پیشنهادهای جدید برای تعیین نرخ گاز خوراک پتروشیمی ها

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی ایران گفت: سقف قیمتی ما ۵ هزار تومان است در حالی که همین قیمت در آمریکا یعنی ۲۲ سنت وجود دارد به همین دلیل پتروشیمی‌های متانولی دچار مشکل هستند.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛ چانه زنی بر سر قیمت گاز پتروشیمی‌ها مسأله‌ای است که هر ساله با نزدیک شدن به فصل بودجه بندی مطرح می‌شود، اما رایزنی‌های سال جاری قیمت خوراک پتروشیمی‌ها به چه منوال است؟ احمد مهدوی ابهری، دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی ایران در رابطه با این موضوع به مهر گفت: در تلاشیم تا قیمت گاز پتروشیمی‌ها نه تنها افزایش پیدا نکند، بلکه به قیمت منطقی نیز برسد؛ زیرا در شرایط فعلی قانون اجرا نمی‌شود.

وی ادامه داد: سقف قیمتی ما ۵ هزار تومان است در حالی که همین قیمت در آمریکا یعنی ۲۲ سنت وجود دارد به همین دلیل پتروشیمی‌های متانولی دچار مشکل هستند، زیرا قیمت فروش محصول کمتر از قیمت تمام شده است به عنوان مثل در کشور چین که عمده فروش ما به این کشور انجام می‌شود قیمت متانول طوری است که قیمت تمام شده محصول را جبران نمی‌کند.

ابهری با اشاره اینکه شرایط فعلی کمی متفاوت از شرایط قبل از است در این زمینه توضیح داد: قیمت ما در متانول به دلیل شرایط خاصی است که جنگ اوکراین و روسیه برای ما رقم زده است و چین به استفاده و تولید می‌کنند.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی ایران اضافه کرد: پیشنهاد ما این است که به صورت مقطعی از قیمت فروش محصول به قیمت خوراک برسیم؛ از دیگر مباحثی که با وزارت نفت در میان گذاشتیم بحث پلکانی را مطرح کردیم که اگر سرمایه گذاری نباشد می‌تواند پتروشیمی‌های متانولی را نجات دهد.

وی در پاسخ به این سوال که قیمت پیشنهادی شما برای بودجه ۱۴۰۲ چه عددی است، گفت: ما قیمتی را پیشنهاد نداده‌ایم بلکه راهکار جدیدی پیشنهاد شده این است که قیمت خوراک گاز پتروشیمی‌ها براساس هاب اروپا تعیین نشود و ۷۵ درصد میانگین مصرف داخل به علاوه صادرات و واردات و ۲۵ درصد هاب آمریکا باشد و هاب اروپا حذف شود زیرا اروپا تولید کننده انرژی نیست.