«شصفها» و «شستان» بیشترین سود و «نوری» و «زاگرس» بیشترین زیان سهام های پتروشیمی در بازار سرمایه

اخبار بین المللی امیدوار کننده است. رفت و آمدهای دیپلماتیک به ایران شدت گرفته است و عموم کارشناسان بازار سرمایه اعتقاد دارند که سرمایه گذاری در این بازار برای شش ماه آینده بازدهی خوبی دارد.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛

هفته کاری گذشته (۲۸ خرداد – اول تیر) همان طور که پیش بینی می شد شاخص کل بورس در معاملات ابتدای هفته روی عدد یک میلیون و ۵۶۴ هزار واحد بود و در پایان معاملات چهارشنبه به یک میلیون و ۵۳۳ هزار واحد کاهش پیدا کند. به این ترتیب به طور میانگین سهامداران این بازار نزدیک به ۲ درصد زیان را ثبت کنند.

بازدهی منفی بازار سرمایه در حالی در این هفته رقم خورد که بازار ارز، طلا و سکه با رشد همراه بودند؛ قیمت دلار ۲ درصد رشد داشت، طلا نیز به همین میزان افزایش قیمت داشت و سکه هم نزدیک به ۳ درصد رشد قیمت را تجربه کرد.

بررسی وضعیت سهام های مرتبط با پتروشیمی نشان می دهد که نمادهای پتروشیمی آبادان (شپترو) و فارابی (شفارا) که از قبل برای برگزاری مجمع عمومی بسته شده بودند، همچنان بسته بود و نماد پتروشیمی پارس (پارس) هم به همین دلیل از روز ۲۹ خرداد بسته شد. سه نماد از این گروه، پتروشیمی ممسنی (ممسنی)، پتروشیمی کازرون (کازرو) و پتروشیمی دهدشت (دهدشت) هنوز در حالت تعلیق هستند.

بیشترین سود

دو پتروشیمی که این هفته سوددهی داشتند عبارتند از پتروشیمی اصفهان (شصفها) و پتروشیمی نیمه کاره گلستان (شستان) که این هفته بخت یارش بود و دارای بازدهی مثبت شد.

مشخصات این دو پتروشیمی دارای بازده مثبت در این هفته به ترتیب عبارت است از:

نماد

درصد سود

قیمت ابتدای هفته

قیمت پایانی

وضعیت نهایی

شصفها

۷.۴

۱۱۰۵۰۰

۱۱۸۷۰۰

صف خرید اندک

شستان

۵.۳

۵۰۵۶

۴۲۷۰


بیشترین زیان

همان طور که گفته شد این هفته ۲۳ سهم از میان سهام پتروشیمی با زیان مواجه شدند که زیان ۱۱ سهم از این تعداد، کمتر از ۵ درصد بود، ۱۰ سهم دیگر زیانی در محدوده بین ۵ تا ۱۰ درصد داشتند و ۴ سهم نیز زیان بیش از ۱۰ درصد را ثبت کردند. پتروشیمی نوری (نوری) که در هفته قبل با سود بالای خود در  صدر جدول پربازده ها قرار گرفته بود، این هفته با اصلاح قیمت در صدر جدول زیانده ها قرار گرفته است و رتبه پس از آن نیز پتروشیمی زاگرس (زاگرس) کسب کرده است.

پنج سهم پرزیان این هفته به ترتیب عبارت است از:

نماد

درصد زیان

قیمت ابتدای هفته

قیمت پایانی

وضعیت نهایی

نوری

۱۲.۳

۱۳۴۵۷۰

۱۱۸۰۰۰

زاگرس

۱۱

۱۴۶۰۰۰

۱۲۹۸۵۰

وپترو

۱۱

۱۱۷۹۰

۱۰۵۰۰

شجم

۱۰.۴

۱۱۱۵۰

۹۹۹۰

شاروم

۹.۱

۱۶۴۳۰

۱۴۹۳۰

 

 چشم انداز هفته آینده

اخبار بین المللی به نسبت هفته های قبل امیدوار کننده تر است. رفت و آمدهای دیپلماتیک به ایران شدت گرفته است و بعضی کارشناسان آن را به معنای بالا رفتن احتمال توافق هسته ای می دانند. با این همه عموم کارشناسان بازار سرمایه اعتقاد دارند که سرمایه گذاری در این بازار برای شش ماه آینده بازدهی خوبی خواهد داشت.