افشای استخدام های فامیلی در پتروشیمی غدیر

اطلاعات رسیده به خبرنگار نفیر - خبرگزاری نفت ایران نشان می دهد در پتروشیمی غدیر از زیرمجموعه های هلدینگ تاپیکو وابسته به شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) استخدام های بی ضابطه خانوادگی صورت گرفته است.

بر پایه این اطلاعات، حسن عطائی نژاد عضو موظف هیات مدیره و معاون پشتیبانی و منابع انسانی این شرکت، پشتِ استخدام های پرحاشیه بوده؛ بر اساس مستندات موجود، چند تن از اقوام او از جمله برادر، برادر همسر و پسرخاله ی عطائی نژاد در بین افرادی دیده می شوند که بر خلاف بخشنامه های وزارت کار جذب شده اند.

 سید سلمان هاشمی امام جمعه شهرک طالقانی ماهشهر در خطبه های نماز جمعه هفته ی گذشته خود تعداد افراد جویای کار و یا بیکار در شهرستان بندرماهشهر را بیش از ۲۳ هزار نفر اعلام کرده بود.

نحوه بکارگیری نیروها در پتروشیمی های منطقه ویژه پتروشیمی ماهشهر همواره محل اختلاف بوده است.

برخی شهروندان و فعالین حوزه کار، عملکرد اداره کار سازمان منطقه ویژه اقتصادی را غیر قابل قبول توصیف می کنند. البته گاها اینگونه انتقادات آنقدر مستدل می شوند که سر از خطبه های نماز جمعه در می آورند و آنها علت رفتارهای باری به هر جهتِ مدیران و استخدام های رانتی و بی ضابطه را ضعف اداره کار سازمان منطقه ویژه اقتصادی می دانند.

اداره ای که سالهاست در اختیار شخصی ست که به گفته ی فعالین کارگری، خود نیروی وزارت نفت است و درکی از حقوق کارگران ندارد.

البته استخدامی های فامیلی پتروشیمی غدیر علاوه بر نقض حقوق شهروندان جویای کار، بخشنامه‌ی هلدینگ شرکت سرمایه گذاری نفت، گاز، پتروشیمی تامین یا همان تاپیکو را هم نقض کرده است.

هلدینگ تاپیکو در تاریخ ششم تیرماه سال ۱۳۹۵ با صدور بخشنامه ای به شماره ۲۷۹۲، بکارگیری افرادی که وابستگی نسبی و سببی با پرسنل و اعضای هیات مدیره و مدیرعامل شرکتها و موسسات تابعه دارند را ممنوع اعلام کرده بود.

در ادامه این بخشنامه خواسته شده بود افرادی با نسبت فامیلی فورا شناسایی و از سازمان ها کنار گذاشته شوند و در توضیح افرادی که تخطی کنند آمده بود: “پرداخت هرگونه وجه تحت این عنوان در حکم تصرف غیرقانونی در اموال و منابع سازمان محسوب می شود و با خاطیان طبق ضوابط برخورد خواهد شد.”

گفته می شود آقای عطائی نژاد عضو موظف هیات مدیره پتروشیمی غدیر، طی مدت حضور خود در این مسئولیت دستکم ۱۴ نفر را به استخدام شرکت و یا شرکت های مرتبط و ذینفع با پتروشیمی غدیر درآورده است.

پتروشیمی غدیر از تولیدکنندگان اصلی محصول با ارزش PVC در کشور است که از ابتدای امسال بدون مدیرعامل اداره می شود.

پس از برکناری وحید نام نیک از مدیرعاملی پتروشیمی غدیر، مدتی عباس کریمی سرپرستی این شرکت را عهده دار بود و چند ماه بعد، این سرپرست هم کنار گذاشته شد تا یکی از بزرگترین تولید کندگان PVC ، رکورد ۹ ماه بدون مدیرعاملی را تجربه کند.

برخی معتقدند هلدینگ تاپیکو برای معرفی مدیرعامل جدید، تحت برخی فشارهای خارج از مجموعه قرار دارد.

هرچه هست، ضعف نظارت بر شرکت ها و هلدینگ تاپیکو چه در استخدامی های بی ضابطه و چه در ناتوانی در انتخاب مدیران عامل کاملا مشهود است.

حالا باید دید پس از درز این مساله به بیرون، هلدینگ تاپیکو و شستا چه واکنشی نشان می دهند تا مشخص شود این قانون گریزی آقای عطایی نژاد با چراغ سبز آنان بوده یا خیر؟