خروج ۳ شرکت نفتی آمریکا از اقلیم کردستان در عراق

خروج سه شرکت خدمات میدان نفتی آمریکا از اقلیم کردستان در عراق. این سه شرکت در حال حاضر در حال بستن مناقصات و قراردادهای موجود خود هستند و اطمینان داده اند که از شروع پروژه های جدید در منطقه نیمه خودمختار کردستان خودداری کنند.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛ وزارت نفت عراق اعلام کرد سه شرکت خدمات میدان نفتی شلمبرگر، بیکر هیوز و هالیبرتون مستقر در ایالات متحده با خروج از اقلیم کردستان عراق موافقت کرده اند.

این سه شرکت در حال حاضر در حال بستن مناقصات و قراردادهای موجود خود هستند و اطمینان داده اند که از شروع پروژه های جدید در منطقه نیمه خودمختار کردستان خودداری کنند.

اختلاف بین اربیل کردستان و بغداد

این اعلامیه در پی اختلاف چند ماهه بین اربیل پایتخت کردستان و بغداد عراق است که با حکم دادگاه فدرال در فوریه سال جاری آغاز شد.

حکم دادگاه مبانی قانونی بخش نفت و گاز اقلیم کردستان را مغایر قانون اساسی دانست.

سخنگوی بیکر هیوز به رویترز گفت: «بیکر هیوز برای چندین دهه متعهد به حمایت از نیازهای انرژی عراق بوده است و ما مشتاقیم این کار را مطابق با قوانین و مقررات محلی ادامه دهیم.»

تلاش وزارت نفت عراق

در ماه مه امسال، وزارت نفت عراق تلاش جدیدی برای اجرای حکم دادگاه، برای کنترل درآمدهای منطقه نیمه خودمختار کردستان انجام داد.

هفت شرکت فعال در منطقه را به جلسات دادگاه تجاری فراخوانده است.

سازمان دولتی بازاریابی نفت

این وزارتخانه همچنین از شرکت‌ها خواست تا قراردادهای جدیدی را با سازمان دولتی بازاریابی نفت (SOMO) به جای دولت منطقه کردستان (KRG) امضا کنند.

به گزارش رویترز، علاوه بر این، این وزارتخانه سه ماه به این شرکت ها فرصت داد تا قراردادها یا پروژه های موجود خود را در بخش نفت اقلیم کردستان خاتمه دهند.

ماه گذشته، دولت اقلیم کردستان عراق قصد داشت دو شرکت نفتی به نام‌های KROC و KOMO را برای کنترل بخش نفت در منطقه نیمه خودمختار تأسیس کند.

به گزارش رویترز، KROC در اکتشاف نفت تخصص خواهد داشت، در حالی که KOMO بر صادرات و بازاریابی نفت از منطقه نیمه خودمختار تمرکز خواهد کرد.