رویه نزولی تقاضای پلیاتیلن سبک خطی چین همزمان با تضعیف چشمانداز خالص واردات
به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛ دادههای ژانویه تا ژوئیه نشان میدهد، رشد تقاضای پلیاتیلن سبک خطی چین در سال ۲۰۲۲ از برآیند دادههای ژانویه تا ژوئن ضعیفتر نخواهد بود.
آخرین دورنما از تقاضای پلیاتیلن سبک خطی چین در سال ۲۰۲۲ در مقایسه با سال گذشته
براساس دادههای ژانویه تا ژوئن، ما در مسیر افت ۴ درصدی مصرف هستیم (سناریو ۲ در نمودار بالا). مصرف بازار در این سناریو به حدود ۱۴.۶ میلیون تن در برابر مصرف کلی با میزان ۱۵.۲ میلیون تن در سال گذشته خواهد رسید.
مثل همیشه دو سناریو دیگر نیز مطرح میکنم. فرض سناریو ۱، بهبود قوی تقاضا در باقیمانده سال میباشد که تقاضا در آن به ۱۴.۹ میلیون تن رسیده، و در مقایسه با سال گذشته تنها به میزان ۲ درصد افت خواهد کرد.
اما در سناریو ۳ با یاس و ناامیدی فراوان، شرایط اقتصادی بدتر خواهد شد. در طی این سناریو تقاضا با افت ۶ درصدی به ۱۴.۵ میلیون تن افت خواهد کرد.
خبر بد این است که حتی با افت ۲ درصدی، سال جاری در رتبه دوم ضعیفترین سالها از ۲۰۰۰ از لحاظ رشد قرار میگیرد. بدترین آن سال ۲۰۱۲ با افت ۳ درصدی تقاضا میباشد.
ممکن است استدلال کنید، با توجه به رشد بسیار چشمگیر تقاضا در سال ۲۰۲۰ (۱۳ درصد) روند کاهشی رشد در سال ۲۰۲۲ اجتنابناپذیر بود. اما نمودار پایین را در نظر داشته باشید. مردم آزاری من را ببخشید، اما اختلاف قیمتی هیچوقت دروغ نمیگوید.
اختلاف قیمتی پلیاتیلن سبک خطی کلاس C4 سیفآر چین با نفتا سیفآر ژاپن
اختلاف قیمت پلیاتیلن سبک خطی کلاس C4 سیفآر چین در ماه مارس در برابر نفتا ژاپن (سیفآر) ۲۰۲ دلار در هر تن بود، که نشاندهنده ضعیفترین اختلاف قیمتی ماهانه از زمان جمعآوری ارزیابیهای آیسیس از ژانویه ۲۰۰۰ میباشد. اختلاف قیمتی از مارس تا ۱۹ اوت ۲۰۲۲ تا ۲۵۵ دلار در هر تن بهبود یافته اما…
اختلاف قیمتی سالانه پلیاتیلن سبک خطی کلاس C4 با نفتا ژاپن
میانگین سالانه اختلاف قیمتی پلیاتیلن سبک خطی کلاس C4 با نفتا ژاپن تا ۱۹ اوت ۲۰۲۲ در میزان ۲۷۳ دلار در هر تن بوده است. این کمترین میانگین اختلاف قیمتی از سال ۲۰۰۰ میباشد. رتبه دوم ضعیفترین اختلاف قیمتی مربوط به سال ۲۰۰۳ با میزان ۳۰۳ دلار در هر تن میباشد.
براساس این دادهها، اقتصاد چین دچار مشکل است، زیرا همه مواد شیمیایی و پلیمرها، سنگ بنای حیاتی برای زنجیره تولید و خدماترسانی هستند (اختلاف قیمتی بسیاری از بازارهای شیمیایی دیگر چین نیز ضعیف است).
اگر ما سال را با افت ۲ درصدی تقاضای پلیاتیلن سبک خطی به پایان برسانیم، اختلاف قیمتی باید تا نزدیک سطوح میانگین بلندمدت تاریخی خود بهبود یابد.
افت ۴ درصدی تقاضا به معنای تداوم اختلاف قیمتی در حدود موقعیت امروز بوده، در حالی که افت ۶ درصدی مصرف، تضعیف بیش از پیش اختلاف قیمتی را شامل میشود.
براساس آخرین دیدگاه از خالص واردات پلیاتیلن سبک خطی چین، دادههای ژانویه تا ژوئیه (سناریو ۲ در نمودار پایین) نشان میدهد که خالص واردات از ۵.۵ میلیون تن در ۲۰۲۱ به ۴.۷ میلیون تن افت خواهد کرد. اما دادههای ژانویه تا ژوئن نشان میداد که خالص واردات سال جاری تنها به ۴.۸ میلیون تن افت خواهد کرد.
آخرین دورنما از خالص واردات پلیاتیلن سبک خطی چین در سال ۲۰۲۲ در برابر سال گذشته
این اتفاق به درک بهتر تصمیم کاهش نرخ بهرهبرداری داو کمک میکند
بگفته جو چانگ در مقاله خبری ۲۵ اوت آیسیس: «تصمیم داو مبنی بر کاهش نرخ بهرهبرداری پلیاتیلن نشانه واضحی از تضعیف تقاضای جهانی و فراوانی عرضه پلیمر، همراه با تداوم محدودیتهای لجستیک میباشد.»
وی افزود: «داو در نامه ۲۴ اوت به مشتریانش گفت، در حال کاهش نرخ بهرهبرداری در سراسر واحدهای خود بوده، و قصد دارد ظرفیت اسمی جهانی خود را به میزان ۱۵ درصد کاهش دهد. دلیل این امر، تداوم محدودیتهای جهانی لجستیک، شامل ازدحام بندری و ریلی در سواحل خلیجی ایالات متحده، و همچنین شرایط پرنوسان در اروپا، ذکر شده است.»
سخنگوی شرکت گفت: «داو موثرترین روش کاهش نرخ بهرهبرداری در هر منطقه و هر واحد را به صورت موردی در نظر خواهد گرفت، و همزمان موجودی، محدودیت زنجیره عرضه و تقاضای خود را از نزدیک مورد بررسی قرار خواهد داد.
براساس دادههای آیسیس، داو یکی از بزرگترین تولیدکنندگان پلیاتیلن با ظرفیت جهانی بیش از ۸ میلیون تن در سال میباشد. و یکی از فعالان اصلی در بازار پلیاتیلن سبک خطی است.
و البته چین، بزرگترین منبع تقاضای پلیاتیلن سبک خطی و بزرگترین واردکننده خالص در جهان است.
درصد سهم تقاضای پلی اتیلن سبک خطی جهانی
نمودار بالا (الگوها در تمام مواد شیمیایی و پلیمرها یکسان است) شما را به این فکر خواهد انداخت، که این نمودار نمیتواند درست باشد، مگر اینکه شما محتوای اقتصادی را درک کنید.
این نمودار کاملا صحیح است. در رابطه با پلیاتیلن سبک خطی، درصد سهمچین از تقاضای جهانی از ۱۵ درصد در سال ۲۰۰۰ به ۳۷ درصد در ۲۰۲۱ رسید، و با اختلاف، تمام مناطق شامل آسیا و اقیانوسیه با جمعیت بسیار بیشتر را تحتالشعاع خود قرار داد.
نمودار بعدی نیز به همان اندازه خارقالعاده است. براساس این نمودار، در میان کشورها و مناطقی که در بین سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۱ بیش از صادرات خود واردات داشتند، چین ۵۰ درصد از خالص واردات پلیاتیلن سبک خطی کلی جهان را به خود اختصاص میدهد. اروپا با ۲۷ درصد، با اختلاف در رتبه بعدی قرار میگیرد.
«ظهور طبقات متوسط آفریقا» از موضوعات محبوب بسیاری از کنفرانسها که بسیار مورد تحسین قرار گرفته، با توجه به دادهها در رابطه درصد سهم تقاضا یا خالص واردات جهانی، مورد پشتیبانی قرار نمیگیرد. همانطور که مشاهده میکنید، سهم خالص واردات آن در بین سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۱، تنها ۱۰ درصد بوده است.
همه شرکتها برای فروش پلیاتیلن، مستقیماً به چین وابسته نیستند. اما نکته این نیست. با توجه به اینکه تقاضا و خالص واردات چین اختلاف بسیار بالایی با دیگر مناطق دارد، تقاضای ضعیفتر از انتظار این کشور در سال ۲۰۲۲، تاثیر غیرمستقیم بسزایی بر باقی مناطق خواهد داشت.
من باید تاکید کنم که محدودیتهای لجستیک، از فاکتورهای تاثیرگذار در تصمیمهای داو میباشند. اما به نظر میرسد اتفاقات در چین، کل صنعت را تحت تاثیر قرار داده است.
از آنجایی که در ۲۵ سال تحلیل تجارت پلیاولفین جهانی، شاهد شرایط چالشبرانگیز اینچنینی نبودهام، کاهش نرخ بهرهبرداری از سوی دیگر تولیدکنندگان مرا متعجب نخواهد کرد.