رشد ۶۱ درصدی ارزش صادرات محصولات پتروشیمی ایران

سهم صادرات محصولات پتروشیمی ایران، از مرداد ۱۴۰۰ تا اردیبهشت ۱۴۰۱، در حدود ۲۲ میلیون تن به ارزش ۱۴ میلیارد دلار بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، ۵ درصد در مقدار و ۶۱ درصد در ارزش رشد داشته است.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛ به نقل از بازار نفت و گاز ایران، شاخص های عملکرد صنعت پتروشیمی ایران نشان می دهد همزمان با آغاز کار دولت سیزدهم از مرداد  ۱۴۰۰ تا اردیبهشت سال جاری، ظرفیت تولید صنعت با ۷ درصد افزایش در مقایسه با مدت مشابه سال قبل (مرداد۹۹ تا اردیبهشت ۱۴۰۰) به ۷۵ میلیون تن رسید.

در ۱۰ ماهه نخست کار دولت سیزدهم با ۷درصد رشد، در مجموع ۵۶ میلیون تن انواع محصولات پتروشیمی تولید شد که این میزان در مقایسه با مدت مشابه (مرداد۹۹ تا اردیبهشت ۱۴۰۰) ۵۲ میلیون تن بوده است.

طبق اعلام مدیریت برنامه ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی، ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۰ و سال ۱۴۰۱ (بدون احتساب طرح هایی که در این سال راه اندازی می شوند) بالغ بر ۹۰ میلیون تن بوده است که بر این اساس برای بازه زمانی ده ماهه فوق ظرفیت تولیدی این صنعت ۷۵ میلیون تن در نظر گرفته شده است.

همچنین آمارهای بازرگانی صنعت پتروشیمی در دهه ماهه اول دولت سیزدهم نشان می دهد که مجموع فروش این صنعت در بخش بازارهای داخلی ۸.۸ میلیون تن بوده است. این بخش در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال قبل در حدود ۵ درصد در مقدار و  ۶۲ درصد در ارزش رشد داشته است.

صادرات محصولات پتروشیمی ایران، نیز از مرداد ۱۴۰۰ تا اردیبهشت ۱۴۰۱، در حدود ۲۲ میلیون تن به ارزش ۱۴ میلیارد دلار بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، ۵ درصد در مقدار و ۶۱ درصد در ارزش رشد داشته است.

بر اساس این گزارش، صنعت پتروشیمی  در بخش توسعه و طرح ها در حال حاضر  ۶۸ طرح با ظرفیت ۵۱ میلیون تن در سال و با سرمایه گذاری کل ۳۵ میلیارد دلار در دست اجرا دارد.