“چین” نفت خود را از عربستان می خرد

عربستان در سال ۲۰۲۰ میلادی در زمینه صادرات نفت به چین گوی سبقت را از روسیه ربود و جایگاه نخست فروش نفت به سرزمین اژدهای زرد را از آن خود کرد.

به گزارش نفیرنفت | خبرگزاری صنعت نفت ایران؛ داده‌های دولتی چین در روز چهارشنبه (یکم بهمن‌ماه) نشان داد عربستان سعودی، بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان در صادرات نفت به چین از روسیه پیشی گرفت تا رتبه خود را به‌عنوان برترین تأمین‌کننده نفت خام چین در سال ۲۰۲۰ حفظ کند.

تقاضای نفت چین، بزرگ‌ترین واردکننده نفت جهان در سال ۲۰۲۰ با وجود بحران ویروس کرونا همچنان زیاد بود، واردات این کشور نسبت به سال پیش از آن (۲۰۱۹) ۷.۳ درصد افزایش یافت و به رقم بی‌سابقه ۵۴۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن یا ۱۰ میلیون و ۸۵۰ هزار بشکه در روز رسید.

داده‌های اداره کل گمرک چین نشان داد صادرات نفت عربستان سعودی به چین در سال ۲۰۲۰ با ۱.۹ درصد افزایش نسبت به سال پیش از آن (۲۰۱۹) به ۸۴ میلیون و ۹۲۰ هزار تن یا حدود یک میلیون و ۶۹۰ هزار بشکه در روز رسیده است.

روسیه با صادرات ۸۳ میلیون و ۵۷۰ هزار تن یا  یک میلیون و ۶۷۰ هزار بشکه در روز نفت، دومین تأمین‌کننده نفت خام چین در سال ۲۰۲۰ بود. صادرات نفت روسیه به چین در این سال نسبت به سال ۲۰۱۹، ۷.۶ درصد افزایش یافت.

واردات نفت چین از ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۲۰ بیش از سه برابر سال ۲۰۱۹ بود و به ۱۹ میلیون و ۷۶۰ هزار تن یا ۳۹۴ هزار بشکه در روز رسید.

در حالی که تحریم‌های ایالات متحده تقریباً صادرات نفت ایران و ونزوئلا به چین را به صفر رساند، عراق ذی‌نفع اصلی این تحریم‌ها بود. صادرات نفت عراق به چین در سال ۲۰۲۰ با ۱۶.۱ درصد افزایش به ۶۰ میلیون و ۱۲۰ هزار تن رسید و این کشور را به سومین تأمین‌کننده بزرگ نفت چین تبدیل کرد.

برزیل هم با ارائه قیمت‌های کمتر و بازاریابی گسترده در پالایشگاه‌های مستقل چین، صادرات نفت به این کشور را افزایش داد و چهارمین صادرکننده بزرگ نفت به چین شد. صادرات نفت برزیل به چین در سال ۲۰۲۰ با ۵.۱ درصد افزایش نسبت به سال پیش از آن (۲۰۱۹) به ۴۲ میلیون و ۱۹۰ هزار تن رسید.