خطر کاهش فروش بیخ گوش پتروشیمی ها/ سیاستهای فروش متناقض در پتروشیمی های بزرگ
به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛در شرایط پر فراز و نشیب بازار های جهانی و احتمال رکود، بلاتکلیفی در بسیاری از مدیریتهای شرکتهای پتروشیمی و میز سیاست های متناقض باعث سردرگمی و کج روی در امر صادرات گردیده است.
در ایامی که وزارت کار با تغییرات روبه رو شده است و بلاتکلیفی در سیاستهای آتی دیده می شود، افزایش کالا در انبارهای شرکتها راه سو استفاده خریداران و افزایش قدرت چانه زنی آنها را باعث شده است. موجودی اکثر مجتمعهای زیرمجموعه وزارت کار افزایشی بوده است و در آستانه برگزاری مجمع صنایع پتروشیمی خلیج فارس و نیز تغییرات هیات مدیره تجارت صنعت، اتخاذ سیاستهای فروش متناقض باعث تعجب کارشناسان شده است. به طوری که مجموعه پترول در این شرایط ناشی از تغییرات، اقدام به فروش مستقیم محصولات ارومیه و ایلام کرده است. از سوی دبگر وضعیت مجتمع های مهر و آریاساسول هم نامشخص است.
به نظر می رسد سیاست های شرکتهای مادر در جهت تمرکز یا عدم تمرکز در این شرایط دچار تضاد و شکاف عمیقی شده است که زیر مجموعه ها با استفاده از خلا قدرت، سیاست استقلال در فروش را پیش گرفته اند.
مجموعه پتروفرهنگ همچنان نتوانسته است سیاست واحدی در قبال نحوه فروش مجموعه های متانول و گلایکول خود اتخاذ کند.
از طرفی در مجموعه های تایپکو و صندوق بازنشستگی کشوری خلا تصمیم گیری مشهود است. اتفاقات پتروشیمی مسجد سلیمان و نیز وضعیت تولید و موجودی و همچنین خرید قطعات یدکی در پتروشیمی جم و نیز پتروشیمی امیرکبیر، بیانگر سختی کار وزیر آینده کار خواهد بود.
رقابت مجموعه های متانولی و نیز حواشی فروش مجموعه های اوره و فقدان نقش رگولاتوری وزارت نفت، بیانگر بلاتکلیفی در این صنعت ارز آور است.
در همین حال اتمام مهلت اتحادیه اروپا برای محصولات روسیه نزدیک است و پیش بینی می شود حجم عظیم محصولات نفتی و پتروشیمیایی روسیه به سمت آسیا سرازیر شود.
با این حال سازمانها چنان درگیر تنش های داخلی و مهره چینی در هیات مدیره ها و فروش مستقیم هستند که آنچه فراموش شده است منافع ملی است و صد رحمت به تحریمهای خارجی. این در حالی است که کارشناسان صنعت پتروشیمی معتقدند؛ در مجتمع هایی با سهامداران مختلف همانند مارون، چشم انداز روشنی وجود ندارد.