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت همچنین برای اجرای پروژه‌های نفتی بخش پایین‌دستی ویژگی‌های فنی مخصوص به خود بر اساس استانداردهای روزآمد جهانی دارد.