بررسی سهام های پتروشیمی در بازار سرمایه

روند معاملات سهام پتروشیمی ها در چهارمین هفته کاری تابستان (23 -27تیرماه) نشان می دهد، از میان 33 سهم مرتبط با پتروشیمی، 11 سهم با افزایش قیمت روبرو شدند و 16 سهم نیز کاهش قیمت را تجربه کردند. 7 سهم نیز به دلیل بسته بودن نماد یا وضعیت فروش هیچ تغییر قیمتی نداشت.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛ روند معاملات بازار سرمایه در  چهارمین هفته کاری تابستان (۲۳ -۲۷تیرماه) همزمان با ایام تعطیلات سوگواری تاسوعا و عاشورای حسینی نسبت به هفته گذشته، کم رونق تر بود.

در این هفته شاخص کل بورس که در آغاز معاملات روز شنبه روی عدد دو میلیون و ۲۰۹ هزار واحد قرار داشت پس از سه روز کاری و در پایان معاملات چهارشنبه، روی عدد دو میلیون و ۲۰۲ هزار واحد متوقف شد که کاهش چندان قابل توجهی نبود.

این روند در شاخص هم‌وزن نیز دیده شده است؛ به طوری که شرکت‌های کوچک و متوسط بازار سهام در این هفته به طور میانگین ۰.۳۷ درصد کاهش قیمت داشته‌اند. در نهایت نیز تابلو بورس تهران رقم شاخص هم‌وزن را ۷۰۴ هزار واحد نشان داد.

بازار سهام طی سه روز معاملاتی این هفته به طور میانگین روزانه ۵.۸ میلیارد برگه سهم حجم خود و ارزش معادل سه هزار و ۶۶ میلیارد تومان را رقم زد. گفتنی‌ست حدود ۴۵۰ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام در این هفته خارج شده است.

بررسی سهام پتروشیمی در این هفته هم نشان می دهد که نمادهای این گروه در این چنین وضعیتی از وضعیت کلی بازار تبعیت می کنند. از میان ۳۳ سهم مرتبط با پتروشیمی، ۱۱ سهم در مجموع این هفته روندی مثبت داشتند و با افزایش قیمت روبرو شدند و ۱۶ سهم نیز کاهش قیمت را تجربه کردند. ۷ سهم نیز در مجموع هفته به دلیل بسته بودن نماد یا وضعیت فروش هیچ تغییر قیمتی نداشت.


بیشترین سود

از مجموع ۱۱ سهم دارای افزایش قیمت در این هفته، تنها یک سهم سودی بالاتر از ۵ درصد داشتند و سود بقیه پایین تر از این مقدار بود.

شرکت سرمایه‌گذاری پتروشیمی (وپترو) سهم ارزشمند این هفته بود که یکبار دیگر خاطرات موفقیت های سال قبل را برای سهامداران زنده کرد. این سهم در این هفته با بیش از ۸ درصد افزایش قیمت در صدر جدول پربازده‌ها قرار گرفت.

 پتروشیمی شیراز (شیراز) هم که هفته گذشته با ۸ درصد سود در این جدول بود، این هفته اگرچه نتوانست آن موفقیت را ادامه دهد اما با ۲.۷ درصد سود در سه روز در مقام دوم جدول پربازده‌ها قرار گرفت.

مشخصات ۵ سهم با بیشتری بازدهی مثبت در این هفته به ترتیب عبارتند از :

نماد

درصد سود

قیمت ابتدای هفته

قیمت پایانی

وضعیت نهایی

وپترو

۸.۱

۳۵۸۰۰

۳۸۶۹۰

شیراز

۲.۷

۲۳۱۴۰

۲۳۷۷۰

شپدیس

۲.۱

۱۷۴۵۷۰

۱۷۸۲۶۰

آریا

۱.۱

۷۹۰۵۰

۷۹۹۰۰

نوری

۱

۱۶۳۴۵۰

۱۶۵۰۸۰

 

بیشترین زیان

همان طور که گفته شد طی این هفته ۱۶ سهم از میان سهام پتروشیمی با زیان مواجه شدند که در این میان ۱۴ سهم زیانی پایین‌تر از ۵ درصد و ۲ سهم زیانی بالاتر از ۵ درصد داشتند. بیشترین کاهش قیمت در این هفته نیز متعلق به پتروشیمی فارابی (شفارا) بود.

پنج سهم با بیشترین کاهش قیمت طی این هفته به ترتیب عبارت است از:

نماد

درصد زیان

قیمت ابتدای هفته

قیمت پایانی

وضعیت نهایی

شفارا

۸

۳۹۴۳

۳۶۲۶

شجم

۷.۵

۵۷۳۰

۵۳۰۰

شبصیر

۳.۶

۱۳۵۰۰

۱۳۰۱۰

کازرو

۳.۴

۱۴۷۲۰

۱۴۱۹۰

شگویا

۳.۴

۱۲۷۲۰

۱۲۲۹۰

 

چشم انداز هفته آینده

اگرچه روند هفته گذشته در مجموع کاهشی بود اما وضعیت معاملات در روز چهارشنبه و بعد از دو روز تعطیل به گونه ای بود که بسیاری از صاحب نظران را نسبت به شرایط هفته پیشرو امیدوار کرده است. تغییرات در دولت به مراحل نهایی نزدیک می‌شود و به نظر می‌رسد که از نظر روانی روی بازار سرمایه تاثیر مثبت دارد و بر همین اساس عموما چشم انتظار روزهای بهتری برای بورس هستند.