معاون نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت؛

تکمیل زنجیره ارزش پتروشیمی از سیاست‌های مورد تأکید رهبر معظم انقلاب است

معاون نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت تأکید کرد: تکمیل زنجیره ارزش از سیاست‌های مورد تأکید رهبر معظم انقلاب و برنامه وزارت نفت است و باید به توسعه ظرفیت‌های صنعت پتروشیمی در برنامه هفتم و هشتم توجه کرد.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛

سجاد خلیلی امروز (سه‌شنبه، ۲۰ اردیبهشت‌ماه) در نخستین نشست هم‌اندیشی مدیران عامل هلدینگ‌های پتروشیمی و مدیران ارشد صنعت نفت که به میزبانی شرکت ملی صنایع پتروشیمی برگزار شد،  گفت: روند توسعه صنعت پتروشیمی پس از انقلاب نسبت به صنعت بالادستی نفت برای ما اعجاب‌آور است و این روند توسعه‌ای باید ارتقا یابد.

وی افزود: برای استمرار آن هم باید به توسعه ظرفیت‌ها که در برنامه هفتم و هشتم توسعه آمده، توجه شود و ان‌شاءالله با برنامه‌های تدوین‌شده اجرایی شود، تکمیل زنجیره ارزش هم از سیاست‌های مورد تأکید رهبر معظم انقلاب و برنامه وزیر نفت است.

معاون نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت با بیان اینکه مشکلاتی در این زمینه هست که برای رفع آن تلاش می‌شود، تصریح کرد: مشکل تأمین خوراک پتروشیمی‌ها مشکل نخست است. واحدهایی داریم که با کسری خوراک روبه‌رو هستند و نمونه بارز آن پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس است که با ۴۰ درصد ظرفیت فعالیت می‌کند، در حالی که سرمایه‌گذاری ۴ میلیارد یورویی برای آن انجام شده، اما از نهایت ظرفیت آن بهره نمی‌بریم.

خلیلی ادامه داد: مشکل دیگر قطعی خوراک پتروشیمی‌ها در فصل سرد است که دو ماه آنها را در زنجیره تولید نداریم، مایه شرمساری است که ۳۳ تریلیون مترمکعب گاز و ۱۷ درصد ذخایر گاز دنیا را داریم، اما نمی‌توانیم خوراک پتروشیمی‌ها را برای کانونی‌ترین صنایع کشور تأمین کنیم.

وی با اعلام اینکه قرار است ذخیره تولید نفت حجمی افزایش یابد، گفت: گازهای مشعلی هم که در حال سوختن هستند باید جمع‌آوری شوند که با چند میلیون دلار تجمیع می‌شوند.

معاون نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت همچنین با بیان اینکه برنامه دیگر توسعه بالادست است، اظهار کرد: اقدام دیگر برای حفظ و ارتقای سودآوری صنعت پتروشیمی و سرمایه‌گذاری‌هایی که انجام می‌شود این است که موانع داخلی که بیشتر موانع صادراتی هستند رفع و فرآیند جذب سرمایه و فناوری هم ساده‌سازی شود.