بررسی هفتگی سهام های پتروشیمی در بازار سرمایه+جداول سود و زیان

صدر جدول پربازده ها پتروشیمی بوعلی (بوعلی) قرار دارد که در هفته های قبل نیز سوددهی داشت. پتروشیمی پردیس (شپدیس) هم از جمله سهامی بود که دومین هفته موفق را پشت سر گذاشت.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛ در پنجمین هفته کاری تابستان (۱-۵ مردادماه) شاخص کل در آغاز معاملات این هفته یک میلیون و ۴۷۲ هزار واحد بود که بعد از پنج روز کاری، نهایتا در روز چهارشنبه روی عدد یک میلیون و ۴۴۳ هزار واحد متوقف شد.

بازارهای موازی بورس نیز در این هفته زیانده بودند: قیمت طلا نزدیک به یک درصد کاهش داشت و قیمت دلار نیز کاهش اندک ۰.۲ درصدی را تجربه کرد.

بررسی وضعیت سهام های مرتبط با پتروشیمی نشان می دهد که در این گروه هم وضعیت متاثر از وضعیت عمومی بورس است. از میان ۲۸ سهم قابل خرید و فروش مرتبط با پتروشیمی، در این هفته ۷ سهم افزایش قیمت داشتند و ۲۱ سهم با کاهش قیمت روبرو بودند. در این میان عموم کاهش یا افزایش قیمت ها در محدوده کمتر از ۳ درصد بود که نشانگر عدم تمایل به خرد و فروش است. این وضعیت تقریبا مشابه وضعیتی است که در هفته ما قبل هم در این گروه جریان داشت.

نمادهای پتروشیمی های خارک و گلستان در این هفته باز شد اما نماد پتروشیمی های مارون و امیرکبیر همچنان بسته ماندند. سه نماد از این گروه، پتروشیمی ممسنی (ممسنی)، پتروشیمی کازرون (کازرو) و پتروشیمی دهدشت (دهدشت) نیز به دلیل ابهام در وضعیت اطلاعاتی مدت ها است که بسته شده و هنوز در حالت تعلیق هستند.

بیشترین سود

در صدر جدول پربازده ها پتروشیمی بوعلی (بوعلی) قرار دارد که در هفته های قبل نیز سوددهی داشت. پتروشیمی پردیس (شپدیس) هم از جمله سهامی بود که دومین هفته موفق را پشت سر گذاشت.

پنح سهام دارای بیشترین افزایش قیمت در این هفته به ترتیب عبارت است از:

نماد

درصد سود

قیمت ابتدای هفته

قیمت پایانی

وضعیت نهایی

بوعلی

۳.۷

۹۸۰۱۰

۱۰۱۶۰۰

شپدیس

۳

۱۶۶۵۲۰

۱۷۱۵۹۰

کرماشا

۲.۵

۵۴۳۹۰

۵۵۷۵۰

خراسان

۱.۲

۱۰۸۶۹۰

۱۰۹۹۵۰

فارس

۰.۹

۸۱۷۰

۸۲۴۰


بیشترین زیان

همان طور که گفته شد این هفته ۲۱ سهم از میان سهام پتروشیمی با زیان مواجه شدند که زیان ۱۵ سهم از این تعداد، کمتر از ۵ درصد بود و ۶ سهم نیز زیان بیش از ۵ درصد را ثبت کردند.

پنج سهم پرزیان این هفته به ترتیب عبارت است از:

نماد

درصد زیان

قیمت ابتدای هفته

قیمت پایانی

وضعیت نهایی

شپترو

۷.۴

۱۷۶۹

۱۶۳۸

زاگرس

۷.۴

۱۰۷۸۵۰

۹۹۹۰۰

شغدیر

۷.۳

۷۹۰۷۰

۷۳۳۲۰

شفن

۶.۷

۱۱۸۳۰

۱۱۰۴۰

فسا

۵.۶

۸۴۶

۷۹۹

 

چشم انداز هفته آینده

موضوع افزایش بهره بین بانکی در هفته های اخیر یکی از موضوعاتی بوده که به نظر کارشناسان تاثیر منفی بر جذب سرمایه در بورس دارد. در پایان هفته گذشته جلسه ای در این مورد تشکیل شد و وعده کاهش و کنترل این بهره گرفته شد. همچنین مثبت شدن شاخص در روز آخر هفته (چهارشنبه) علی رغم وضعیت نامناسب روزهای قبل، می تواند نشانه ای از بهبود وضعیت در هفته پیش رو باشد.