تکمیل زنجیره صنعت پتروشیمی را تا ۵ سال آینده جشن می‌گیریم/صادرات کاتالیست ایرانی به روسیه

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اعلام خبر صادرات کاتالیست ایرانی به روسیه گفت: ان‌شاءالله تا پنج سال آینده جشن ملی تکمیل شدن چرخه صنعت پتروشیمی را می‌گیریم.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛ مرتضی شاهمیرزایی بعدازظهر سه‌شنبه (۲۴ خردادماه) در آیین تکریم و معارفه رئیس پژوهشگاه صنعت نفت در محل ساختمان مرکزی وزارت نفت، پژوهشگاه را مجموعه جامع علمی برای فعالیت از بالادست تا پایین‌دست صنعت نفت دانست و اظهار کرد: انتظار می‌رود پژوهشگاه صنعت نفت اهتمام ویژه و بیشتری بیش از گذشته همسو با توسعه صنعت نفت داشته باشد.

وی ظرفیت نصب‌شده صنعت پتروشیمی را ۹۰ میلیون تن در سال اعلام و بر ضرورت تکمیل زنجیره محصولات تولیدی در این صنعت تأکید کرد و افزود: با بازنگری انجام‌شده، تمرکز بر تکمیل زنجیره ارزش در دستور کار توسعه صنعت پتروشیمی قرار گرفته است تا محصولات راهبردی موردنیاز کشور تولید و به سمت خودکفایی حرکت شود.

عضو هیئت امنای پژوهشگاه صنعت نفت با اشاره به نیاز زندگی بشری به انواع محصول شیمیایی که از تکمیل زنجیره ارزش تولید می‌شوند، گفت: با هدف‌گذاری انجام‌شده، ظرفیت صنعت پتروشیمی در پایان برنامه هشتم توسعه به حدود سالانه ۲۰۰ میلیون تن خواهد رسید و با بازنگری که در این دولت انجام شده، ما در همه محصولات پتروشیمی شناخته‌شده دنیا خودکفا خواهیم شد.

شاهمیرزایی ادامه داد: با بررسی‌ها و مطالعات تکمیلی فشرده انجام‌شده در مدیریت برنامه‌ریزی شرکت ملی صنعت پتروشیمی، طرح‌های توسعه‌ای صنعت پتروشیمی برای تولید محصولات راهبردی که هم‌اکنون در کشور تولید نمی‌شود، برای سرمایه‌گذاری آماده شده است.

همه پای کار بیایند

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تأکید بر اینکه همه سرمایه‌گذاران، هلدینگ‌های پتروشیمی، مراکز علمی و پژوهشی و سازندگان کالا و تجهیزات برای رشد دو برابری ظرفیت و تنوع محصولات صنعت پتروشیمی باید پای کار بیایند، تصریح کرد: تا پایان این دولت همه کاتالیست‌های موردنیاز صنعت پتروشیمی بومی‌سازی خواهد شد.

وی به ضرورت توسعه و بومی‌سازی دانش‌های فنی صنعت پتروشیمی تأکید کرد و گفت: فعالیت پژوهشگاه صنعت نفت در این حوزه کمک شایانی به خودکفایی این صنعت خواهد کرد.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی به درخواست روزهای نخست فعالیت خود در شرکت ملی صنایع پتروشیمی از مجید دفتری، مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی برای اعلام ظرفیت‌ها و خروجی‌های این مجموعه علمی طی ۲۴ ساعت ا‌شاره کرد و افزود: آقای دفتری گفتند که ۲۰ سال است هیچ‌کسی سراغ ما را نمی‌گرفت و کسی به ما کاری نداشت و این مجموعه را حساب نمی‌کردند؛ حالا شما می‌گویید در ۲۴ ساعت همه داشته‌ها و ظرفیت‌ها را اعلام کنیم.

شاهمیرزایی ادامه داد: به مجموعه شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی اعلام کردم نباید دغدغه کمک مالی و ساختار سازمانی و از این مسائل داشته باشید و تنها بر اهداف توسعه‌ای متمرکز شوید و ما هم از شما حمایت خواهیم کرد.

وی به امضای چند قرارداد شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی در دولت سیزدهم اشاره کرد و از صادرات کاتالیست ایرانی به روسیه خبر داد و گفت: اگر اراده شود، با همکاری، هر کاری را می‌توان انجام داد.

همکاری برای توسعه صنعت پتروشیمی جهاد است

عضو هیئت امنای پژوهشگاه صنعت نفت، فناوری‌ها و فرآیندهای صنعت پتروشیمی را از پیچیده‌ترین فرآیندها اعلام کرد و افزود: در بخش دانش‌های فنی صنعت پتروشیمی مشکلات زیادی وجود دارد و در آغاز راه هستیم و نیاز است پژوهشگاه صنعت نفت مجدانه وارد عمل شود.

معاون وزیر نفت تصریح کرد: همه مجموعه‌های توانمند دانشی و پژوهشی و دانش‌بنیان و پارک‌های علمی و فناوری باید برای توسعه صنعت پتروشیمی دست در دست هم بگذاریم؛ این جهاد است. ان‌شاءالله تا پنج سال آینده جشن ملی تکمیل شدن چرخه صنعت پتروشیمی را خواهیم گرفت.

شاهمیرزایی در پایان گفت: امیدوارم با کمک همکاران و دانشمندان در پژوهشگاه صنعت نفت و شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی بتوانیم این راه دشوار را هرچه سریع‌تر طی کنیم، این خواسته وزیر کاردان ما هم هست؛ وزیری که از دل صنعت، گام‌به‌گام این صنعت را تجربه کرده و در بدنه صنعت نفت قابل تحسین است.

آیین تکریم و معارفه رئیس پژوهشگاه صنعت نفت بعدازظهر سه‌شنبه (۲۴ خردادماه) با حضور معاونان امور مهندسی و پژوهش و فناوری، پتروشیمی، نظارت بر منابع هیدروکربوری و منابع انسانی وزیر نفت برگزار شد