بررسی هفتگی سهام های پتروشیمی در بازار سرمایه

بازار سرمایه بعد از هفته ای مثبت و امیدوار کننده در نوروز، در هفته کاری گذشته (14 – 17 فروردین) همچنان به نظر می رسید که پرمشتری است و وضعیت بهتری نسبت به ماه های قبل از سال دارد.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛ اتفاق مهمی که در این هفته افتاد، این بود که بنا به دستور قوه قضائیه، همه سهامداران می توانند به تمام ردیف ها و سفارشات عرضه و تقاضا دسترسی داشته باشند. قبلا سهامداران عادی به صورت آنلاین حداکثر تا ۵ ردیف سفارشات را می توانستند مشاهده کنند. استفاده سهامداران از این امکان البته نیاز به کمی آموزش دارد.

شاخص کل بورس که در آغاز این هفته عدد یک میلیون و ۴۳۲ هزار واحد را نشان می داد، در پایان معاملات هفته به یک میلیون و ۴۶۴ هزار واحد رسید که به این ترتیب سهامداران به طور متوسط ۲.۲ درصد سود کردند. این سود در هفته ماقبل نزدیک به ۵ درصد بود. در بازارهای موازی، دلار در این هفته کاهش قیمت اندکی داشت ولی بازدهی در بازار طلا ۲.۶ درصد بود که اندکی از بورس بیشتر بود.

بررسی وضعیت سهام های مرتبط با پتروشیمی نشان می دهد که وضع در این گروه نسبتا خوب بود. در میان ۲۹ سهم قابل خرید و فروش مرتبط با پتروشیمی در این هفته، ۲۰ سهم با افزایش قیمت همراه بودند و ۹ سهم نیز کاهش قیمت داشتند؛ اما این افزایش و کاهش ها عموما در محدوده ای پایین بودند.

سه نماد از این گروه، پتروشیمی ممسنی (ممسنی)، پتروشیمی کازرون (کازرو) و پتروشیمی دهدشت (دهدشت) به علت ابهام در وضعیت اطلاعاتی از سال گذشته بسته شده و هنوز در حالت تعلیق هستند. در روز ۲۱ اسفند نماد پتروشیمی پارس (پارس) نیز بسته شده که در هفته پیش رو باز خواهد شد.

بیشترین سود

از میان ۲۰ نمادی که در این هفته سوددهی داشتند، سود ۱۵ نماد کمتر از ۵ درصد بود، ۴ سهم سودی بین ۵ تا ۱۰ درصد را کسب کردند و یک سهم نیز سود بیشتر از ۱۰ درصد داشتند. پتروشیمی آبادان (شپترو) که در هفته های گذشته عموما زینده بود، این هفته به صدر سهام سودده پتروشیمی رسید.

پنج سهم که در این هفته بالاترین سود را داشتند به ترتیب عبارتند از:

نماد

درصد سود

قیمت ابتدای هفته

قیمت پایانی

وضعیت نهایی

شپترو

۱۲.۶

۲۴۶۹

۲۷۸۰

شکبیر

۷.۹

۸۶۲۰۰

۹۳۰۵۰

پترول

۷.۵

۲۲۴۱

۲۴۰۹

صف خرید

شفارا

۷.۳

۵۶۵۰

۶۰۶۰

خراسان

۷

۱۱۱۸۴۰

۱۱۹۷۰۰

بیشترین زیان

این هفته تمام ۹ سهمی که زیانده بودند، زیانی کمتر از ۴ درصد داشتند. پنج سهم که در این هفته بالاترین زیان را داشتند به ترتیب عبارتند از:

نماد

درصد زیان

قیمت ابتدای هفته

قیمت پایانی

وضعیت نهایی

شبصیر

۳.۸

۱۰۶۵۰۰

۱۰۲۴۵۰

زاگرس

۲.۶

۲۰۳۹۰۰

۱۹۸۵۰۰

شاروم

۲.۶

۱۴۸۴۰

۱۴۴۵۰

شستان

۱.۹

۴۱۳۶

۴۰۵۸

فسا

۱.۵

۷۸۱

۷۶۹

 چشم انداز سال آینده

به نظر می رسد، بیشترین احتمال برای هفته آینده وجود بازاری خنثی بخصوص برای سهام مرتبط با پتروشیمی است که وابستگی نسبی بیشتری (نسبت به دیگر سهام )به مبادلات تجاری بین المللی دارد.