«شپترو» و «بوعلی» سودده‌ترین‌ها و «آریا» و «داراب» زیان‌ده‌ترین‌های بازار سرمایه در هفته گذشته

بررسی وضعیت سهام های مرتبط با پتروشیمی نشان می دهد که وضع در این گروه آرام و متعادل است و در میان 29 سهم قابل خرید و فروش مرتبط با پتروشیمی در این هفته، 17 سهم با افزایش قیمت همراه بودند .

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛

بازار سرمایه در دومین هفته اردیبهشت همانطور که پیش بینی می شد همچنان کند اما رو به جلو حرکت کرد . در این هفته دو روز تعطیلی روز عید فطر باعث شد که فقط سه روز کاری برای بورس وجود داشته باشد. در این سه روز شاخص کل از عدد یک میلیون و ۵۲۱ هزار در آغاز معاملات نهایتا به حدود یک میلیون و ۵۳۰ هزار در پایان معاملات روز دوشنبه (آخرین روز کاری هفته) رسید و به این ترتیب سهامداران به طور میانگین کمی بیش از ۰.۵ درصد سود کردند.

می توان گفت که در این هفته سهام بزرگ و شاخص ساز در سکون بودند و اگر افزایشی بود ناشی از تحرک در سهام کوچک بود.

سود میانگین بورس در این هفته تقریبا مساوی سودی است که در هفته ماقبل در این بازار به دست آمده بود. همچنین مقایسه این بازار با بازارهای موازی نشان می دهد که تفاوت بازدهی چندان زیاد نیست و بازار طلا و ارز در این هفته اگر چه بیش از بورس رشد داشتند اما رشد آنها نیز کمتر از یک درصد بود.

بررسی وضعیت سهام های مرتبط با پتروشیمی نشان می دهد که وضع در این گروه هم آرام و متعادل است. در میان ۲۹ سهم قابل خرید و فروش مرتبط با پتروشیمی در این هفته، ۱۷ سهم با افزایش قیمت همراه بودند و ۱۲ سهم کاهش قیمت داشتند. اما محدوده تغییر قیمتی سهام ها عمدتا پایین بود؛ به طوری که ۱۶ سهم در محدوده نوسان بین منفی ۲ تا ۲ درصد تغییر قیمت داشتند.

سه نماد از این گروه، پتروشیمی ممسنی (ممسنی)، پتروشیمی کازرون (کازرو) و پتروشیمی دهدشت (دهدشت) به علت ابهام در وضعیت اطلاعاتی مدتها است که بسته شده و هنوز در حالت تعلیق هستند. همچنین نماد پتروشیمی پارس (پارس) که چند هفته ای است بسته است، در این هفته هم باز نشد.

بیشترین سود

از میان ۱۷ نمادی که در این هفته سوددهی داشتند، سود ۱۳ نماد کمتر از ۵ درصد بود و ۴ نماد سودی بین ۵ تا ۱۰ درصد را کسب کردند. مهمترین سهم پرسود این هفته پتروشیمی آبادان (شپترو) بود که بعد از مجمع عمومی یک هفته قبل باز شده بود و این هفته برای دومین هفته متوالی روی ریل افزایش قیمت بود. همچنین دو پتروشیمی جهرم و فسا که متاسفانه قیمت آنها مدتی است به زیر قیمت اسمی (۱۰۰ تومان) سقوط کرده، به خاطر همین کاهش قیمت مورد اقبال واقع شده اند و این هفته در غیاب سهم های بزرگ، در جدول سودده ها قرار گرفتند.

 

پنج سهم که در این هفته بالاترین سود را داشتند به ترتیب عبارتند از:

نماد درصد سود قیمت ابتدای هفته قیمت پایانی وضعیت نهایی
شپترو ۹ ۲۳۲۱ ۲۵۳۱ صف خرید
بوعلی ۸.۹ ۸۲۰۶۰ ۸۹۳۳۰
فسا ۵.۵ ۹۱۳ ۹۶۳
جهرم ۵.۴ ۸۵۲ ۸۹۸ صف خرید
شفن ۳.۶ ۱۲۳۶۰ ۱۲۸۱۰

 

بیشترین زیان

همان طور که گفته شد این هفته ۱۲ سهم از میان سهام پتروشیمی با زیان مواجه شدند که زیان همه این سهم ها کمتر از ۵ درصد بود و به این ترتیب این زیان را می توان اصلاح قیمتی منطقی دانست. در میان زیانده ها نام پتروشیمی داراب (داراب) هم وجود دارد که در طول دو هفته قبل سودده بود و همین موضوع یکبار دیگر قیمت سهام این پتروشیمی ناتمام را به بالای ۱۰۰ تومان برد اما این هفته بار دیگر قیمت این پتروشیمی کاهش یافت و به زیر این مبلغ سقوط کرد.

 

پنج سهم پرزیان این هفته به ترتیب عبارت است از:

نماد درصد زیان قیمت ابتدای هفته قیمت پایانی وضعیت نهایی
آریا ۴.۸ ۸۶۶۵۰ ۸۲۴۵۰
داراب ۳.۹ ۱۰۲۷ ۹۸۷
شصفها ۳.۹ ۱۰۶۴۰۰ ۱۰۲۳۰۰
شفارا ۲.۶ ۶۹۳۰ ۶۷۵۰
نوری ۲.۳ ۱۲۷۱۵۰ ۱۲۴۲۷۰

چشم انداز هفته آینده

آنچه بیش از هر احتمال دیگری برای بازار سرمایه در هفته پیش رو وجود دارد ادامه همین حرکت آرام و بدون هیجان اما مثبت است. در میان گروه های مختلف بورسی، گروه شیمیایی ها (که پتروشیمی ها هم در آن قرار دارند) جزو سهامی هستند که باعث حرکت مثبت بازار می شوند. اگر اتفاق سیاسی و اقتصادی خاصی در این هفته نیفتد، سهامداران باید همچنان با سوددهی اندک اما امیدوار کننده این بازار روبرو شوند.