عربستان قیمت نفت خود را افزایش می‌دهد

عربستان در شرایطی که عدم تمایل غرب، کره جنوبی و ژاپن برای خرید نفت روسیه، تقاضا برای نفت خاورمیانه را بالا برده، احتمالا قیمت رسمی فروش نفت خود را افزایش خواهد داد.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛ عربستان به‌عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده نفت دنیا احتمالاً قیمت نفت خام خود را تحت تاثیر بحران اوکراین و اختلال‌های ایجادشده در بازار نفت افزایش خواهد داد.

نظرسنجی بلومبرگ از پالایشگاه‌ها و تاجران نفت نشان می‌دهد آرامکوی عربستان احتمالاً قیمت رسمی فروش نفت خام سبک عرب را ۵ دلار در هر بشکه برای محموله‌هایی که در ماه مه به مقصد آسیا بارگیری می‌شوند افزایش می‌دهد. به‌این‌ترتیب اختلاف قیمت نفت عربستان با شاخص عمان_دوبی به ۹.۹۵ دلار می‌رسد که بیشترین اختلاف قیمت آن‌ها از سال ۲۰۰۰ را نشان می‌دهد.

افزایش تقاضای جهانی برای نفت به‌دنبال بهبودی از بحران کرونا و کاهش سریع ذخایر نفتی قیمت نفت را بالا برده بود و بحران اوکراین باعث شد قیمت نفت به بالاترین رقم از ۲۰۰۸ برسد. افزایش قیمت نفت عربستان محدوده قیمت سایر درجات نفتی منطقه را مشخص خواهد کرد.

نفت خام برنت در روز سه‌شنبه حدود ۱۱۳ دلار در هر بشکه معامله می‌شد. قیمت نفت بلافاصله به‌خاطر حمله اوکراین تا حدود ۱۴۰ دلار در هر بشکه بالا رفته بود یعنی بالاترین رقم از ۲۰۰۸.

جنگ اوکراین تقاضای غرب برای نفت روسیه را پایین آورده‌است. ژاپن و کره جنوبی هم از نفت این کشور دوری می‌کنند. بنابراین تقاضا برای نفت عرضه‌کنندگان خاورمیانه مثل عربستان بالا می‌رود. دراین‌بین برخی خریداران آسیایی مخصوصاً هند و چین، نفت بیشتری از روسیه خریداری می‌کنند.

در شرایطی که شرکت آرامکو برای اعلام قیمت فروش نفت عربستان آماده می‌شود، ریاض قرار است در این هفته در اجلاس اوپک پلاس شرکت کند تا سیاست تولید برای ماه آینده برنامه‌ریزی شود. به‌نظر می‌رسد اعضای این ائتلاف تغییری در روند افزایش تولید خود ندهند.