«پارس» و «بوعلی» پرچمدار سوددهی پتروشیمی‌ها در ۳ماهه بهار ۱۴۰۱/ زاگرس و فارابی زیان‌ده‌‌ترین‌ها

بررسی بازده‌ترین‌ سهم‌های پتروشیمی در ۳ماهه بهار ۱۴۰۱ نشان می‌دهد دو پتروشیمی «بوعلی» و «پارس» با بازدهی بیش از ۳۰درصد بر بام جذابترین و سودده ترین سهم‌های پتروشیمی قرار گرفته‌اند و سهم‌ پتروشیمی های «فارابی» و «زاگرس» با بیشترین بازدهی منفی در قعر جدول ۳ماهه‌ تثبیت شده اند.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛

این جدول نشان می دهد:

تنها ۲ پتروشیمی از پتروشیمی‌های بورسی از بازدهی‌ بیش از ۲۵ درصد برخوردار بوده اند.

در صدر این شرکت‌ها پتروشیمی پارس (پارس) قرار دارد که در بهار افزایش قیمت ۳۲ درصدی را داشته است. سود خالص این شرکت در سال گذشته نسبت به سال ۹۹ – ۳۱درصد افزایش داشته و فروش این شرکت نیز رشد قابل توجه ۷۲ درصدی داشته است.

پس از آن پتروشیمی بوعلی سینا (بوعلی) قرار دارد که در بهار امسال افزایش قیمت حدود ۳۰ درصدی داشت. مهمترین عامل افزایش قیمت پتروشیمی بوعلی درآمد کم نظیر این پتروشیمی در فروردین و اردیبهشت امسال بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۴۰درصد رشد داشته است.

یک سوم از جمع شرکت‌های پتروشیمی داخل بورس نیز بازدهی ۱۲ تا ۲۵ درصدی داشتند که بازدهی بدی نیست و می توان گفت که با توجه به تورم بالای کشور از کاهش ارزش سرمایه سهامداران جلوگیری کرده است. در میان شرکت‌هایی که سهامشان چنین بازدهی ای داشته است پتروشیمی هایی وجود دارد که آمارهای مالی آنها نشان از موفقیت نسبی و وضعیت نسبتا خوب آنها دارد. اما به نظر می رسد که سهام این پتروشیمی ها قربانی بی اعتمادی شکل گرفته در بورس و عدم اقبال مردم به این بازار شده اند.

چهل درصد شرکت‌های پتروشیمی بورسی (۱۲ سهم) نیز بازدهی بین صفر تا ۱۲ درصد داشته اند که بازدهی امیدوار کننده ای نیست . در میان این سهام دو پتروشیمی فسا و جهرم هم قرار دارند که هنوز افتتاح نشده اند و قیمتی پایین تر از ۱۰۰ تومان (قیمت اسمی ) دارند. اینکه بعضی پتروشیمی های بزرگ، باسابقه و سودده بازدهی ای تقریبا مساوی با بازدهی سهام پتروشیمی های نیمه کاره جهرم و فسا دارد، واقعا عجیب است و جز همان موضوع «بی اعتمادی سرمایه‌گذاران خرد به بورس» هیچ توجیه دیگری ندارد.

عجیب ترین بخش ماجرا بازدهی منفی ۶ سهم پتروشیمی در بهار ۱۴۰۱ است. در این میان پتروشیمی زاگرس (زاگرس) با بازدهی منفی بیش از ۲۵ درصد ناامید کننده ترین سهم پتروشیمی در بهار امسال بود. سهام این پتروشیمی در سال ۱۴۰۰ نیز زیانده بود و سهامداران آن در طول سال گذشته بازدهی منفی نزدیک به ۱۰ درصدی داشتند که این وضعیت در بهار امسال هم تشدید شده است.