بررسی هفتگی سهام های پتروشیمی در بازار سرمایه

از میان 20 سهم پتروشیمی که در این هفته با افزایش قیمت روبرو بودند 13 سهم سودی کمتر از 5 درصد داشتند، 6 سهم سود بین 5 تا 10 درصد را ثبت کردند و یک سهم نیز سود بسیار چشمگیر بالای 10 درصد داشت.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛ هفته چهارم خردادماه (۲۱ – ۲۵ خرداد) هفته ناامید کننده ای برای بازار سرمایه نبود. اگرچه احساس می شد، بازار سرمایه به دلیل صدور قطعنامه شورای حکام علیه ایران در رقابت با بازار طلا و ارز جا بماند، اما خوشبختانه این بازار هم روندی مثبت را ثبت کر.د  شاخص کل در آغاز هفته عدد یک میلیون و ۵۲۰ هزار واحد را نشان می داد، در پایان معاملات روز چهارشنبه به عدد یک میلیون و ۵۶۴ هزار واحد رسید تا به این ترتیب به طور میانگین سهامداران ۲.۹ درصد سود در این هفته داشته باشند.

 در این هفته شاخص هموزن نیز با افزایش ۱.۷ درصدی به سطح ۴۲۹ هزار واحد رسید. همچنین بررسی وضعیت سهام های مرتبط با پتروشیمی نشان می دهد که اوضاع در این گروه بسیار بهتر از هفته های قبل بوده و این سهام جزو سهام پیشرو بازار بوده اند. از میان ۲۹ سهم قابل خرید و فروش مرتبط با پتروشیمی در این هفته، ۲۰ سهم با افزایش قیمت همراه بودند و ۹رسهم کاهش قیمت داشتند. این نسبت در هفته های ماقبل معکوس بود.

بیشترین سود

از میان ۲۰ سهم پتروشیمی که در این هفته با افزایش قیمت روبرو بودند ۱۳ سهم سودی کمتر از ۵ درصد داشتند، ۶ سهم سود بین ۵ تا ۱۰ درصد را ثبت کردند و یک سهم نیز سود بسیار چشمگیر بالای ۱۰ درصد داشت. این سهم پتروشیمی نوری (نوری) بود که در طول یک سال گذشته علی رغم وضعیت نامناسب بورس، سود مناسبی برای سهامداران داشته و حالا هم گزارش های مالی اش نشان دهنده سوددهی مناسب در سال جاری است. نماد پتروشیمی نیمه کاره داراب (داراب) نیز به لطف قیمت پایین خود همچنان مورد توجه بعضی خریداران است و جزو جدول پرسودهاست.

پنج سهم پربازده پتروشیمی در این هفته، به ترتیب عبارتند از:

نماد

درصد سود

قیمت ابتدای هفته

قیمت پایانی

وضعیت نهایی

نوری

۱۲.۴

۱۱۹۷۰۰

۱۳۴۵۷۰

شاروم

۹.۸

۱۴۵۸۰

۱۶۰۱۰

بوعلی

۹.۷

۹۰۶۵۰

۹۹۴۸۰

داراب

۹.۷

۱۰۴۲

۱۱۴۳

صف خرید

شصفها

۸.۵

۱۰۱۸۵۰

۱۱۰۵۰۰

صف خرید

 

بیشترین زیان

همان طور که گفته شد این هفته ۹ سهم از میان سهام پتروشیمی با زیان مواجه شدند که زیان ۸ سهم از این تعداد، کمتر از ۵ درصد بود و یک سهم دیگر زیانی در محدوده بین ۵ تا ۱۰ درصد داشت. پتروشیمی آبادان (شپترو) مدتی است که وضعیت مناسبی در بورس ندارد و با افت قیمت و صف فروش مواجه است. این سهم این هفته بالاترین زیان را در بین سهام پتروشیمی ثبت کرد.

پنج سهم پرزیان این هفته به ترتیب عبارت است از:

نماد

درصد زیان

قیمت ابتدای هفته

قیمت پایانی

فنفت

۱۰.۸

۳۱۶۰۰

۲۸۲۰۰

شپترو

۸.۵

۲۰۰۶

۱۸۳۶

شنفت

۴.۱

۸۱۳۰

۷۸۰۰

شزنگ

۴

۸۰۲۵۰

۷۷۰۰۰

شبریز

۲.۸

۲۲۸۵۰

۲۲۲۲۰

 

 چشم انداز هفته آینده

مهمترین خبر مرتبط با سهام پتروشیمی در پایان هفته گذشته، اعلام قرار گرفتن سه پتروشیمی فناوران (شفن)، خارک (شخارک) و مارون (مارون) در لیست سیاه و تحریم آمریکاست. این اتفاق اگرچه به نظر بعضی کارشناسان چندان تاثیری در بازدهی این پتروشیمی ها ندارد اما می تواند بر قیمت سهام دیگر شرکت هایی که دارای سهم عمده در این پتروشیمی ها هستند، تاثیر گذار باشد.