بحران گاز تولید آمونیاک باسف را کاهش می‌دهد

شرکت تولید مواد شیمیایی باسف آلمان در پی بحران کمبود گاز طبیعی آماده شتاب‌ بخشی به روند کاهش تولید آمونیاک شد.

به گزارش نفیرنفت | شبکه خبری صنعت نفت ایران؛ به نقل از خبرگزاری رویترز، شرکت باسف، بزرگترین شرکت شیمیایی جهان، اعلام کرد: تولید آمونیاک را به دلیل افزایش قیمت گاز طبیعی کاهش می دهد و این امر منجر به عواقب بالقوه کشاورزی تا نوشیدنی های گازدار می شود.

شرکت اس‌کی‌دبلیو پیستریتز (SKW Piesteritz)، بزرگترین تولیدکننده آمونیاک آلمان و مرکز شماره ۴ تولید آمونیاک شرکت اینئوس نیز اعلام کردند که با توجه به اختلال در عرضه گاز روسیه به آلمان نمی‌توانند مانع کاهش تولید آمونیاک شوند.

آمونیاک نقش کلیدی در تولید کود، پلاستیک‌های مهندسی و اگزوزهای گازوئیلی دارد، در فرآیند تولید این محصول نیز دی‌اکسید کربن با خلوص بالا به‌عنوان یک محصول جانبی مورد نیاز در صنایع گوشت و نوشابه‌های گازدار تولید می‌شود.

مدیرعامل باسف گفت: ما در حال کاهش تولید در تأسیساتی هستیم که به حجم زیادی از گاز طبیعی مانند کارخانه‌های آمونیاک نیاز دارند.

وی افزود: باسف برای پر کردن شکاف ناشی از کاهش تولید از تأمین‌کنندگان خارجی آمونیاک وارد می‌کند، با این حال به کشاورزان هشدار داده شده است که در سال آینده میلادی با افزایش هزینه‌های کود روبه‌رو خواهند شد.

برخلاف بسیاری از کشورهای اروپایی، آلمان هیچ پایانه‌ای برای واردات گاز طبیعی مایع شده (ال‌ان‌جی) به‌منظور جایگزینی با گاز وارداتی روسیه با خط لوله ندارد و این بدان معناست که شرکت‌ها زیر فشارهای سیاسی و تجاری در صورت قطع تحویل گاز، فعالیت های مایع‌سازی گاز را کاهش دهند.