مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرد:

افزایش ۷ میلیون لیتری مصرف بنزین به‌دلیل ناترازی گاز

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: با ناترازی گاز و افزایش مصرف در بخش خانگی، توزیع سی‌ان‌جی در کشور محدود شد که این موضوع باعث افزایش ۷ میلیون لیتری مصرف بنزین در کشور شده است

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛ علی‌اکبر نژادعلی در نشست ستاد مقابله با بحران سوخت در شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به اینکه سوخت‌رسانی سوخت مایع در شهرها و روستاهایی که با افت فشار گاز روبه‌رو بوده‌اند به‌طور مطلوب در جریان است، اظهار کرد: در شهرها و روستاهای مناطق شمالی و شمال شرقی کشور با وجود قطع گاز، سوخت جایگزین دریافت کردند.
وی با بیان اینکه خراسان رضوی دمای منفی ۱۸ درجه را تجربه کرده است، ادامه داد: با توجه به اینکه افت فشار شدیدی در تربت‌جام داشتیم با تمهیدهای ویژه نفت سفید و گاز مایع به‌سرعت توزیع شد و این روند ادامه خواهد داشت.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تأکید کرد: با وجود اینکه فعالیت شماری از جایگاه‌های عرضه سی‌ان‌جی متوقف شد، اما بنزین به اندازه کافی در اختیار مردم قرار گرفت.
نژادعلی با تأکید بر اینکه به‌منظور تأمین گاز مورد نیاز بخش خانگی بعضی از جایگاه‌های عرضه سی‌ان‌جی غیر عملیاتی شد، گفت: این موضوع سبب شد مصرف بنزین افزایش یابد و با تمهیدهای اندیشیده شده، مجاری عرضه سوخت بدون محدودیت بنزین توزیع کردند و هم‌اکنون به مقدار کافی ذخیره‌سازی داریم و دیگر فرآورده‌های نفتی هم بدون مشکل تأمین می‌شود.
وی ادامه داد: مردم در شرایط سخت وارد میدان شدند و کمک کردند در تأمین انرژی پایدار موفق باشیم. امسال شرایط سختی در ارتباط با انرژی در کشور حکم‌فرما بود و چالش‌هایی برای تأمین سوخت در شرایط بحران وجود داشت.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به اینکه پشتیبانی تحویل سوخت جایگزین در نقاط شمالی کشور انجام شد، گفت: با برنامه‌ریزی صحیح از ابتدای امسال چالش‌ها شناسایی، تصمیم‌هایی گرفته و مصوبه‌هایی دریافت شد و یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون لیتر نسبت به پارسال سوخت مایع بیشتری به نیروگاه‌ها تحویل دادیم.
نژادعلی تأکید کرد: با ذخیره‌سازی انجام‌شده در نیروگاه‌ها و انبارهای نفت و شرایط سرمای هوا، ۲.۳ میلیارد لیتر میزان تحویل سوخت بیشتری نسبت به پارسال به نیروگاه‌های کشور ارسال شد. از ابتدای سال تاکنون ۱۴.۵ میلیارد لیتر سوخت در نیروگاه‌های کشور توزیع شده و ۱۴ میلیون لیتر نیز مصرف شده است.
تحویل سوخت مایع به نیروگاه‌ها ۱۰ درصد افزایش داشت
وی با اشاره به اینکه تحویل سوخت مایع به نیروگاه‌ها امسال ۱۰ درصد افزایش داشته است، گفت: مصرف سوخت مایع در نیروگاه‌ها نسبت به پارسال ۲۰ درصد افزایش داشته است.
نژادعلی با بیان اینکه در روزهای گذشته سرمایی کم‌سابقه‌ در کشور حاکم شد و برودت منفی ۲۸ درجه را داشتیم، ادامه داد: این برودت و مصرف باعث شد فشار در نقاط انتهایی مسیر خط لوله گازرسانی کاهش یابد. با پیش‌بینی‌های پیشین، همه فروشندگی‌ها در ارتباط با عرضه نفت سفید را تجهیز کردیم و به مقدار مناسب در نقاط مختلف نفت سفید را ذخیره کردیم، همچنین آماده‌سازی کپسول‌های گاز مایع در مناطق شمالی انجام شد.
مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی بیان کرد: سوخت جایگزین اصناف، صنایع و مرغداری‌ها و نانوایی‌ها براساس برنامه‌ریزی منظم تأمین سوخت انجام شد هیچ گزارشی از تعطیلی این مراکز نداشتیم.
نژادعلی ادامه داد: روزانه ۲۳.۵ میلیون مترمکعب سی‌ان‌جی در کشور مصرف می‌شود که با تعطیلی بعضی جایگاه‌ها در استان‌های کشور به‌منظور تأمین گاز بخش خانگی، مصرف به سمت بنزین آمد و مصرف بنزین کشور ۷ میلیون لیتر بیشتر شد، بنزین به مقدار کافی وجود دارد و این سوخت به صورت پایدار تأمین می‌شود.
وی با اشاره به مصرف ۱۱۸ میلیون لیتر بنزین در یک روز در دی‌ماه، افزود: این در حالی است که میانگین مصرف بنزین کشور امسال روزانه ۱۰۳ میلیون لیتر بوده است.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران ادامه داد: در سال ۹۷ به خودکفایی در تولید بنزین رسیدیم و اکنون نیز واردات بنزین نداریم از مردم می‌خواهیم با مدیریت مصرف در بخش‌های مختلف این خودکفایی حفظ شود و تراز تولید و مصرف را مثبت نگه داریم تا ذخیره‌سازی مناسب‌تری داشته باشیم.
نژادعلی با تشکر از مردم ایران برای همراهی در این شرایط گفت: شدت مصرف انرژی به حدی بالاست که رتبه نخست را در دنیا داریم و با توجه به اینکه تعداد نفرات جمعیتی و وسایل حمل‌ونقل از برخی کشورها کمتر است، اما در مدیریت مصرف اقدام‌های لازم انجام نشده است.
در این نشست همچنین با مدیران مناطق مختلف پخش فرآورده‌های نفتی و نحوه مدیریت سوخت در شرایط ناترازی گاز، ارتباط ویدئوکنفرانسی برگزار شد.
تحویل ۱.۱ میلیون لیتر نفت‌گاز به اصناف در منطقه چالوس
تورج امانی، مدیر منطقه چالوس در این نشست با بیان اینکه با توجه به تدابیر پیش‌بینی‌شده، اکنون موجودی کافی در انبار نفت چالوس وجود دارد و به مناطق روستایی حمل شده است، گفت: حداکثر ناوگان حمل‌ونقل در این منطقه به‌کار گرفته شده و هیچ مشکلی در تأمین گاز مایع، نفت سفید و بنزین نداریم و تاب‌آوری مناسبی وجود دارد.
وی ادامه داد: یک میلیون و ۱۲۲ هزار لیتر در دی‌ماه گازوئیل به اصناف تحویل دادیم و با توجه به افت فشاری که داشتیم، اما قطع گاز نداشتیم. توزیع نفت سفید و گاز مایع انجام نشد و به فروشندگی‌ها موجودی کافی دادیم تا در صورت نیاز فروش انجام شود.
امانی تأکید کرد: ۱۰ تا ۱۲ درصد افزایش مصرف بنزین داشتیم.
افزایش ۲۵ درصدی مصرف بنزین در خراسان رضوی
علی‌اصغر اصغری، مدیر منطقه خراسان رضوی نیز با بیان اینکه سرمای بی‌سابقه با ماندگاری طولانی را تجربه کردیم و با توجه به نشست‌های پرشمار، تمهیدهای لازم اندیشیده شد، گفت: از ۲۰ دی‌ماه ۴.۵ میلیون لیتر نفت سفید به نقاط هدف ارسال کردیم.
وی با اشاره به اینکه یک هزار و ۱۰۰ تن گاز مایع ذخیره کردیم، افزود: با وجود ناترازی گاز طبیعی و قطع گاز بخشی از شهرستان تربت‌جام ۱۷ هزار خانوار مشکل پیدا کردند و همکاران برای انتقال نفت سفید و گاز مایع آماده بودند.
مدیر منطقه خراسان رضوی با بیان اینکه ۷۰۰ هزار لیتر سوخت در این منطقه ذخیره کردیم و ۳۵۰ هزار لیتر نفت سفید و ۹۰ تن گاز مایع توزیع شد، ادامه داد: در نیشابور ۳۰ هزار تن نفت سفید توزیع و در طرقبه و شاندیز هم اقدام‌هایی انجام شد.
اصغری تأکید کرد: در چند روز که سرما شدید بود کل ۱۴۰ جایگاه‌ سی‌ان‌جی غیرفعال شدند و ناگزیر شدیم بنزین را جایگزین کنیم و حدود ۲ میلیون لیتر به مصرف بنزین اضافه شد که ۲۵ درصد رشد نشان می‌دهد.
اصغری با اشاره به اینکه پایداری گاز در بخش خانگی ایجاد شده است، افزود: همه توانمان را برای تأمین سوخت نیروگاهی به‌کار گرفتیم تا مشکلی برای برق ایجاد نشود. پنج نیروگاه در این منطقه داریم که مصارف بالایی دارند و تلاش می‌شود نفت‌گاز بیشتری به نیروگاه‌ها ارسال کنیم.
وی ادامه داد: پذیرای وزیر نفت بودیم که از نزدیک سوخت‌رسانی را مشاهده کردند.
افزایش تحویل سوخت جایگزین به نیروگاه‌ها در خراسان شمالی
سیدرضا احمدنیا، مدیر منطقه خراسان شمالی نیز در این جلسه با اشاره به اینکه با هشدار برای ناترازی گاز در خراسان شمالی هفت اولویت در نظر گرفته شد، گفت: در مناطق سخت‌گذر نیز توزیع نفت سفید انجام شد.
وی ادامه داد: بیش از یک میلیون لیتر نفت سفید منتقل شده است. در نیروگاه در یک هفته اخیر تحویل سوخت مایع به نیروگاه بیشتر بوده و سوخت جایگزین اصناف ۵۵۰ هزار لیتر به اصناف تحویل شده است.
احمدنیا تأکید کرد: تا ۶۰ درصد به مصرف بنزین اضافه شد و هیچ جایگاهی تعطیل نبود.
توزیع ۳۷۰ هزار لیتر نفت‌گاز به اصناف خراسان جنوبی
محمدرضا عابدانی، مدیر منطقه خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ۲۰ درصد مصرف بنزین در این منطقه افزایش یافت، ادامه داد: با این حال جایگاه‌های بنزین فعال بود و ازدحامی را شاهد نبودیم.
وی افزود: ۱.۵ میلیون لیتر نفت سفید ارسال کردیم. در گاز مایع نیز برای مدیریت بحران ۲۰۰ تن گاز مایع توزیع کردیم و به‌دست مصرف کننده رساندیم.
عابدانی تأکید کرد: در این مدت ۳۷۰ هزار لیتر نفت‌گاز به اصناف توزیع کردیم و اکنون مشکل خاصی وجود ندارد.
غلام‌محمد احمدی، مدیر منطقه سبزوار نیز با اشاره به سرمای هوا گفت: سوخت دوم اصناف پیش از قطع گاز تأمین شد، همچنین موجودی فروشندگی‌های استانی را تکمیل کردیم و موجودی انبار شرایط مطلوبی دارد.
وی ادامه داد: در چهار نقطه سبزوار قطعی گاز داشتیم که ۵۳۸ هزار لیتر نفت سفید توزیع شد.
احمدی تأکید کرد: گاز مایع به اصناف و خانوارها توزیع شد و موجودی انبارها اکنون خوب است و با غیرفعال شدن جایگاه‌های عرضه سی‌ان‌جی، یک میلیون افزایش مصرف بنزین داشتیم و اکنون فشار گاز مناسب است.
توزیع ۵.۵ میلیون لیتر نفت سفید در منطقه تربت‌حیدریه
جواد بلندی، مدیر منطقه تربت حیدریه با اشاره به تعامل با شرکت گاز گفت: یک میلیون لیتر نفت سفید در این منطقه توزیع شده است.
وی ادامه داد: ۵۷۰ تن گاز مایع توزیع شده است.
بلندی با اشاره به فعال‌سازی فروشندگی‌های قدیم که غیرفعال شده بود، افزود: ۳۳ جایگاه سی‌ان‌جی تعطیل شده بود، مصرف بنزین ۷ درصد افزایش یافت.
وی تأکید کرد: ۵.۵ میلیون لیتر نفت سفید با ۲۱۵ دستگاه نفتکش از این منطقه به مناطق همجوار ارسال شد.
رکوردشکنی برداشت سوخت مایع از انبار نفت ساری
رجب‌پور، مدیر منطقه ساری با اشاره به حرکت مسافران به این منطقه مصرف بنزین در ساری افزایش یافت و ۶۷ درصد افزایش برداشت از انبار نفت داشتیم که هم برای تأمین بنزین و هم سوخت نیروگاه‌ها بود.
وی ادامه داد: برای همه اصناف سوخت جایگزین را تأمین کردیم و در هیچ کدام از اصناف حساس مانند نانوایی‌ها و مرغداری‌ها قطع نشد، اما پیش‌بینی سوخت روم انجام شده است.
رجب‌پور افزود: تعداد خانوار محدودی گازشان قطع شد که با هماهنگی اولیه، نفت سفید و گاز مایع توزیع شد.
تأمین سوخت جایگزین نیروگاه‌های گیلان با خط لوله
مجتبی شکوری، مدیر منطقه گیلان با شاره به اینکه افت فشار در گیلان بر گاز خانوار تأثیرگذار نبود، گفت: با هماهنگی شرکت گاز روستاها و مناطقی را که احتمال قطعی گاز وجود داشت شناسایی کردیم.
وی ادامه داد: ۱۰۰ جایگاه عرضه سی‌ان‌جی در استان داریم که غیرفعال شدند و مصرف بنزین را ۱۲ درصد افزایش داد که بدون مشکل تأمین شد.
شکوری افزود: سوخت جایگزین نیروگاه‌ها نیز با خط لوله تأمین می‌شود.
در روزهای گذشته با توجه به ناترازی گاز و افت فشار در برخی استان‌های کشور، توزیع سوخت مایع جایگزین در دستور کار قرار گرفت، با این اقدام‌ها با وجود قطع گاز در بعضی از مناطق کشور، اما هیچ استانی بدون سوخت نبود و پایدار تأمین و توزیع سوخت مایع به‌صورت کامل انجام شد.