مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز اعلام کرد:

مصرف سالانه بیش از ۲۲۸ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی در ایران

مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران اعلام کرد: مصرف سالانه گاز طبیعی کشور بیش از ۲۲۸ میلیارد مترمکعب است که ۷۰ درصد آن در بخش صنعتی و ۳۰ درصد در بخش خانگی و تجاری مصرف می‌شود.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛به نقل از وزارت نفت، مسلم رحمانی طی سخنانی در آیین پایانی سومین رویداد ملی آوای گاز خلیج فارس که به میزبانی شرکت گاز استان بوشهر برگزار شد، ابتدا ضمن قدردانی از این شرکت به‌منظور برگزاری این رویداد فرهنگی گفت: یکی از شاخص‌های پیشرفت در دنیا، توزیع انرژی در یک کشور است.

وی افزود: ایران هم به‌واسطه وجود ذخایر بسیار غنی در منطقه پارس جنوبی و دیگر مناطق، یکی از کشورهای غنی از نظر انرژی گاز است که سبب شده در این زمینه اقدام‌های بزرگی انجام شود.

گاز، محور توسعه
مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران با اشاره به عملیاتی شدن شعار «گاز، محور توسعه»، تصریح کرد: در کشوری که بیش از ۲۸ پالایشگاه گازی، ۳۸ هزار کیلومتر خطوط انتقال گاز و بیش از ۴۴۰ هزار کیلومتر شبکه توزیع گاز دارد، همچنین بیش از ۳۶ هزار روستا و هزار و ۲۲۰ شهر گازرسانی شدند، می‌توان گفت اقدامی بسیار بزرگ در بحث توسعه انجام شده، اما این توسعه و پایداری به اقدام‌های بعدی نیز نیاز دارد.

رحمانی با بیان اینکه سرعت توسعه به هر حال در جایی کُند می‌شود و اکنون گازرسانی جز در چند استان در حال تکمیل است، ادامه داد: اکنون بسیاری از شرکت‌های خارجی از توان داخلی در ساخت پالایشگاه، ایستگاه و خطوط انتقال گاز ایران مبهوت شده‌اند و باور نمی‌کنند ایران به این سطح از پیشرفت رسیده باشد، هرچند جا برای این توسعه همچنان وجود دارد و می‌توان اقدام‌های جدیدی داشت.

وی بیان کرد: ورود گاز به هر منطقه تبعاتی مانند ایجاد رفاه و آسایش، توسعه صنعتی، اشتغال، رشد شاخص‌های اقتصادی، کمک به نگهداشت محیط زیست و هوای دارد.

صنایع سواحل مکران در صفِ دریافت گاز
مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران گفت: استانی مانند سیستان و بلوچستان در بحث گازرسانی نسبت به دیگر استان‌ها عقب است، اما با برنامه‌ریزی و با یاری استان‌های دیگر به‌عنوان معین گازرسانی این عقب‌ماندگی هم برطرف می‌شود. در همین استان به‌ویژه در منطقه مکران با اینکه خط انتقال گاز درحال اجراست، صنایع بزرگی در صف گازرسانی هستند و شاهد توسعه قابل توجهی در این استان خواهیم بود.

رحمانی تأکید کرد: تاکنون گازرسانی به ۳۹۵ نیروگاه، ۳۱ مشترک پتروشیمی که هریک شامل چند مجموعه پایین‌دستی هستند، ۷۸ صنعت سیمانی، ۲۸۵ صنعت فولادی، بیش از ۱۴۲ صنعت در شهرک‌های صنعتی و خارج از آنها، ۲۲۰۰ جایگاه عرضه گاز طبیعی فشرده (سی‌ان‌جی) و ۳۰ میلیون واحد مسکونی در کشور انجام شده است.

تغییر معادلات در زمستان
وی با اعلام اینکه مصرف سالانه گاز طبیعی کشور اکنون بیش از ۲۲۸ میلیارد مترمکعب است که ۷۰ درصد آن در بخش صنعتی و ۳۰ درصد در بخش خانگی و تجاری مصرف می‌شود، توضیح داد: این نسبت در زمستان برعکس است و ۷۰ درصد گاز از سوی مشترکان خانگی، تجاری و صنایع غیر عمده مصرف می‌شود و این مقدار به ۸۰ درصد هم رسیده است.

مدیریت مصرف گاز، مدیریتی مغفول‌مانده
مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران با تأکید بر ضرورت بهینه‌سازی مصرف گاز طبیعی افزود: با توجه به شرایط کنونی، یکی از مدیریت‌های مغفول‌مانده بحث مصرف گاز است.

رحمانی تصریح کرد: تولید، پالایش، انتقال و توزیع گاز مهم‌ترین وظیفه شرکت ملی گاز ایران است که در این زمینه هم بسیار موفق بوده است، اما در بحث مدیریت مصرف کمی عقب هستیم.

بهینه‌سازی مصرف گاز تنها مختص به بخش خانگی نیست
وی گفت: در این روزهای زمستان با وجود تولید و تزریق بیش از ۸۴۸ میلیون مترمکعب گاز در روز به خطوط سراسری، اکنون بیش یک ماه است که روزانه بیش از ۶۰۰ میلیون مترمکعب در بخش خانگی، تجاری و صنایع غیر عمده مصرف می‌شود که هدررفت منابع، سرمایه و ثروت را در پی دارد، هرچند رفاه و آسایش مردم اولویت دولت و صنعت گاز است، اما آنچه به نام رفاهِ پایدار کمک می‌کند بحث مدیریت مصرف این انرژی پاک است، زیرا بخش صنعت در این روزها مظلوم واقع می‌شود و ما به ایده‌ها و روش‌های نو برای بهینه‌سازی و کاهش مصرف در همه بخش‌ها (خانگی، تجاری، صنعتی و نیروگاهی) نیاز داریم.

مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران با قدردانی از برگزاری رویداد ملی آوای گاز خلیج فارس از سوی شرکت گاز استان بوشهر، بر ضرورت فعالیت‌های فرهنگی تأکید کرد.

رحمانی‌ در پایان همچنین با اشاره به ضرورت افزایش ایمنی گاز تصریح کرد: هرساله حدود ۴۰۰ نفر جان خود را در اثر استنشاق گاز از دست می‌دهند، بنابراین این موضوع هم باید به جد پیگیری شود.