مارون طرح نیمه‌کاره توتال را در ماهشهر اجرا می‌کند

با ابطال مجوز طرح «آکریلونیتریل» در قالب پتروشیمی ارگ شیمی و سپس صدور موافقت اصولی برای دو طرح کلیدی توسعه هلدینگ پتروشیمی مارون حالا این روزها حال و هوای صنعت پتروشیمی در اوج تحریم ها به دوران طلایی برجام بازگشته است.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛ شرکت ملی صنایع پتروشیمی این روزها آبستن اتفاقات مهم و البته کلیدی در صنعت پتروشیمی است، ماجرا به ۶ سال قبل بازمی گردد، روزهای طلایی برجام که منجر به مشارکت بزرگ صنایع پتروشیمی خلیج فارس و «توتال» فرانسه برای تولید یکی از کمیاب ترین محصولات پلیمری جهان شد، توافقی که با خروج آمریکا از برجام نیمه کاره رها شد و سپس با تغییر کاربری طرح پتروشیمی هرمز به طور کامل به دست فراموشی سپرده شد.

با گذشت چند سال، با ابطال مجوز طرح «آکریلونیتریل» در قالب پتروشیمی ارگ شیمی و سپس صدور موافقت اصولی برای دو طرح کلیدی توسعه هلدینگ پتروشیمی مارون حالا این روزها حال و هوای صنعت پتروشیمی در اوج تحریم ها به دوران طلایی برجام بازگشته است.

بر این اساس، با حمایت شرکت ملی صنایع پتروشیمی از دو طرح جدید توسعه پتروشیمی «مارون» برای ساخت دو طرح «پروپیلن اکساید» و «آکریلیک اسید» موافقت اصولی صادر شده دو طرحی که قرار است خوراک اتیلن آن از پروژه افزایش ظرفیت تولید الفین مارون و بخشی از پروپیلن آن از طرح پتروشیمی «سلمان فارسی» تامین شود.

این پایان ماجرا نیست و با موافقت شرکت ملی صنایع پتروشیمی قرار است در ادامه تکمیل زنجیره ارزش «پروپیلن اکساید» یک پروژه «پلی ال و پلی اتر» در هاب پتروشیمی ساخته شود و بخش جذاب این طرح به احداث واحدهای «پلی آکریلیک اسید و سوپر جاذب ها» در پائین دستی «آکریلیک اسید» بازمی گردد دقیقا همان محصولاتی که قرار بود توتال با تکنولوژی خاص در قالب طرح هرمز در عسلویه تولید کند که نشد.

در شرایط فعلی سالانه معادل ۶۰۰ میلیون دلار صرف واردات این محصولات تکمیلی زنجیره پروپیلن در کشور می شود که حالا با اخذ مجوز و موافقت اصولی و خرید لایسنس، هلدینگ پتروشیمی «مارون» با حمایت «مرتضی شاه میرزایی» مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی و دست فرمان خاص توسعه «امین امرایی» پا در تکمیل زنجیره ارزشی گذاشته که انحصار آن در اختیار شرکت هایی مثل توتال، باسف و لیوندل بازل در آمریکاست.