در جریان سفر رییس‌جمهور ازبکستان به تهران؛

تشکیل کمیته مشترک کاری «نفت، گاز و پتروشیمی» برای پیگیری توافقات ایران و ازبکستان

نقشه‌ راه همکاری‌های ایران و ازبکستان در صنعت نفت‌، گاز و پتروشیمی هم‌زمان با سفر رئیس‌جمهوری ازبکستان و هیئت همراه به تهران و همسو با اجرایی شدن مفاد تفاهم‌نامه وزیران نفت ایران و ازبکستان تدوین شد.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛ در جریان سفر شوکت میرضیایف، رئیس‌جمهوری ازبکستان و هیئت همراه به تهران و برای اجرایی شدن مفاد تفاهم‌نامه ۱۴ سپتامبر ۲۰۲۲ ( ۲۳ شهریورماه ۱۴۰۱) وزیران نفت ایران و انرژی ازبکستان، عظیم حوجایوف، معاون اول وزیر انرژی ازبکستان در رأس هیئت تخصصی حوزه نفت و گاز آن کشور، ضمن دیدار با احمد اسدزاده، معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت در زمینه اجرایی شدن مفاد تفاهم‌نامه یادشده و رفع موانع موجود بحث و گفت‌وگو کردند.

در این دیدار درباره گسترش بیشتر روابط متقابل سودمند بین دو کشور تبادل‌نظر و بر همکاری‌های دو کشور در همه بخش‌های صنعت نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی توجه ویژه‌ای شد.

در گفت‌وگوهای دوجانبه، زمینه‌های مختلف همکاری دو کشور در بخش‌های بالادست و پایین‌دست نفت و گاز، همکاری‌های مشترک علمی و برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی – کاربردی  بررسی و بر سر نقشه‌ راه همکاری‌های دو طرف توافق شد، به همین منظور کمیته مشترک کاری «نفت، گاز و پتروشیمی» برای پیگیری موارد توافق‌شده از سوی وزارتخانه‌های نفت و انرژی دو کشور تشکیل شد.

مقام‌های عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران و ازبکستان در حضور سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری و شوکت میرضیایف که دیروز (یکشنبه، ۲۸ خردادماه) به تهران سفر کرده بود، یک بیانیه مشترک و ۱۰ سند همکاری شامل توافق‌نامه تجارت ترجیحی، حمل‌ونقل و ترانزیت، همکاری دارویی، برنامه همکاری در زمینه‌های استاندارد و بیمه، بررسی امکان ایجاد مناطق آزاد مشترک، برنامه اجرایی همکاری در حوزه فناوری و نوآوری و برنامه اجرایی همکاری در بخش کشاورزی امضا کردند.