ایجاد ظرفیت سالانه ۱۰ میلیارد مترمکعبی کاهش مصرف گاز با پذیرش گواهی صرفه‌جویی در بورس

سرپرست مدیریت انرژی و کربن شرکت ملی گاز ایران گفت: حجم گازی که برای صدور گواهی صرفه‌جویی مورد توجه قرار گرفته ۱۰ میلیارد مترمکعب در سال است.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛ ساجد کاشفی امروز (دوشنبه، ۱۴ اسفندماه) در نشست تخصصی پذیرش گواهی صرفه‌جویی گاز در بورس انرژی و دومین سال تأسیس خانه گاز ایران با اشاره به اینکه موضوع بهینه‌سازی موضوع فرابخشی است و بخش‌های مختلف کشور در آن دخیل هستند، اظهار کرد: یکی از کمک‌هایی که رسانه‌ها می‌توانند در این زمینه انجام دهند، مطالبه‌گری در این زمینه است.
وی ادامه داد: شرکت ملی گاز ایران اقدام‌هایی در این زمینه مانند بهینه‌سازی موتورخانه‌ها انجام داده و این اقدام‌ها را توسعه داده است که یکی از مهم‌ترین آنها پذیرش گواهی صرفه‌جویی گاز در بورس انرژی است.
سرپرست مدیریت انرژی و کربن شرکت ملی گاز ایران تأکید کرد: ابتدا طرح‌های بهینه‌سازی به بازار ارائه شده و با تصویب و صحت‌سنجی، مکلف هستیم معادل گاز صرفه‌جویی‌شده، گواهی صادر کنیم و سرانجام این گواهی‌ها در بورس انرژی تسویه می‌شود.
کاشفی گفت: حجم گازی که برای صدور گواهی صرفه‌جویی مورد توجه قرار گرفته، ۱۰ میلیارد مترمکعب در سال است.
وی افزود: یکی از این طرح‌ها، طرح تعویض ۴.۱ میلیون بخاری کم‌بازده است که با تعویض این بخاری‌ها سالانه ۹ میلیارد مترمکعب صرفه‌جویی در مصرف گاز ایجاد خواهد شد.
سرپرست مدیریت انرژی و کربن شرکت ملی گاز ایران ادامه داد: گنجاندن معیار مصرف انرژی در ارائه ستاره به هتل‌ها نیز انجام شده است.
کاشفی یادآور شد: تهیه و تدوین اطلس بهینه‌سازی مصرف گاز در کشور و همکاری با سازمان بهره‌وری نیز در دستور کار است.