بازار سرمایه در سومین هفته اردیبهشت؛

بررسی سهم های پتروشیمی در بازار سرمایه/ هفته سوم ادیبهشت

بررسی سهام پتروشیمی ها در هفته گذشته نشان داد که از میان 7 سهمی که در این هفته افزایش قیمت داشتند، 4 سهم سودی کمتر از 5 درصد داشتند و 3 سهم سودی بین 5 تا 10 درصد را تجربه کردند.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛ بازار سرمایه در سومین هفته اردیبهشت (۱۶ – ۲۰ اردیبهشت) بار دیگر شاهد تمایل به سرمایه گذاری در این بازار بود. با این حال اصلاح قیمتی که در روز یکشنبه اتفاق افتاد، باعث شد که موج فروش سهام شکل بگیرد و به این ترتیب شاخص کل بورس که در آغاز معاملات هفته روی عدد دو میلیون و ۵۱۴ هزار واحد قرار داشت در پایان معاملات روز چهارشنبه تا عدد دو میلیون و ۲۲۷ هزار واحد پایین بیاید. نکته مهم اینجاست که شاخص کل بورس این هفته ریزش تاریخی خود را ثبت کرد و در یک روز افت بیش از ۵.۱۵ درصدی را ثبت کرد.

شاخص هم‌وزن همانند شاخص کل وضعیت بدی را تجربه کرد و در این هفته بازدهی منفی ۱۰.۶ درصدی را در کارنامه خود ثبت کرد. بر همین اساس شاخص هم‌وزن از تراز ۸۵۵ هزار و ۸۷۷ واحدی در هفته گذشته به ۷۶۴ هزار و ۷۵۵ واحدی رسید.

شاخص کل فرابورس نیز هفته نزولی را پشت سر گذاشت؛ شاخص کل این بازار از سطح ۳۱ هزار و ۹۶۶ هزار واحدی در هفته گذشته به تراز ۲۸ هزار و ۸۲۴ واحدی در این هفته رسید.

بررسی سهام پتروشیمی نشان می دهد که سهام این گروه از وضعیت کل بازار تاثیر گرفته و در روند رشد چشمگیرشان خلل خاصل شد. در مجموع این هفته، از میان ۳۲ سهم قابل خرید و فروش، ۷ سهم بازدهی مثبت داشتند و ۲۵ سهم هم با کاهش قیمت روبرو شدند. در این هفته نماد پتروشیمی گلستان (شستان) همچنان بسته بود.

بیشترین سود

از میان ۷ سهمی که در این هفته افزایش قیمت داشتند، ۴ سهم سودی کمتر از ۵ درصد داشتند و ۳ سهم سودی بین ۵ تا ۱۰ درصد را تجربه کردند. اکثر سهامی که این هفته افزایش قیمت داشتند مربوط به پتروشیمی های در حال ساخت است که گویا سهامداران امیدواری هایی نسبت به راه اندازی آنها پیدا کرده اند و همین موضوع باعث شده به سهامی که سالها درجا زده، اقبالی نشان داده شود

 

پنج سهم با بالاترین سود این هفته به ترتیب عبارت است از:

نماد درصد سود قیمت ابتدای هفته قیمت پایانی وضعیت نهایی
جهرم ۹.۳ ۱۰۸۹ ۱۱۹۰ صف خرید
ممسنی ۹ ۱۸۷۹۰ ۲۰۴۹۰
داراب ۸.۶ ۱۲۰۸ ۱۳۱۲ صف خرید
دهدشت ۴.۷ ۲۱۱۵۰ ۲۲۱۵۰
شصفها ۳.۶ ۲۱۲۹۵۰ ۲۲۰۶۰۰

پنج سهم با بالاترین کاهش قیمت این هفته به ترتیب عبارت است از:

نماد درصد زیان قیمت ابتدای هفته قیمت پایانی وضعیت نهایی
پترول ۲۱.۱ ۳۱۸۱ ۲۵۰۹
شفن ۱۹.۹ ۱۰۲۴۰ ۸۲۰۰
شجم ۱۶.۷ ۱۱۴۲۰ ۹۵۱۰
شفارا ۱۳.۷ ۹۵۶۰ ۸۲۵۰
وپترو ۱۲ ۳۰۵۶۰ ۲۶۸۳۰

چشم انداز هفته آینده

همانطور که بارها گفته شده در بازار سرمایه سهم های زیادی می توان یافت که ارزش ذاتی بالایی دارند و قیمتی که در این روزها دارند نسبت به ارزش واقعی آنها بسیار پایین تر است اما آنچه تعیین کننده قیمت در این بازار است، همچون همه بازارها، عرضه و تقاضا است.